خراسان جنوبی با 151هزار کیلومتر مربع مساحت و 769هزار نفر جمعیت در شرق ایران قرار دارد و 2کریدور از 10کریدور اصلی کشور از آن می گذرد و در مجاورت استان های خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، کرمان، یزد و افغانستان قرار دارد.
این استان با 465 کیلومتر مرز با افغانستان از دیرباز به لحاظ واقع شدن در مسیر جاده ابریشم در مبادله کالا و تجارت از اهمیت ویژه ای برخوردار بود.
تجار ایرانی همواره کالاهای اساسی همسایگان خود را در نوار مرزی با افغانستان تامین می کردند.
خراسان جنوبی نسبت به استان های همجوار، ویژگی ژئو پلیتیکی، مرز طولانی با افغانستان، چهار بازارچه مرزی و دستیابی به بازار افغانستان، پاکستان و حتی کشور های آسیای میانه از منظر تجارت خارجی و اقتصاد مرز اهمیت بالایی دارد.

** ایجاد بیش از 11 هزار شغل در بخش صنعت خراسان جنوبی
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به فعالیت های دولت تدبیر و امید در استان افزود: از آغاز به کار دولت یازدهم تاکنون تعداد جواز تاسیس صنعتی 37 درصد، پروانه بهره برداری صنعتی 21 درصد و پروانه اکتشاف معدنی 94 درصد رشد را نشان می دهد.
داوود شهرکی گفت: در حال حاضر شاهد 11 هزار و هشت فرصت شغلی با افزایش 40درصد نسبت به آغاز دولت یازدهم در بخش صنعت هستیم.
وی ادامه داد: در این بازه زمانی میزان سرمایه گذاری در حوزه بهره برداری های صنعتی از چهار هزار و 132 میلیارد ریال با سه برابر افزایش به 16 هزار و 695 میلیارد ریال در پایان اسفند ماه 95 رسید.
وی افزود: صدور 25 هزار و 352 فقره پروانه صنفی، 581 کارت بازرگانی، 770 کارت پیله وری، 48 هزار و 417 کارت مبادله مرزی، 48 فقره جواز فنی مهندسی، 24 گواهی تحقیق و توسعه و 11 پروانه تحقیق و توسعه از دیگر فعالیت های زمان دولت یازدهم است.

** 303 واحد تولیدی هزار و 706 میلیارد ریال تسهیلات دریافت کردند
شهرکی به پرداخت تسهیلات رونق اقتصادی اشاره کرد و یادآور شد: برای اعطای وام رونق تولید تاکنون 703 مورد معرفی طرح ها و واحدهای تولیدی استان از طریق کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید به بانک های عامل معرفی شد.
وی ادامه داد: از این تعداد به 303 واحد هزار و 706 میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است.
این مسئول اضافکرد: همچنین 551 میلیارد ریال نیز پرداخت مستقیم بانک های عامل به 175 طرح و واحدهای تولیدی است.
وی از آغاز عملیات اجرایی مرحله دوم طرح تولید چدن شرکت چدن کویر خاوران با سرمایه گذاری خارجی در سال 95 خبر داد و یادآور شد: پیش بینی می شود میزان سرمایه گذاری به هزار و 700 میلیارد ریال افزایش یابد که با راه اندازی این مهم 300 فرصت شغلی نیز در بخش صنعت استان ایجاد خواهد شد.
شهرکی مشکل کارخانه سیمان باقران از طریق کار گروه ملی تسهیل و رفع موانع تولید در سال 95 اشاره کرد و افزود: میزان سرمایه گذاری این طرح با افزایش پنج هزار میلیارد ریال و ایجاد 350 فرصت شغلی قابل پیش بینی است.
وی بیان کرد: با رفع موانع و مشکل طرح زغال کک طبس از طریق کارگروه ملی تسهیل و رفع موانع تولید پیش بینی می شود میزان سرمایه گذاری در این طرح سه هزار میلیارد ریال و فرصت شغلی به 300 نفر افزایش یابد.
به گفته وی رفع موانع و مشکل مرحله احیای طرح فولاد قاینات و پیش بینی افزایش سرمایه گذاری هفت هزار میلیارد ریال و نیز 700 فرصت شغلی و بهره برداری از طرح تولید شمش منیزیم شرکت شمش فلز رویال به عنوان نخستین تولید کننده در ایران و خاورمیانه با سرمایه گذاری 600 میلیارد ریال و اشتغال 54 نفر از دیگر اقدامات دولت یازدهم است.
رئیس سازمان صنعت استان با اشاره به انعقاد تفاهم نامه مشارکت سازمان ایمیدرو در طرح تولید فروسیلیس با مشارکت سرمایه گذاری بخش خصوصی، بیان کرد: با محقق شدن این مهم پیش بینی می شود میزان سرمایه گذاری 700 میلیارد ریال افزایش یابد همچنین 100 فرصت شغلی در استان ایجاد شود.

** شناسایی و کشف 500 میلیون تن ذخایر معدنی در استان
معاون امور معدن و اکتشافات معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز در گفت و گو با ایرنا از شناسایی 500 میلیون تن ذخایر معدنی در دولت تدبیر و امید خبر داد و یادآور شد: این میزان کشف معادل 25 درصد کل ذخایر مکشوفه خراسان جنوبی است.
محمد سالاری گفت: از سال 1393 تا سال 1395 حدود 260 هزار کیلومتر خطی ژئو فیزیک هوایی در استان انجام شد، همچنین در این مدت 33 هزار کیلومربع پهنه اکتشافی در استان واگذار شد.
وی عنوان کرد: توافق نامه سه جانبه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، سازمان زمین شناسی و ایمیدرو در صورت کشف ذخیره اقتصادی در خصوص طلای « هیرد» با ذخیره چهار تن طلای قابل استحصال و ایجاد واحد فراوری منعقد شد.
وی ادامه داد: با استخراج معدن و آزمایش تکنولوژی مقرر شد کارخانه طلا در استان احداث شود که در این زمینه 200 میلیارد ریال سرمایه گذاری و ایجاد 50 فرصت شغلی پیش بینی شد.
سالاری به آغاز عملیات اجرایی توسعه استخراج معدن زغالسنگ پروده طبس در سال گذشته اشاره کرد و افزود: افزایش سرمایه گذاری به مبلغ 85 میلیون یورو و ایجاد 500 فرصت شغلی از دیگر دستاوردهای دولت تدبیر و امید در خراسان جنوبی است.

** افزایش 94 درصدی صدور پروانه اکتشاف در استان
به گزارش ایرنا، سالاری در ادامه از افزایش 94 درصد صدور پروانه اکتشاف خبر داد و گفت: در آغاز کار دولت یازدهم 2 هزار و 42 میلیون تن ذخیره قطعی معادن کشف شده ثبت شد که اکنون این عدد به 2 هزار و 542 میلیون تن رسید.
وی تعداد پروانه های معدنی استان را 486 مورد ذکر کرد و یادآور شد: ذخیره قطعی بهره برداری اندیس های معدنی در شروع به کار دولت، 879 میلیون تن بود که در پایان سال 95 با 159 درصد رشد، به 2 هزار و 273 میلیون تن افزایش یافت.
وی ادامه داد: همچنین میزان سرمایه گذاری در حوزه معدن از سه هزار و 761 میلیارد ریال به 13 هزار و 379 میلیارد ریال و اشتغال از 6 هزار و 919 نفر به 10 هزار و 89 نفر افزایش یافت.

** صدور افزون بر 621 میلیون دلار صادرات غیرنفتی از استان
همچنین معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت خراسان جنوبی در ارتباط با صادرات غیر نفتی گفت: از آغاز به کار دولت یازدهم تاکنون 621 میلیون و 588 هزار دلار کالای تولید استان از طریق گمرکات و بازارچه های مرزی صادر شده است.
الیاس جویبان ادامه داد: میانگین صادرات غیر نفتی از ابتدای دولت یازدهم 179 میلیون دلار بود در صورتی که میانگین صادرات تا سال 1392، مبلغ 156 میلیون دلار بود.
وی برپایی 63 نمایشگاه تخصصی و عمومی در بخش های صنعت، معدن و خدمات و عرضه عمومی کالا، تدوین طرح جامع اقتصاد مرز ماهیرود با اولویت مباحث زیرساختی و روان سازی مبادله کالا با افغانستان و صدور مجوز پایانه صادراتی سنگ و مواد معدنی در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند را از دیگر فعالیت ها ذکر کرد.

** 2 برند جغرافیایی فرش دستباف مود و قهستان ثبت جهانی شد
وی به برگزاری دوره های آموزشی ویژه بافندگان فرش دستباف استان از آغاز به کار دولت تدبیر و امید تاکنون اشاره کرد و افزود: در این بازه زمانی 27 دوره آموزشی شامل 112 هزار و 86 نفر ساعت ارایه شد.
به گفته جویبان همچنین در سه سال گذشته 977 مجوز مشاغل خانگی فرش دستباف برای دریافت وام به مبلغ 29 میلیارد و 381 میلیون ریال به بانک های عامل معرفی شد.
وی یادآور شد: هزار و 189 نفر از بافندگان فرش دستباف استان برای بیمه به تامین اجتماعی معرفی شدند و 2 برند جغرافیایی فرش دستباف مود و قهستان نیز در سال های اخیر ثبت جهانی شدند.
وی از ثبت چهار نشان جغرافیایی ملی از جمله زعفران قاینات، زعفران جنوب خراسان، عناب بیرجند و زرشک در سال 1395 خبر داد.
همچنین علی تهوری، رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت عنوان کرد: از زمان آغاز به کار دولت یازدهم 295 فقره پرونده تخلف کشف قاچاق کالا به ارزش هزار و 569 میلیون ریال در استان تشکیل شده است.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
7557*2047* خبرنگار- رقیه محمدی* انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.