سید علی اکبر پرویزی روز یکشنبه در مراسم روز درختکاری در بیرجند با اشاره فعالیت های موفق در حوزه فضای سبز و نهالکاری در مرکز استان افزود: سرانه فضای سبز در بیرجند 14متر است که این رقم از میانگین کشوری بالاتر است.
وی ادامه داد: برای پایداری و توسعه فضای سبز جداسازی آب شرب از آب فضای سبز و ایجاد شبکه های نوین آبیاری از اهمیت زیادی برخوردار است.
وی گفت: با توجه به خشکسالی های چندین ساله در خراسان جنوبی، مردم باید قدر آب را بیشتر بدانند و در حفظ و نگهداری فضای سبز موجود بکوشند.
پرویزی افزود: در محل هایی که اقدام به درختکاری و نهالکاری می شود باید پیش بینی منابع آبی برای آبیاری درختان صورت گیرد تا بتوانیم بهره کافی را از ایجاد فضای سبز در آینده داشته باشیم.
سرپرست منابع طبیعی و آبخیرداری خراسان جنوبی هم در این مراسم گفت: با توجه به تغییرات اقلیمی در سطح جهان و پدیده گرمایش زمین، طبق محاسباتی که انجام شده علت اصلی آن مربوط به کمبود پوشش گیاهی و تغییرات نادرست کاربری اراضی است.
علیرضا نصرآبادی یادآور شد: تغییرات اقیلمی تبعات زیادی از جمله وقوع توفان های شدید، باران های سیل آسا، خشکسالی و جاری شدن سیلاب را در بر دارد که در این میان برای جلوگیری از آنها نقش کاشت درخت و ایجاد فضای سبز بسیار موثر است.
وی ادامه داد: درخت می تواند حجم زیادی از نزولات آسمانی را ذخیره و از طریق ریشه به زمین منتقل کند و علاوه بر آن در جلوگیری از فرسایش خاک، جابه جایی خاک های سطحی و تولید اکسیژن نقش مهمی دارد.
وی با اشاره به وجود پدیده ریز گردها و حرکت شن های روان که در برخی از نقاط کشور تبعات زیادی نیز به دنبال داشته است، گفت: این پدیده می تواند در استان با توجه به وجود 28 کانون فرسایش بادی رخ دهد لذا اقدام هایی مانند ایجاد جنگل های دست کاشت در مناطق بیابانی مهم است.
وی اضافه کرد: تاکنون 820 هزار هکتار نهالکاری جنگل های دست کاشت انجام شده که در این ارتباط ذخیره گاه های جنگلی در استان از جمله ذخیرگاه بنه در تک احمد شاهی نهبندان و گونه های ارغوان و بادامشک در کوه های باقران بیرجند را داریم.
سرپرست منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی 14 اسفند ماه در نشست خبری گفته بود، گفت: امسال به مناسبت هفته منابع طبیعی و روز درختکاری(15الی21 اسفند) 542 هزار اصله انواع نهال در استان توزیع می شود که 146 هزار اصله آن تولید سال 95است.
نصرآبادی افزود: عموم مردم برای دریافت نهال می توانند به اداره های منابع طبیعی و آبخیزداری 11شهرستان تابعه استان مراجعه کنند.
6054* خبرنگار و انتشاردهنده - مریم پنجابی*
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.