آبگرم معدنی فردوس، چشمه ای طبیعی است که در فاصله 22 کیلومتری مسیر فردوس به مشهد واقع شده و از دل صخره ای می جوشد.
پس از زمین لرزه سال 1347، آب این چشمه آبگرم کاملا خشکید، ولی بعد از 2 سال خود به خود شروع به جوشیدن کرد و جاری شد.
این چشمه با دهستان مهرانکوشک و برون از توابع فردوس فاصله چندانی ندارد و از جاده بجستان به خوبی نمایان است.
در خصوص سابقه پیدایش آن مثل سابقه خود فردوس اطلاع دقیقی در دست نیست، اما از نقل قول پیشینیان چنین بر می آید که از قرنها پیش به صورت چشمه ای بیابانی که از دل صخره می جوشد و املاح خود را به صورت شوره تا مسافتی طولانی بر جای می گذارد، وجود داشته است.
گفته می شود از حدود 2 قرن پیش خانه ای سنگی بر روی این چشمه بنا شده بود که مردم برای درمان بسیاری از امراض به این محل عزیمت می کردند.
به مرور زمان اطراف این چشمه اندکی توسعه یافته و ساختمانی برای استفاده از آب گرم به صورت حوض مانند پدید آمد که در نهایت به حمام عمومی دارای خزینه و وانهای خصوصی آبگرم تغییر یافته است.
براساس مطالعات زمین شناسی، فردوس بر روی یکی از گسلهای زلزله قرار دارد و آب این چشمه از مجاورت با گدازه های آتشفشانی حرارت پیدا کرده و به بیرون راه می یابد.
در زلزله سال 47 این چشمه به کلی خشکید، چون با جا به جا شدن لایه های زمین، سفره های آب معدنی این ناحیه پایین رفته بود، اما پس از حدود 2 سال به تدریج جاری شد و در حالی که آب آن هیچ حرارتی نداشت، رفته رفته به دمای سابق بازگشت.
درخصوص ماهیت آب معدنی فردوس باید گفت که یکی از معدود چشمه های شفابخش ایران است که بیماران دارای دردهای مفصلی و روماتیسمی و همچنین کسانی که از بعضی از بیماریهای پوستی نظیر اگزما و عفونتهای قارچی رنج می برند، نتایج خوبی از این چشمه می گیرند.
دمای آب به قدری بالاست که تقریبا حرارتی گزنده دارد و حضور در آن بیش از 10 دقیقه طاقت فرسا می شود.
سدیم، پتاسیم، منیزیم، مس، روی و ترکیبات گوگرد از ترکیبات موجود در این آبگرم است.
با مقایسه ای که نسبت به نمکهای محلول در آب این چشمه با نمکهای موجود در لجن ها با خاصیت درمانی ساحل دریاچه ارومیه در ناحیه بندر شرفخانه به عمل آمده، این نتیجه حاصل شده که بعضی از این ترکیبات در هر دو مشترک هستند.
این آبگرم معدنی توجه علاقه مندان زیادی از سراسر کشور به ویژه استان های خراسان رضوی، خراسان جنوبی ، سیستان و بلوچستان، کرمان ، فارس و هرمزگان که در مسیر جاده ترانزیتی جنوب به شمال و شمال شرق و آسیای میانه می باشد را به خود جلب کرده است.
مدیر عامل شرکت تفریحی و آب درمانی هلال فردوس ایرانیان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: از 28 اسفند ماه پارسال تا پنجم فروردین ماه جاری، 30 هزار نفر از امکانات این آبگرم بهره مند شده اند.
محمد نبیلی مقدم با اشاره به اینکه این مجتمع بزرگترین مرکز اقامتی خراسان جنوبی است یادآور می شود: مجتمع آبگرم معدنی هلال فردوس در سال 86 در سفر هیات دولت به استان به عنوان منطقه نمونه گردشگری مصوب شد.
به گفته وی، این مجتمع هم اکنون به 2 استخر آب درمانی، 10 چشمه آب درمانی، وان های خصوصی، سوئیت های اقامتی با تمام امکانات، اتاق های ارزان قیمت، رستوران، شهر بازی و فضاهای ورزشی و تفریحی نیز مجهز است.
وی ادامه داد: در حال حاضر 25 اتاق سه و چهار تخته، 25 سوئیت ویلایی مجهز، 10 اتاق معمولی، 25 کانکس و 50 تخته چادر نیز در این مجتمع اسکان مسافران نوروزی و گردشگران را تامین می کند.
شهرستان فردوس در شمال غربی خراسان جنوبی واقع شده و از شمال با شهرستان گناباد خراسان رضوی از غرب با شهرستان بشرویه، از جنوب با شهرستان طبس و از شرق با شهرستان سرایان همجوار است.
شهر فردوس مرکز شهرستان فردوس در 200 کیلومتری بیرجند قرار دارد.
6054* خبرنگار و انتشاردهنده - مریم پنجابی*
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.