محمد فرهادی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هیات دولت تدبیر و امید در یازدهمین سفر استانی خود به خراسان جنوبی 2 هزار و 710 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای 21 طرح(هر طرح شامل چندین پروژه است) در سال های 94 و 95 مصوب کرد.
وی اضافه کرد: از مجموع طرح ها پنج طرح با هزار و 170میلیارد ریال به بخش منابع آب و کشاورزی استان اختصاص دارد و پس از آن هزار و 20میلیارد ریال نیز مربوط به چهار طرح حمل و نقل است.
به گفته فرهادی از مجموع طرح ها سه مورد مربوط به امور قضایی است و به فضاهای آموزشی و کمک آموزشی ،هنر و گردشگری، بهداشت و سلامت هر یک 2 طرح اختصاص دارد.
وی تعداد طرح های هر یک از بخش تربیت بدنی ، بازرگانی و تعاون را 2 مورد عنوان کرد.
سوم دیماه 1393 حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری به همراه برخی از اعضای کابینه یازدهم عازم خراسان جنوبی شد.
رئیس جمهوری در این سفر در حضور پر شور مردم در ورزشگاه آزادی بیرجند قول هایی در زمینه اجرای طرح های مختلف عمرانی و اقتصادی به مردم استان داد .
سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری بیان کرد: علاوه بر این طرح ها؛ مصوبه گاز رسانی به شهر نهبندان و شروع عملیات اجرایی شبکه گذاری گاز شهری شهرهای سربیشه، درمیان و زیرکوه - افتتاح منطقه اقتصادی بیرجند و تمهید مقدمات توسعه آن نیز از محل منابع مربوط ابلاغ شد.
وی یادآور شد: از طرح های تصویب شده منطقه ویژه اقتصادی بیرجند ، تصفیه خانه آب شرب بیرجند ، خط انتقال گاز 30 اینچ بیرجند- سربیشه ، خط انتقال گاز 12 اینچ سربیشه - اسدیه - قهستان و شبکه های تغذیه و توزیع گاز شهرهای سربیشه ، مود ، اسدیه و قهستان تکمیل و به بهره برداری رسیده است.
وی ادامه داد: گاز رسانی به شهرهای زیرکوه و اسفدن نیز تا بهمن ماه سالجاری به بهره برداری می رسد که برای پروژه های گازرسانی یاد شده تاکنون بیش از 400 میلیارد ریال هزینه شده است
فرهادی تصریح کرد : همچنین از دیگر وعده ها و طرح های مصوب سفر که محقق شده است یا به زودی تکمیل خواهد شد می توان به موارد ذیل اشاره کرد :
آماده شدن 64 کیلومتر از طرح اضافه شدن 100 کیلومتر به باند دوم راه های استان که هم اکنون زیربار ترافیک است.
این عدد تا بهمن ماه به 80 کیلومتر خواهد رسید و در اوایل سال آینده به پایان می رسد که تاکنون برای این پروژه 760 میلیارد ریال هزینه شده است .
انجام تعهد سفر در تامین کامل بودجه 2 طرح گردشگری شامل کمپ گردشگری نهبندان و مجتمع آبگرم فردوس جمعا به مبلغ یک میلیارد و 200میلیون ریال
افتتاح و بهره برداری از مرحله اول آموزشکده فنی سرایان
انجام کامل تعهد بودجه سفر در خصوص پروژه تکمیل مطالعه و احداث ساختمان و تأسیسات ندامتگاه فردوس
تامین نیمی از تعهد بودجه سفر در سال 94 برای اجرای طرح انتقال آب با لوله به مزارع استان به میزان 250 میلیارد ریال که تاکنون مطالعه و طراحی 2,368 کیلومتر از مسیرهای پیشنهادی کشاورزان صورت گرفت .
همچنین نسبت به خرید و انتقال 370 کیلومتر لوله به محل پروژه ها اقدام و 62 درصد مسیرها هم لوله گذاری شده است .
توزیع 175میلیارد ریال اعتبار به بیمارستان 220تختخوابی رازی بیرجند که تا بهمن ماه امسال بهره برداری از ساختمان اصلی آن شروع می شود ،این طرح نیز جزو قول های رئیس جمهوری است که از ابتدای پروژه تاکنون 711 میلیارد ریال هزینه شده است.
تکمیل ساختمان سد سیاهو تا پایان امسال و آماده آبگیری شدن آن در بهار سال آینده که جزو قول های آقای روحانی است که تاکنون برای پروژه 280 میلیارد ریال هزینه شده است .
در بخش حمل و نقل راه آهن زاهدان – بیرجند و اتصال آن به شبکه ریلی مصوب شد، این پروژه در سال 94 دارای ردیف اعتباری قانون بودجه شد و با اختصاص مبلغ اولیه 100 میلیارد ریال مطالعات آن آغاز شد.
نقشه های اجرایی و اسناد مناقصه دو قطعه آماده شد و در پیوست (1) قانون بودجه 95 مبلغ 89 میلیارد ریال برای ادامه مطالعات مصوب شده است.
طرح باند دوم زاهدان - بیرجند (باند دوم ) محور شوسف نهبندان
بهسازی راه اصلی فیض آباد - بجستان (باند دوم قاین - خضری و باند دوم بیرجند – قاین « حوزه قاین»)
بهسازی راه اصلی کرمان - بافت (محور کرمان - دیهوک)
پروژه مذکوردر چهار قطعه در استان در دست اجرا و فعال است 68 کیلومتر از مصوب سفر آماده بهره برداری است که این رقم تا بهمن ماه به 80 کیلومتر می رسد،پروژه حدود 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

** امور قضایی
پروژه دادسرای عمومی و انقلاب بشرویه 99درصد پیشرفت فیزیکی دارد، ساختمان اداری دادسرا به اتمام رسید و در حال بهره برداری است و یک میلیارد ریال از محل مصوبه سفر برای تکمیل پروژه امسال اختصاص یافته است .
احداث، تکمیل و تجهیز ساختمان پزشکی قانونی بیرجند با 92 درصد پیشرفت فیزیکی در دست اجراست، از محل ماده 180 قانون بودجه 94 مبلغ هشت میلیارد ریال به این پروژه اختصاص یافت.
مطالعه و احداث ساختمان و تأسیسات ندامتگاه فردوس 93درصد پیشرفت فیزیکی دارد، تمام هشت میلیارد ریال تعهد سفر در این پروژه پرداخت شد، ساختمان اصلی ، اندرزگاه و ساختمان اداری زندان تکمیل و به بهره برداری رسید

** منابع آب و کشاورزی آبرسانی به شهر بیرجند
تصفیه خانه بیرجند 82 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، تصفیه خانه آب و اجرای خطوط ارتباطی آن(جزیی از طرح آبرسانی به بیرجند) از دیگر قول های رئیس جمهوری در سفر به خراسان جنوبی بود که با افتتاح تصفیه خانه محقق شده است.
ادامه طرح با اجرای خط انتقال آب از مختاران و محمد شهر به بیرجند در دست اجرا است .
پروژه هم اکنون 82 درصد پیشرفت دارد و در قانون بودجه 95 مبلغ 143,190 میلیون ریال مصوب شد که تاکنون برای کل پروژه 640 میلیارد ریال هزینه شده است.
ساختمان سد سیاهو 93 درصد پیشرفت فیزیکی دارد،ساختمان سد در پایان سال جاری و یا بهار سال آینده آماده آبگیری است.
عملیات بدنه و سرریز سد و حفاری و تزریق پرده آب بند 100درصد انجام شد و در حال حاضر پیشرفت فیزیکی پروژه به 93درصد رسید.
تکمیل پروژه های آب رسانی روستایی برای تامین آب شرب پنج هزار خانوار روستایی 42درصد پیشرفت فیزیکی دارد، این طرح شامل 24پروژه (مجتمع آبرسانی) است، پروژه هم اکنون فعال و 42درصد پیشرفت دارد.
ایجاد زیرساخت های اجرای هشت مجتمع تولیدات کشاورزی گلخانه و 18 واحد پروار بندی - پیگیری برای تامین اعتبار تکمیلی طرح ادامه دارد.
اجرای پروژه انتقال آب با لوله در طول 600 کیلومتر از اراضی استان 60درصد پیشرفت فیزیکی دارد، با پرداخت نیمی از اعتبار مصوب سفر در سال گذشته (معادل 250 میلیارد ریال ).
مطالعه و طراحی 2,368 کیلومتر از مسیرهای پیشنهادی کشاورزان صورت گرفت و ین نسبت به خرید و انتقال 370 کیلومتر لوله به محل پروژه ها اقدام و 62درصد مسیرها لوله گذاری شده است.
تکمیل بیمارستان آموزشی بیرجند 92 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اعتبار پروژه بیمارستان آموزشی رازی از محل مصوبه سفر در سال 94 مبلغ 200 میلیارد ریال بود که معادل 75درصد تخصیص و نقدینگی پرداخت شده است.
بیمارستان مذکور 92درصد پیشرفت فیزیکی دارد و مقرر است همزمان با افتتاح 17هزار تخت بیمارستانی در کشور در بهمن ماه سال 95 توسط وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی افتتاح شود.
** احداث بیمارستان 35تختخوابی بشرویه
این پروژه 58 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که مرحله اول (اجرای اسکلت بتنی و دیوار کشی در دو طبقه ) انجام شد پروژه فعال است و مرحله دوم پروژه در حال اجرا و هم اکنون 58 درصد یشرفت فیزیکی دارد.
اعتبار مصوب پروژه در قانون بودجه 95 مبلغ 28میلیارد ریال است که از ابتدای پروژه تا کنون بیش از 40 میلیارد ریال هزینه شد.

** پروژه های مصوب هیات دولت یازدهم در استان خراسان جنوبی
در بخش آموزش احداث سالن آمفی تئاتر و توسعه سلف سرویس، محوطه سازی و تاسیسات زیربنایی و احداث سازمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
شاهد 55 درصد پیشرفت فیزیکی هستیم، اسکلت بتنی و سقف آمفی تئاتر و مطالعات سلف سرویس انجام شد.
در قانون بودجه سال 95 مبلغ 22میلیارد و 800میلیون ریال برای پروژه مصوب شد.
ساختمان مرکزی دانشگاه تا یک ماه دیگر آماده بهره برداری است که تاکنون بیش از 90 میلیارد ریال در آن هزینه شد.
تکمیل آموزشکده کشاورزی سرایان 82 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، مرحله اول پروژه با 2500 متربع زیربنا در دهه فجر سال 94 به بهره برداری رسید و فاز دوم با زیر بنای 2500 متر مربع در دست اجراست که تاکنون فونداسیون آن تکمیل و اسکلت و سقف و سفت کاری آن انجام شد و نازک کاری و مرحله دوم تاسیسات در مرحله بعدی قرار دارد که در دست اقدام است.
پروژه فعال و 82درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در قانون بودجه 95 مبلغ 28 میلیارد ریال مصوب دارد.
در صورت تخصیص کامل بودجه 95، در اردیبهشت 96 تکمیل و به بهره برداری می رسد.

** در بخش فرهنگ ،‌ هنر و رسانه های جمعی و گردشگری
میزان پیشرفت فیزیکی مجتمع خدمات رفاهی آبگرم فردوس به 75درصد رسید، 100درصد اعتبار سفر ریاست جمهوری به پروژه به مبلغ 500 میلیون ریال پرداخت شد.
آسفالت راه دسترسی ، آبرسانی و گاز رسانی نیز انجام شد پروژه هم اکنون فعال
و 75درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در قانون بودجه 95 مبلغ 800 میلیون ریال مصوب شد و تعهد سفر رئیس جمهوری در خصوص این پروژه 100درصد اجرایی شده است.
کمپ گردشگری نهبندان 85 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اعتبار مصوب پروژه از محل سفر 700 میلیون ریال در سال 94 بود که 100درصد آن تخصیص یافت و پرداخت شد.
برق رسانی ، محوطه سازی ، احداث آلاچیق و سکوی استراحت و سنگفرش از جمله اقدام هایی است که انجام شد، پروژه هم اکنون فعال و 85 درصد پیشرفت فیزیکی دارد مصوبه سفر رئیس جمهوری در این پروژه 100درصد اجرایی شده است.

** در بخش تربیت بدنی
احداث ورزشگاه 15هزار نفری بیرجند 95 درصد پیشرفت فیزیکی دارد ،اعتبار مصوب پروژه در سال 94 از محل مصوبه سفر 30 میلیارد ریال بود که 93درصد تخصیص و پرداخت شد، پروژه هم اکنون فعال و 95پیشرفت فیزیکی دارد.
اعتبار مصوب پروژه در قانون بودجه 95 مبلغ 50 میلیارد است امید است با تامین اعتبار تکمیلی در سال آینده به بهره برداری برسد.

** در بخش مسکن و عمران شهری ، روستایی و عشایری
در این بخش ایجاد تأسیسات فاضلاب شهر سربیشه تعریف شد که با 38 درصد پیشرفت در حال ساخت است در این ارتباط خط انتقال طرح که به طول6.2 کیلومتر بود به پایان رسید.
همچنین احداث شبکه جمع آوری فاضلاب به طول 24.5 کیلومتر انجام شد و ادامه اجرای هشت کیلومتر در قالب 2 پیمان در حال اجراست.
گاز رسانی به شهر نهبندان هفت درصد پیشرفت فیزیکی دارد، این طرح از وعده های سفر رئیس جمهوری است که بر اساس مصوبه سفر مقرر بود با « سی ان جی» انجام شود.
با پیگیری های انجام شده به خط انتقال تغییر کرد و اجرای آن مورد تصویب وزارت نفت قرار گرفت و طراحی شبکه داخلی انجام شد.
پیمانکار پروژه انتخاب و تاکنون بیش از 100 کیلومتر شبکه داخلی لوله گذاری شد و پروژه هم اکنون فعال است و هفت درصد پیشرفت فیزیکی دارد از بودجه مصوب امسال 33میلیارد و 500 میلیون ریال تخصیص یافت و هزینه شده است.
شروع عملیات اجرایی شبکه گذاری گاز شهرهای سربیشه، درمیان و زیرکوه در برنامه سال 1394 شرکت ملی گاز ایران با تعهد وزارت نفت قرار دارد که ادامه تکمیل خطوط انتقال گاز این شهرها 96 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
این پروژه نیز از قول های سفر رئیس جمهوری است که تاکنون خط انتقال 30 اینچ بیرجند - سربیشه ، خط انتقال گاز 12 اینچ سربیشه - اسدیه - قهستان تکمیل و هفته دولت سال 95 به بهره برداری رسید .
خط انتقال گاز 10 اینچ قاین - حاجی آباد با پیشرفت فیزیکی 94درصد و عملیات اجرایی شبکه داخلی شهر حاجی آباد با پیشرفت فیزیکی 90درصد در دست اجرا و پروژه فعال است.
با بهره برداری از خط انتقال گاز قاین – حاجی آباد در حوزه شهرستان های زیرکوه و قاینات، شبکه داخلی شهرهای حاجی آباد و اسفدن در بهمن ماه امسال آغاز می شود.

** بازرگانی وتعاون
در این بخش احداث مجتمع 17 هکتاری گمرک استان 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، که با اختصاص 15 میلیارد ریال مصوب قانون بودجه 94 در حال اجراست.
همچنین مجوز بهره برداری منطقه ویژه اقتصادی بیرجند و تمهید مقدمات توسعه منطقه 100 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که طرح منطقه اقتصادی بیرجند همزمان با سفر رئیس جمهوری مورد بهره برداری قرار گرفت.
7559* 2047*خبرنگار-امیرشاهین نایبی فر- انتشار دهنده-عباسقلی اشکورجیری*

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.