به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی، دکتر علیرضا رفیعی پور افزود: دامپزشکی با تامین سلامت دام ها زمینه تولید بهداشتی محصولات و فرآورده های خام دامی را فراهم می کند که در نهایت سلامتی و بهداشت را برای جامعه به ارمغان می آورد.
وی شیوع بیماری های واگیر دام و طیور را مهمترین عوامل برای کاهش تولید دانست و عنوان کرد: اگر یک واحد پرورش دام و یا طیور درگیر بیماری شوند ضریب تولید در آن واحد به شدت کاهش می یابد.
وی اضافه کرد: از این رو دامپزشکی از طریق واکسیناسیون، مراقبت و کنترل با عوامل بیماریزا مقابله کرده و صنعت دام، طیور، زنبور عسل، آبزیان، کرم ابریشم و ... را از گزند بیماریها مصون می دارد.
رفیعی پور، با اشاره به اینکه خراسان جنوبی در سال 95، سال پاکی را به لحاظ بیماری ها پشت سر گذاشت تصریح کرد: در این ارتباط برای تحقق امر تولید، پیشگیری و تامین نیاز های پروتئینی مردم نظارت های بهداشتی را از مزرعه تا سفره» اعمال کردیم.

** فعالیت های دامپزشکی استان 20 درصد افزایش می یابد
مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با اشاره به میزان بارندگی های استان گفت: پیش بینی می کنیم فعالیت های ایمن سازی دام ها 20 درصد افزایش یابد.
رفیعی پور، ادامه داد: با توجه به اینکه در سال 96 میزان بارندگی استان شرایط خوبی دارد پیش بینی می کنیم دامداران دام های جوان را نگهداری کنند که همین موضوع سبب افزایش جمعیت دامی و به همین نسبت افزایش حجم فعالیت های فنی دامپزشکی را به همراه دارد.
وی با بیان اینکه بیش از یک میلیون 800 هزار راس دام سبک و حدود 60 هزار دام سنگین در استان وجود دارد گفت: در سالیان گذشته خشکسالی های متمادی در استان سبب شده بود تا علاوه بر کاهش زاد و ولد، دامداران نتوانند دام های جوان را نگهداری کنند.
وی بیان کرد: ایمن سازی دام های سبک استان علیه بیماری های آبله، شاربن و تب مالت مهمترین برنامه پیشگیرانه دامپزشکی در فصل بهار است که همزمان با آن برنامه واکسیناسیون سگ های گله علیه هاری و سمپاشی دام ها برای مقابله با انگل های خارجی بدن انجام خواهد شد.
اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی دارای 11 شبکه دامپزشکی، 9 پست دامپزشکی، چهار پست قرنطینه ای مرزی، 2 خانه بهداشت دام و 118نیروست که در مقاطع مختلف در مقابله با بیماری ها خدمت می کنند.
همچنین این استان 60 واحد دامپزشکی خصوصی دارد که 115 نفر هم در این مراکز فعالیت می کنند.
خراسان جنوبی با 151 هزار کیلومتر مربع مساحت پس از سیستان بلوچستان و کرمان سومین استان پهناور و دومین استان بیابانی کشور است.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
*3215*6054*خبرنگار-محمدرسول ابراهیمی اسفدن*انتشاردهنده- مریم پنجابی*
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.