علیرضا نصرآبادی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شیوع آفت شپشک در عرصه های جنگلی خراسان جنوبی زیاد است، 2 سال پیش میزان آلودگی 20 هزار هکتار بود، اکنون به حدود 85 هزار هکتار رسیده است.
وی با بیان اینکه در جنگل های درمیان و خوسف شیوع آفت شپشک سفید تاغ بیشتر از سایر شهرستان هاست، گفت: عملیات قطع درختان و محلول پاشی در 2 هزار هکتار از تاغ زارهای این 2 شهرستان در حال انجام است.
به گزارش ایرنا، نصرآبادی، قطع درخت آلوده و محلول پاشی همزمان را تنها راه از بین بردن آفت یاد شده دانست و اظهار کرد: عملیات مبارزه با این آفت در سایر شهرستان ها از جمله بشرویه به صورت موردی در حال انجام است.
وی یادآور شد: به دلیل 18 سال خشکسالی پیاپی آفت شپشک سفید تاغ در تاغ زارهای استان شیوع یافته است که در این زمینه طرح مدیریت عرصه های جنگلی دست کاشت (تاغ زارها) در حال انجام است.
وی عنوان کرد: در عملیات مبارزه ابتدا باید سرشاخه تاغ ها و در مورادی درخت کاملا قطع و سپس محلول پاشی « روغن ولک» انجام شود تا جلوی رشد و گسترش شیوع بیشتر آفت گرفته شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تاکید کرد: اگر اقدام اساسی از لحاظ تامین بودجه در زمینه محلول پاشی درختان انجام نشود شیوع آفت همچنان گسترده تر خواهد شد.

** کمبود بودجه و افزایش شیوع آفت شپشک سفید تاغ
نصرآبادی افزود: در حال حاضر 5 میلیارد ریال بودجه از محل استانداری ابلاغ که هنوز اختصاص نیافته است، همچنین سازمان جنگل ها و مراتع برای تامین هفت میلیارد ریال بودجه تا پایان سال قول مساعد داده است.
وی ادامه داد: تامین یک درصد بودجه مورد نیاز بسیار ناچیز است و دردی از رفع آفت شپشک سفید تاغ زارهای استان را دوا نمی کند لذا باید این مهم مورد توجه مسئولان بالادستی قرار بگیرد.
وی با تاکید بر اینکه با کمبود بودجه در خصوص تهیه و تامین محلول مورد نظر(روغن ولک) مواجه هستیم، یادآور شد: پیرو سفر اسماعیل نجار معاون وزیر و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور به استان (7 دی ماه امسال) و بازدید از تاغ زارها قول مساعدت داده شد اما هنوز بودجه ای اختصاص نیافته است.
وی بیان کرد: جنگل های دست کاشت تاغ استان حدود 50 سال قدمت دارند و سال های گذشته برای جلوگیری از ورود شن و گرد و خاک در بیشتر مناطق استان کاشت شد اما اکنون به دلیل شیوع آفت شپشک مجبور به قطع درختان هستیم در غیر این صورت دامنه شیوع آفت بسیار گسترده خواهد شد.
وی ادامه داد: رشد درخت تاغ سریع است بعد از قطع درختان و محلول پاشی امید به رفع آفت و رشد مجدد درخت زیاد است.

** قطع 300 هکتار تاغ زارهای آلوده به شپشک سفید شهرستان درمیان
همچنین مدیر منابع طبیعی و و آبخیزداری درمیان در گفت و گو با ایرنا گفته بود: 300 هکتار از تاغ زارهای آلوده به آفت شپشک سفید در این شهرستان مرزی قطع و کف بری شده است.
مهدی حاجی زاده افزود: قطع این تاغ زارها برای کاشت تاغ جدید و رشد تاغ زارهای کوچک ضروری است.
وی اظهارکرد: هم اکنون به دلیل خشکسالی و کم آبی سه هزار و 400 هکتار از تاغ زارهای شهرستان درمیان به آفت شپشک سفید آلوده شده است.
وی کاهش بارندگی، ادامه پدیده خشکسالی و پایین رفتن سطح آب سفره های زیر زمینی در سال های گذشته را دلیل اصلی شیوع آفت شپشک سفید تاغ بیان کرد.
آفت شپشک یکی از انواع راسته 'نیم بالان' یا 'سن‌ها' است که پس از خروج از تخم از شیره گیاه استفاده می کند و باعث کاهش توان گیاه و خشکیدگی بوته‌های تاغ چندین ساله شده است.
تاغ به عنوان یک گونه مقاوم به خشکی و کمی رطوبت یکی از گونه‌های اصلی و مهم در بیابان‌زدایی است که ‌در‌ طول چند سال گذشته سطح زیادی از مناطق بیابانی استان با این گونه، احیا و فرسایش بادی تا حد زیادی کنترل شده است.
*7557* 2047 * خبرنگار- رقیه محمدی * انتشار دهنده - عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.