محمد نعیمی روز یکشنبه به ایرنا، افزود: بیشترین تعداد چاه های غیرمجاز در خراسان جنوبی مربوط به قاینات و زیرکوه است که در گذشته به دلیل نبود نظارت و کنترل و نیز بی توجهی به مدیریت منابع آب توسط افراد سودجو حفر شده است.
وی بیان کرد: از شهریورماه سال 94 تاکنون حدود 90 حلقه چاه غیرمجاز در این دو منطقه مسدود شده است.
به گفته وی باتوجه به خشکسالی های چندین ساله برای مدیریت منابع آبی باید چاه‌ های غیرمجاز مسدود و بهره برداری از چاه‌های کشاورزی توسط کنتورهای هوشمند کنترل شوند.
وی افزود: با توجه به مصرف 92 درصدی آب استحصالی در بخش کشاورزی، شرکت آب منطقه ای برای صرفه جویی و مدیریت مصرف از چاه های کشاورزی اقدام به نصب کنتور هوشمند کرد که تاکنون حدود 80 درصد چاه های کشاورزی به کنتور هوشمند مجهز شدند.
وی اضافه کرد: در صورت تامین اعتبار مابقی چاه های کشاورزی تا پایان امسال به کنتور هوشمند مجهز می شوند.
وی عنوان کرد: در قاینات و زیرکوه 2 هزار و 700 منبع آبی شامل چاه، چشمه و قنات وجود دارد که سالانه افزون بر 216 میلیون متر مکعب آب از این منابع استحصال می شود.
به گزارش ایرنا، نعیمی با اشاره به خشکسالی های منطقه، یادآو رشد : در 20 سال گذشته سطح آب چاههای منطقه هشت متر افت پیدا کرد که باید با مصرف درست این نعمت الهی اجازه استفاده از آن را به نسل آینده داد.
وی با اشاره به گزارشی مبنی بر فرونشست زمین در دشت اسفدن قاینات، گفت: با بررسی ها انجام شده ایجاد حفره و شکاف در این دشت مشکوک به فرونشست زمین تشخیص داده شد .
وی ادامه داد: مطالعات برای شناسایی فرونشست زمین در دشت اسفدن در حال انجام است، نشست زمین دلایل متعددی دارد و می تواند ناشی زلزله و تحرک لایه ها زمین نیز باشد.
امور منابع آب قاینات و زیرکوه هفت دشت شامل قاین، خضری دشت بیاض، نمکزار خواف، شاهرخت، زوزن،اسفدن و چاهک موسویه را تحت پوشش دارد.
قاین مرکز شهرستان قاینات در 105کیلومتری شمال بیرجند، و حاجی آباد مرکز شهرستان مرزی زیرکوه در 190کیلومتر شمال شرق مرکز خراسان جنوبی قرار دارد.
برای دریافت لحظه به لحظه اخبار خراسان جنوبی به کانال تلگرامی irnabirjand@ ملحق شوید.
*7556 **2047*خبرنگار- حکیمه مصطفایی*انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.