در ادامه این مطلب به نوشته مهدیه مودی، آمده است: «جوان هم جوان های قدیم، این ها جوان های روغن نباتی اند» این تکیه کلام بسیاری از بزرگترهاست که وقتی نوه ها و یا بچه هایشان از پس کاری سنگین بر نمی آیند بر زبان جاری می کنند.
وی ادامه داد: به راستی زمانی که از نظر سلامتی، سالمندان را با جوانان امروزی مقایسه می کنیم به جز استخوان دردی که در سن و سال بالای آنان طبیعی به نظر می رسد از امروزی ها سالم تر هستند و بر اساس دیدگاه عامه مردم این تندرستی بزرگ ترها به خاطر تغذیه مناسب و سالمی بوده است که در قدیم داشته اند.
به گفته وی پدربزرگی 67 ساله که تنها از مشکل آرتروز زانو گلایه دارد می گوید: اگر در جوانی به دلیل شغل سنگینی که داشتم مجبور نبودم به زانوهایم زیاد فشار وارد کنم الان همین درد را هم نداشتم.
ادامه مطلب به این شرح است: او بادی به غبغب می اندازد و این شعر را لبخند به لب می خواند که «پیرم و پیرم می لرزم به صد جوان می ارزم» و ادامه می دهد: وقتی به یاد می آورم که چگونه هم شغل اداری داشتم و هم در کشاورزی به پدرم کمک می کردم و غذایمان هم سرشیر، نان و ماست محلی و در نهایت اشکنه و اگر خیلی خودمان را تحویل می گرفتیم آبگوشت بود حالا به حال جوانان بی بنیه امروزی غصه می خورم.
در آن زمان به سلامتی آنچه که می خوردیم هم اطمینان داشتیم اما خوراک های امروزی در خود مواد شیمیایی دارند که این عاملی برای بیماری است.
او می گوید: وقتی به جوانان این دوره و زمانه نگاه می کنم که با وجود انواع غذاهای پاستوریزه و فانتزی که در رستوران ها می خورند اما همیشه مریض حال هستند و توان جابه جایی حتی چند صندلی را ندارند و نفسشان می گیرد دلم می سوزد.
او که رمز سلامتی اش را در تحرک زیاد و تغذیه سالم حتی با گذشت چند سال زندگی در شهر و رعایت آن می داند می افزاید: با وجود این که چند سال از زندگی ام در شهر می گذرد اما همچنان نان خود را از روستا و به صورت سنتی و سبوس دار تهیه می کنم.
خانم میانسالی که در مغازه لبنیات فروشی سنتی مشغول خرید ماست کیسه ای است می گوید: چندین سال است که از مواد غذایی با مواد نگهدارنده و ماندگاری بالا استفاده می کنیم که در مقایسه با بزرگترهایمان که از مواد طبیعی استفاده می کردند دچار بیماری های بیشتری هستیم و به تازگی می بینیم مردم به سمت استفاده از مواد غذایی طبیعی و محلی می روند.
«ابراهیمی» ادامه می دهد: هر چند ذائقه بچه های این زمانه به مواد محلی روی خوش نشان نمی دهد اما در صورتی که از سلامت این محصولات اطمینان کامل داشته باشیم به نظرم برای حفظ سلامتی بهتر است و باید تغذیه افراد به این سمت سوق پیدا کند.
وی به گفته بزرگترها که می گویند شما جوان های روغن نباتی هستید اشاره می کند و می گوید: اگر دقت کرده باشید هر چند مدت یک بار پزشکان توصیه می کنند از یک نوع روغن استفاده کنیم.
به عنوان مثال تا دو سال قبل تاکید بر مصرف روغن های مایع بود که از آن زمان به بعد انواع روغن های زیتون، کنجد و هسته انگور و ... در رسانه ها تبلیغ می شود و مجدد بر مصرف روغن های نباتی توصیه می شود که همین موضوع افراد را دچار نوعی تردید کرده است.
او ادامه می دهد: با وجود رعایت این همه نکات بهداشتی در مصرف مواد خوراکی اما باز هم بیماری های قلبی و عروقی در بین افراد بیداد می کند و به این نتیجه می رسیم که همان روغن زرد محلی خیلی بهتر است.

** کاهش مصرف چربی و مواد قندی
یک متخصص قلب و عروق و پژوهشگر حوزه سلامت در مورد استفاده از غذاهای محلی و سنتی می گوید: توصیه اکید بر کاهش مصرف چربی ها، مواد قندی و نمک است.
بنابراین باید در تهیه هر نوع غذا از نمک، چربی و شکر کمتری استفاده شود.
دکتر «طوبی کاظمی» ادامه می دهد: از نظر علمی بر اساس کتاب ها، مصرف روغن های حیوانی توصیه نمی شود و بهتر است روغن معمولی تا حد امکان روغن مایع از نوع زیتون، کلزا، کنجد و آفتابگردان باشد.
به گفته این متخصص قلب و عروق هرچه میزان چربی غذا کمتر باشد برای سلامت بهتر خواهد بود و به طور کلی باید یادمان باشد که رژیم غذایی یک عامل موثر بر سلامت است.
وی به این نکته اشاره می کند که غفلت از ورزش و فعالیت بدنی نیز سلامتی فرد را تهدید می کند و خوب است حداقل هر فرد روزانه نیم ساعت فعالیت داشته باشد.
برای دریافت لحظه به لحظه اخبار خراسان جنوبی به کانال تلگرامی irnabirjand@ ملحق شوید.
*3215* 6054*خبرنگار - محمد رسول ابراهیمی اسفدن*انتشاردهنده- مریم پنجابی*
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.