پرویز آرامنش روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: مناطق حفاظت استان ظرفیت طبیعی خوبی برای جذب گردشگران در ایام نوروز است که نیازمند معرفی است.
به گفته وی یکی از موضوعات مورد توجه در بحث اکوتوریسم و گردشگری وحوش و گونه‌های گیاهی و جانوری است که استان ظرفیت‌های بسیار خوبی در این زمینه داراست.
وی بیان کرد: بسیاری از گردشگران در سفر به نقاط مختلف جهان سعی در شناسایی گونه‌های گیاهی و جانوری نادر دارند و با قابلیت‌های موجود در مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع استان زمینه بسیار خوبی برای باز شدن پای گردشگران به استان فراهم است.
وی عنوان کرد: مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع خراسان جنوبی علاوه بر اینکه زیستگاه گونه‌های گیاهی و جانوری منحصر به فرد و ارزشمندی هستند از چشم‌اندازی بسیار زیبا و بکر نیز برخوردارند.
وی با بیان اینکه در مناطق حفاظت شده استان گردشگران و مسافران نوروزی می توانند بدون دوربین و امکانات تخصصی از وحوش دیدن کنند گفت: همچنین یگانهای حفاظت محیط زیست در این مناطق آمادگی ارائه خدمات به گردشگران و مسافران نوروزی را دارند.
وی افزود: گردشگران برای حضور در مناطق حفاظت شده با ماموران حفاظت محیط زیست هماهنگی کنند چرا که ماموران محیط زیست در زمینه معرفی ظرفیت های مناطق حفاظت شده آگاهی کامل را دارند.
به گفته وی ماموران یگانهای حفاظت محیط زیست آمادگی دارند که در صورت نیاز با استفاده تجهیزات تخصصی ظرفیت های مناطق حفاظت شده را برای گردشگران معرفی کنند.
وی یادآور شد: گردشگران و بقیه مردم از بردن اسلحه شکاری کردن به مناطق حفاظت شده خودداری کنند.
وی گفت: در منطقه حفاظت شده درمیان - سربیشه بیش از یک هزار و 500 قوچ اوریال زندگی می کنند، همچنین در منطقه حفاظت شده شاسکوه نیز31 گونه پستاندار شناسایی شده اند.
وی همچنین تالاب کجی نهبندان را یکی دیگر از ظرفیت های گردشگری طبیعی استان ذکرکرد و گفت: با توجه به بارندگی در چند هفته گذشته این تالاب آبگیری شده و فرود پرندگان مهاجر زیبایی تالاب را دو چندان کرده است.
تالاب کجی نمکزار نهبندان با دارا بودن چشم اندازی بسیار زیبا در 75 کیلومتری نهبندان و در حاشیه جاده بیرجند - زاهدان قرار دارد و این تالاب با 22 هزار هکتار و 765 مترمربع مساحت به رغم تداوم خشکسالی چند سال اخیر به صورت فصلی زنده و پایدار مانده است.
خراسان جنوبی دارای چهار منطقه حفاظت شده « درمیان سربیشه» ، « مظفری» ، « آرک و گرنگ» ، « شاسکوه» و سه پناهگاه حیات وحش « تالاب کجی نمکزار نهبندان»، « رباط شور» و « نایبندان طبس» و هفت منطقه شکار ممنوع درح(Dorh)، جیک و زیدر، باقران ، کمر سرخ ، لشکرگاه عشق آباد و علی حیدر دارد.
مساحت مناطق تحت مدیریت اداره کل یاد شده، 2 میلیون و 317هزار و 548 هکتار است که گونه های مختلف و متنوع جانوری در این گستره از استان زیست می کنند.
خراسان جنوبی 151هزار کیلومتر مربع مساحت دارد.
برای دریافت لحظه به لحظه اخبار خراسان جنوبی به کانال تلگرامی irnabirjand@ ملحق شوید.
*7556 *6054 *خبرنگار- حکیمه مصطفایی*انتشار دهنده- مریم پنجابی *
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.