سید علی حسینی ،روز چهارشنبه در کنفرانس ملی فرصت ها و محدودیت های سرمایه گذاری در حوزه صنعت خراسان جنوبی در دانشگاه صنعتی بیرجند افزود: همچنین 13 کشور دنیا در حال حاضر از فرآورده های بورس انرژی، کالا دریافت می کنند.
وی گفت: از جمله مزایای عمومی بازارهای متشکل از بورس ها، فراهم آوردن بستر مناسب برای کشف صحیح قیمت های تعادلی، افزایش شفافیت از طریق انتشار عمومی اطلاعات و تسهیل روند خرید و فروش است.
وی ادامه داد: ایجاد فرصت های برابر و غیر تبعیض آمیز در انجام معاملات، پیشگیری از وقوع تخلف و فساد، کاهش نوسان قیمت، تسهیل شرایط تامین مالی برای عرضه کنندگان، کاهش هزینه های معاملاتی و افزایش نقد شوندگی دارایی های مالی سرمایه گذاران و کاهش انحصار و تقویت رقابت و کارایی از دیگر مزایای عمومی بازار های متشکل از جمله بورس است.
به گزارش ایرنا حسینی اظهار کرد: بسیاری از مشکلات و موانعی که در اقتصاد کشور وجود دارد به نبود و نقش هر کدام از مزایای عمومی بازارهای متشکل است که استفاده از ساز و کارهای قانونمند مانند بورس ها می تواند به رفع این موانع کمک شایانی بکند.
وی یادآور شد: در بورس انرژی ایران سه بازار فیزیکی، مشتقه و فرعی وجود دارد که در بازار فیزیکی کالاهای پذیرفته شده در بورس، در بازار مشتقه اوراق بهادار مبتنی بر کالاهای پذیرفته شده معامله و در بورس فرعی کالاهای تک محموله ای معامله می شود.
وی افزود: منابع بورس انرژی ایران وجود یک نهاد تنظیم مقررات است یعنی بازار تحت نظارت قانونی فعالیت می کند به جرات می گویم تمامی فعالان خصوصی فعال در بخش انرژی کشور جزو سهام داران بورس هستند.
مدیرعامل بورس انرژی ایران گفت: وجود 58 کارگزار بازار سرمایه دارای رتبه الف و ب و تعداد 75 ایستگاه معاملاتی، برخورداری از سامانه های تمام الکترونیک سفارش گیری، معاملات، تسویه و پایاپای از جمله منابع بورس انرژی ایران است.
حسینی اضافه کرد: حضور عرضه کنندگان متنوع عمده در نفت، گاز، پتروشیمی و برق، ترکیب سهامداری و مدیریتی متنوع شامل 9 هزار نفر سهامدار حقوقی و حقیقی و هفت عضو هیات مدیره از دیگر منابع بورس انرژی ایران است.
وی به تعاملات بورس انرژی ایران و فعالان صنایع در خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: اعطای مجوز جهت فعالیت کارگزاران عضو بورس انرژی ایران در استان، ساماندهی و تسهیل عرضه سوخت به مرزنشینان از طریق بورس انرژی ایران از جمله تعاملات است.
حمایت از صنایع از طریق فراهم آوردن امکان خرید بی واسطه و با قیمت های شفاف حامل های انرژی از جمله میعانات گازی، فرآورده های نفتی و ...، تامین مالی به منظور توسعه و احداث واحدهای فعال در حوزه انرژی از قبیل نیروگاه های خورشیدی، تولید برق و حرارت همزمان، پالایشگاه های کوچک و ... از دیگر مواردی بود که وی به آن اشاره کرد.
وی خراسان جنوبی را استانی زرخیز دانست و یادآور شد: مهم ترین ثروت در دنیای امروز منابع انسانی است و به لحاظ منابع انسانی با ویژگی هایی اعم از تحصیلات عالی، سلامت کاری، سخت کوشی و ... بهترین مردمان کشور در این منطقه وجود دارد.
وی یادآور شد: امید است مسئولان محلی و کشوری این فرصت را در استان برای تعامل تبادل نظر و همکاری فراهم کنند.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
7557*2047* خبرنگار- رقیه محمدی* انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.