جعفر شهامت روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران به مناسبت روز ملی ایمنی حمل و نقل ( هفتم اردیبهشت) افزود: در حال حاضر 41 دستگاه دوربین کنترل سرعت کددار مورد تایید پلیس ناجا در جاده های استان فعال است.
وی گفت: 27 نقطه حادثه خیز پر تصادف و 49 نقطه دارای تصادف در استان وجود دارد که امسال حداقل های ایمنی این نقاط تامین خواهد شد.
وی بیان کرد: برای اینکه به آیین نامه های فعلی که تجویز می شود برسیم 560 میلیارد ریال برای ایمن سازی راه های استان نیاز است، با توجه به محدودیت های ملی و استانی این مبلغ جذب و نسبت به ایمن سازی راه ها اقدام خواهد شد.
به گزارش ایرنا شهامت اظهار کرد: بخش زیادی از مشکلات ایمنی به ویژه در حمل و نقل جاده ای به کاربران سیستم حمل و نقل مربوط است، ارتقای کیفیت خط کشی جاده ها از 9 ماه به 15 ماه از جمله برنامه های سال 96 در استان است.
وی به تصادفات و اتکا بر حمل و نقل جاده ای اشاره کرد و گفت: بیش از 90 درصد حمل و نقل کالا و مسافران متکی بر حمل و نقل جاده ای است.

** اتکای زیاد به حمل و نقل جاده ای یکی از علل بالا بودن تصادف هاست
وی ادامه داد: بر نامه ریزی کلان وزارت راه و شهرسازی اتکا به حمل و نقل ریلی است، حمل و نقل هوایی نیز اگر ایمن سازی شود جزو ایمن ترین روش های حمل نقل خواهد بود که با ورود هواپیماهای جدید این مهم محقق خواهد شد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان یادآور شد: اتکای زیاد به حمل و نقل جاده ای یکی از علل بالا بودن تصادف هاست که تامین زیرساخت های آن نیازمند هزینه های زیادی است و در سیاست محوری دولت در برنامه های پنج ساله مطرح می شود اما زمان بر است.
شهامت به اقدامات اداره ایمنی ترافیک و ایمنی حریم راه های استان در سال جاری اشاره کرد و افزود: سال گذشته 2 هزار و 310 کیلومتر خط کشی، 21 کیلومتر حفاظ راه و نصب 76 مورد علایم اطلاعاتی ضروری در استان انجام شد.
وی ادامه داد: بازسازی و نصب یک هزار و 100 مورد انواع علایم اخطاری و انتظامی راه های استان، بازسازی و مجهز شدن 10 تقاطع و 10 کیلومتر از راه ها به روشنایی و اصلاح شیب شیروانی کنار راه ها به طول 85 کیلومتر از دیگر اقداماتی بود که انجام شد.

** ایمن سازی فیزیکی 170 مدرسه در استان
وی با بیان اینکه در مجموع باید 190 مدرسه استان ایمن سازی فیزیکی شود بیان کرد: تاکنون 170 مدرسه ایمن سازی شده است و تا پایان سال جاری الزامات ایمنی مدارس حاشیه راه استان تامین خواهد شد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان افزود: سال 95 حدود 50 میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی و استانی به صورت مستقیم در حوزه ایمنی راه های استان هزینه شد
شهامت با بیان اینکه 12 هزار و 590 کارت و برچسب معاینه فنی خودرو در استان صادر شد، گفت: سه مرکز معاینه فنی در استان فعال است و مرکز چهارم نیز به زودی در یکی از شهرستان های استان راه اندازی می شود.
وی بیان کرد: یکی از وظایف مدیر فنی شرکت های حمل و نقل، کنترل ایمنی ناوگان است که در حال حاضر ایمنی ناوگان زیر 10 سال شش ماهه و بالای 10 سال سه ماهه است که هر روز مدیر فنی شرکت ناوگان را کنترل می کند.

** 95 درصد علت اصلی تصادف عامل انسانی است،
وی عنوان کرد: 95 درصد علت اصلی تصادف عامل انسانی است، تاکنون 430 دوره آموزشی در مدارس حاشیه راه های استان برگزار شد همچنین 2 هزار دانش آموز از آموزش های مورد نظر برخوردار شدند.
وی اظهار کرد: در حال حاضر 6 هزار و 234 فقره کارت سلامت برای رانندگان استان صادر شده است، سال گذشته 528 خودرو روز برای گشت نامحسوس در اختیار پلیس راه قرار گرفت.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان افزود: سازمان جهانی بهداشت دهه 2010 تا 2020 را به عنوان « ایمنی راه ها دهه ای برای اقدام » نامگذاری کرد و بر اساس آن هفتم اردیبهشت به عنوان روز ملی حمل و نقل نامگذاری شد به همین مناسبت اقدامات زیادی توسط دستگاه های مربوط انجام می شود.
شهامت گفت: بر اساس بررسی هایی که در دنیا انجام شد بیشترین علت فوت گروه سنی 15 تا 29 سال تصادف جاده ای و شهری است این آسیب ها که 6 تا هشت درصد تولید ناخالص ملی کشور برآورد شده حجم بسیار عظیمی است که اگر کاهش یابد در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی خواهد بود.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
7557*2047* خبرنگار- رقیه محمدی* انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.