حسن رمضانی روز سه شنبه در کارگاه تخصصی یک روزه « آشنایی با معماری و منظر باغ ایرانی ، قنات، معماری و شهرسازی » در مجموعه جهانی باغ و عمارت اکبریه بیرجند افزود: در دنیا معدود کشورهای دارای تاریخ بیش از هزار سال داریم، ایران ، مصر و عراق از این کشورهاست.
وی اظهار کرد: خسارت عمده به بناهای فرهنگی متاسفانه در همین سه دهه اخیر رخ داده است،با وجود اینکه انقلاب اسلامی ایران شان فرهنگی دارد اما برخی ها به فرهنگ به توجهی کردند.
وی تصریح کرد: در سال های اولیه انقلاب، نگاه به کارکنان میراث فرهنگی به مثابه نگاه به کارکنان یک کاباره بود، در آن زمان برداشت این بود که این افراد از میراث شاهان حفاظت می کنند.
وی تاکید کرد: امروز شرایط بهتر از قبل است، چون سازمانی ایجاد شد که کارکنان آن در معرض اخراج و اتهام حفاظت از میراث طاغوت نیستند و جامعه این کار را به عنوان یک حرفه ارزشمند پذیرفته است.
مدیرکل میراث فرهنگی خراسان جنوبی در ادامه بیان کرد: هرچند آسیب های دیگری هنوز وجود دارد و آن گسترش شهر و زندگی ماشینی است، متاسفانه مدیران شهری با یکدیگر مسابقه برای ایجاد بناهای جدید دارند گویی حفاظت از بنای تاریخی برای یک شهردار کارنامه مثبت نیست و صرفا احداث خیابان عریض و پهن برایش مهم است.
رمضانی یادآور شد: متاسفانه در چند سال گذشته مدیرانی در استان بودند که به من می گفتند که این ارگ کلاه فرهنگی و باغ اکبریه میراث طاغوت هستند و شما حق هزینه سرمایه کشور برای میراث طاغوت ندارید و برخی فضاها را میراث فرهنگی قبول داشت.
وی افزود: تا زمانی که متخصصان این حوزه منفعل باشند و نگاه از سرتعهد به میراث فرهنگی نداشته باشند همه بناهای تاریخی یکی پس از دیگری تخریب می شود.
رمضانی اظهار کرد: اگر عزمی راسخ در بین متخصصان، دانشجویان و محققان حوزه میراث فرهنگی ایجاد شود آن وقت حفاظت از میراث فرهنگی به دغدغه ملی تبدیل خواهد شد.
وی ادامه داد: امروز در مجموعه میراث فرهنگی استان دل نگرانی این است، صبح که از خواب بیدار شدیم ، مدیر شهری بنای تاریخی را تخریب نکرده باشد این یک فاجعه است که نخبگان اجرایی کشور به میراث گذشته خود اهمیت ندهند.
وی تاکید کرد: سه سال گذشته توجه به حفاظت از فضای تاریخی شکل سازمان یافته گرفته است، این را می توان از بودجه که بخش حفاظت از آثار تاریخی اختصاص داده متوجه شد.
رمضانی یادآور شد: سال 1396 در بخش اعتبار ملی 50 میلیارد ریال بودجه صرفا برای حفاظت از آثار فرهنگی و تاریخی به استان اختصاص یافته و این نشان از توجه مسئولان به این حوزه است.
کارگاه تخصصی یک روزه آشنایی با معماری و منظر باغ ایرانی ، قنات، معماری و شهرسازی در بخش های معرفی باغ ایرانی و نقش آن در منظر شهری، معرفی گونه های گیاهی باغ های تاریخی بیرجند، معرفی قنات بلده و معرفی معماری و منظر برگزار شد.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
*7559*2047*خبرنگار- امیرشاهین نایبی فر*انتشاردهنده- عباسقلی اشکورجیری*
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.