دکتر علیرضا رفیعی پور روز شنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: هر مرغدار با کم کردن وزن مرغ در هر فصل به مقدار 200 گرم می تواند به وزن استاندارد برسد و مرغی با کیفیت به بازار عرضه کند.
به گفته وی به مرغدارانی که این روند ابلاغ شود از ورود مرغی که در کشتارگاه بالاتر از این میزان وزن داشته باشد به بازار ممانعت خواهد شد و اجازه مصرف خانوار را نخواهد گرفت.
به گزارش ایرنا، وی تاکید کرد: مرغی که دارای وزن استاندارد باشد هم از لحاظ کیفیت و هم از لحاظ اقتصادی با صرفه تر خواهد بود زیرا در این صورت مرغ خریداری شده مواد دور ریز کمتری خواهد داشت و مصرف کننده 200 تا 300 گرم چربی و آلایش غیر خوراکی کمتری را متحمل می شود.

** مرز ماهیرود، فرصت استثنایی
مدیر کل دامپزشکی خراسان جنوبی در این گفت و گو از مرز ماهیرود به عنوان فرصتی استثنایی یاد کرد که باید به بهترین نحو از این موقعیت استفاده شود.
به گفته وی به زودی تفاهم نامه های خوبی در زمینه های مربوط به دامپزشکی بین ایران و کشور افغانستان امضا خواهد شد که با توجه به اینکه این مرز یکی از پر رونق ترین مرزهای کشور در زمینه محصولات دام و طیور است باید به دنبال منافع پایدار و استوار باشیم.
وی با اشاره به اینکه کشور افغانستان کشوری 35 میلیونی مصرف کننده است، افزود: استفاده از این فرصت زمینه صادرات و اشتغال افراد زیادی را فراهم خواهد کرد و به نتیجه رسیدن این مهم نیازمند یک همکاری بین بخشی بین تمامی دستگاه های مربوطه و به تبع آن بخش خصوصی است.
وی اظهار کرد: اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی به عنوان یک دستگاه حاکمیتی از ظرفیت بخش خصوصی به بهترین نحو ممکن بهره برده و راه اندازی بیمارستان دامپزشکی پیشرفته بخش خصوصی در مرکز استان با آزمایشگاه های مجهز گواهی روشن بر این سخن است.
وی کسب 2 کد IR در سال 95 برای 2 صنعت بزرگ استان در زمینه صنعت طیور و کارخانه خوراک دام و طیور و آبزیان را یکی دیگر از فرصت های استثنایی استان دانست و گفت: کمتر از 10 استان کشور از این ظرفیت برخوردار هستند و این ظرفیت کمک شایانی به صادرات مواد بهره برداری شده در این زمینه به کشور های منطقه و حتی اروپایی خواهد کرد.
به گفته وی در همین ارتباط برای اولین بار موفق به صادرات پای مرغ به کشورهای آسیای شرقی شدیم که با توجه به اینکه این محصول کاربردهای زیادی در مواد غذایی و داروسازی به خاطر خاصیت ژلاتینی اش دارد امیدواریم صادرات این محصول تداوم یابد و بتوانیم دیگر فرآورده های دام و طیور را هم به این کشورها صادر کنیم.
رفیعی پور قبلا گفته بود: طبق الزام سازمان دامپزشکی شرکتها و کارخانه هایی که از مواد اولیه دامی و طیور استفاده می کنند فقط با کد IR می توانند فرآورده خود را صادر و شرکت هایی که این کد را ندارند نمی توانند هیچگونه فرآورده ای را از کشور خارج کنند.
به گزارش ایرنا وی عنوان کرد: سال 94، 58 محصول از جمله، فرآورده های خام دامی، خوراک دام و طیور، مواد بیولوژیک، دارو ها و واکسن به خارج صادر شده که همگی صادرکنندگان دارای کد IR بوده اند.
برای اخذ این مجوز هر شرکت اقتصادی باید 303 آیتم را دارا باشد که تحت نظر کارشناسان ملی و بین المللی نظارت می شود.
برای دریافت لحظه به لحظه اخبار خراسان جنوبی به کانال تلگرامی irnabirjand@ ملحق شوید.
* 3215* 6054* محمد رسول ابراهیمی اسفدن*انتشاردهنده- مریم پنجابی*
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.