به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی، روستاهای نایبند و خور در شهرستان های طبس و خوسف قرار دارند.
پوریا سوری، اظهار کرد: اعزام کارشناسان به این روستا از دیروز( شنبه) آغاز شد و با توجه به زیرساخت گردشگری، مواریث فرهنگی و تاریخی و ظرفیت‌های صنایع ‌دستی هر روستا، اجرای طرح در دستور کار قرار گرفت.
وی با اشاره به اینکه 13 محور برای این طرح انتخاب شد، افزود: از هر یک از سه معاونت سازمان 13 کارشناس، به مدت یک ‌هفته در روستاهای هدف‌ به بررسی ظرفیت و پایش روستاها در حوزه اشتغال و زیرساخت‌های مرتبط با حوزه ماموریت ‌های سه‌‌گانه سازمان خواهند پرداخت.
وی ادامه داد: در سال‌ های گذشته، هزار و 100 روستای هدف ‌گردشگری شناسایی شد و برای اجرای طرح 500 روستا انتخاب شدند و در گام بعدی 73 روستا برای اجرای طرح انتخاب شدند.
وی تصریح کرد: این طرح با مشارکت نمایندگان سازمان ، انجمن‌ها و سمن‌ها(سازمان های مردم نهاد) برگزار می‌شود و نمایندگان سمن‌های سازمان در این طرح 11 نفر هستند.
وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین اقدام ها و فعالیت‌های کارشناسان ظرفیت ‌سازی و تغییر نگرش روستاییان به ظرفیت ‌های موجود در هر روستا و برنامه‌ریزی برای استفاده بهینه از این ظرفیت‌هاست.
به گفته وی کارشناسان در واقع نقش آگاه‌ سازی و فرهنگ ‌سازی دارند و در گفت ‌و گو با مردم محلی و ساکنان روستا می‌توانند آن‌ها را برای استفاده بهینه از ظرفیت‌های روستا آماده کنند.
سوری اظهار کرد: مهم‌ترین هدف این طرح بررسی ظرفیت اشتغال در هر روستاست و در حقیقت این طرح پایلوت(آزمایشی) است و در آینده در روستاهای دیگر هم اجرایی می‌شود و آن را به سایر روستاها تعمیم داد.
وی با اشاره به اینکه هدف از اجرای این طرح تحرک ‌بخشی به روستاها در حوزه اشتغال است، عنوان کرد: روستاها تولید‌ کننده بودند، اما اکنون تبدیل به مصرف‌کننده شدند، در حالی‌ که در هر روستا ظرفیت‌های بسیار مناسبی در حوزه‌های مختلف دارد که می‌تواند به ایجاد اشتغال و تحرک اقتصادی در هر روستا کمک کند.
وی بیان کرد: براساس این طرح، با استفاده از ظرفیت‌های محلی هر روستا رونق اقتصادی و اشتغال دو باره به روستاها باز می‌گردد.
به گفته وی در حوزه گردشگری معرفی، شناسایی و تخصیص اعتبار برای تقویت جاذبه ‌های گردشگری، در حوزه میراث ‌فرهنگی معرفی، شناسایی و تخصیص اعتبار برای احیا و مرمت و حفاظت از مواریث فرهنگی و در حوزه صنایع‌دستی معرفی، شناسایی و تخصیص اعتبار برای تقویت رشته‌های صنایع‌دستی موجود و احیای رشته‌های فراموش‌ شده می‌تواند به ایجاد اشتغال در روستاها کمک کند.
سوری اظهار کرد: این سازمان موافقت ‌نامه‌هایی را با دستگاه‌های مختلف مانند وزارت کشور و بنیاد مسکن انقلاب ‌اسلامی امضا کرد که در اجرای این طرح از ظرفیت این موافقت ‌نامه‌ها هم استفاده خواهد شد.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
*3215*6054*خبرنگار-محمدرسول ابراهیمی اسفدن*انتشاردهنده- مریم پنجابی*
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.