ثبت‌نام داوطلبان نامزدی همزمان با سراسر کشور در استان خراسان جنوبی از ساعت ۸ صبح روز یکشنبه دهم آذر در چهار فرمانداری بیرجند، قاینات، فردوس و نهبندان آغاز شد و همان روز اول چند چهره شاخص از یک جریان سیاسی از حوزه انتخابیه قاینات و زیرکوه نام‌نویسی کردند که بلافاصله در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی استان بازتاب یافت و انتخاباتی پرشور و رقابتی را نوید داد.

استان مرزی خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان و چهار حوزه انتخابیه شامل «بیرجند، درمیان و خوسف»، «قاینات و زیرکوه»، «نهبندان و سربیشه» و «فردوس، طبس، سرایان و بشرویه» دارد که از هر کدام این حوزه‌ها یک نماینده با رای مردم راهی خانه ملت می‌شود.

اغلب داوطلبان در چهار فرمانداری بیرجند، نهبندان، قاینات و فردوس ثبت‌نام کردند و شماری دیگر با حضور در ستاد انتخابات کشور داوطلب نامزدی از خراسان جنوبی شدند.

با پایان یافتن مرحله ثبت‌نام داوطلبان نامزدی انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، در مجموع ۱۲۷ نفر در چهار حوزه انتخابیه این استان نام‌نویسی کردند که ۱۱۴ نفر مرد و ۱۳ نفر زن هستند.

روند صعودی ثبت‌نام‌کنندگان

نخستین روز نام‌نویسی داوطلبان نامزدی انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، هشت داوطلب در حوزه‌های انتخابیه خراسان جنوبی ثبت‌نام کردند که از این تعداد یک نفر با حضور در ستاد انتخابات کشور برای حوزه انتخابیه «فردوس، طبس، سرایان و بشرویه» داوطلب شد و در این روز حوزه انتخابیه نهبندان و سربیشه داوطلب نامزدی نداشت.

همزمان با آغاز ثبت‌نام داوطلبان در دهم آذر که روز مجلس نیز نام دارد، فرهاد فلاحتی نماینده فعلی مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی با انتشار بیانیه‌ای در صفحه شخصی اینستاگرام خود اعلام کرد که برنامه‌ای برای حضور در این دوره از انتخابات ندارد.

او همچنین با برشمردن برخی اقداماتش نوشت: اکنون جو همدلی و آرامش که مهمترین مولفه توسعه است حاکم شده و از طریق این، کارهای بسیار بزرگی انجام گرفته که در ویژه‌نامه پیش گفته، اطلاع‌رسانی خواهد شد. بنده راهکار ماندگاری این فضای سالم را در این می‌دانم که کهنه سیاسیون قاین پا در عرصه انتخابات نگذارند، بگذارند تا مردم خود تصمیم گیرنده شوند و در فضای رقابتی مساوی انتخابات بانشاط برگزار شود.

خبرها از روز اول ثبت‌نام در حوزه انتخابیه قاینات و زیرکوه به مرکزیت فرمانداری قاینات حاکی بود که چند چهره شاخص برای داوطلبی نامزدی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ثبت‌نام کردند.

استاندار خراسان‌جنوبی نیز صبح دهم آذرماه از مرکز ثبت‌نام حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف مستقر در فرمانداری بیرجند بازدید کرد.

دومین روز نام‌نویسی داوطلبان نامزدی انتخابات مجلس یازدهم، هیچ داوطلبی برای ثبت‌نام در حوزه‌های انتخابیه خراسان جنوبی اقدام نکرد و فرمانداری‌ها روز خلوتی را سپری کردند.

هفت نفر در سومین روز نام‌نویسی داوطلبان، ثبت‌نام کردند و شمار کل داوطلبان در این استان به ۱۵ نفر رسید.

همزمان با چهارمین روز نام‌نویسی داوطلبان نامزدی انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، ۱۳ داوطلب در حوزه‌های انتخابیه خراسان جنوبی ثبت‌نام کردند و شمار کل داوطلبان به ۲۸ نفر رسید که یکی از آنان زن بود.

افزایش داوطلبان زن و جوان 

با پایان پنجمین روز نام‌نویسی داوطلبان انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و رسیدن شمار داوطلبان حوزه‌های انتخابیه خراسان جنوبی به ۴۸ نفر، داوطلبان زن در این استان نیز به چهار نفر افزایش یافت.

چهار داوطلب زن در حوزه‌های انتخابیه «بیرجند، خوسف و درمیان» و «نهبندان و سربیشه» وارد رقابت با داوطلبان مرد شدند و از چهار نماینده فعلی خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی تا پایان پنجمین روز، فقط «نظر افضلی» نماینده مردم نهبندان و سربیشه بار دیگر از این حوزه انتخابیه ثبت‌نام کرد.

ششمین روز ثبت‌نام داوطلبان انتخابات مجلس یازدهم در حالی سپری شد که خبرها از ادامه ورود چهره‌های سرشناس و همچنین جوان در چهار حوزه انتخابیه این استان حکایت داشت و براساس اعلام ستاد انتخابات استان از بین کل داوطلبان، جوان‌ترین داوطلب ۳۰ سال و مسن‌ترین آنها ۷۰ سال سن دارد.

چهره‌های شاخص از مسؤولان سابق در خراسان جنوبی، شخصیت‌های ملی، دانشگاهیان، فعالان سیاسی و روحانیون سرشناس هستند که وارد این عرصه شده‌اند.

انصراف برای چرخش نخبگان

همچنین روز جمعه یک روز مانده به پایان مهلت ثبت نام داوطلبان، نامه منتسب به حجت الاسلام سید محمدباقر عبادی نماینده فعلی مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی در شبکه‌های مختلف اجتماعی و رسانه‌های خبری منتشر شد که وی در این نامه اعلام کرد: با اعتقاد راسخ به چرخش نخبگان و حضور نیروهای تازه نفس انقلابی، برنامه‌ای برای نام‌نویسی در انتخابات این دوره ندارم.

وی افزود: در پایان از همه عزیزان و بزرگانی که با تماس‌های مکرر درخواست کاندیداتوری مجدد حقیر را داشتند تشکر می‌نمایم و از اینکه دعوت آنها را بی پاسخ گذاشتم، عذرخواهم. 

انتشار این نامه بازتاب گسترده داشت و بر فضای انتخاباتی حوزه انتخابیه مرکز استان تاثیر گذاشت به طوری که حجم زیادی از مطالب و تحلیل‌ها در شبکه‌های مختلف اجتماعی درباره انصراف حجت‌الاسلام عبادی منتشر شد.

روز ششم ثبت‌نام داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی روز پرترافیکی بود و در این روز ۲۶ نفر ثبت‌نام خود را در حوزه‌های انتخابیه استان خراسان‌جنوبی نهایی کردند که اغلب چهره‌های سرشناس و کهنه‌کاران سیاسی استان بودند.

تعدادی از مردم صبح آخرین روز ثبت‌نام در محل دفتر نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی حضور یافتند و از حجت‌الاسلام سید محمدباقر عبادی درخواست کردند در انتخابات ثبت‌نام کند اما وی نپذیرفت.

محمدرضا امیرحسنخانی نماینده مردم فردوس، طبس، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی نیز در روزهای آخر نام‌نویسی تصمیم گرفت این دوره هم از این حوزه انتخابیه داوطلب شود.

بنابراین از چهار نماینده فعلی مردم خراسان جنوبی در خانه ملت نماینده مردم نهبندان و سربیشه و نماینده مردم فردوس، طبس، سرایان و بشرویه مجدد ثبت‌نام کردند.

۱۲۷ داوطلب برای ۴ حوزه انتخابیه 

چهره‌های شاخص و داوطلبان جدید که تصمیم نهایی خود را گرفته بودند از عصر جمعه تا روز شنبه با حضور در فرمانداری‌های چهارگانه خراسان جنوبی و برخی نیز در ستاد انتخابات کشور ثبت‌نام کردند و بدین ترتیب با پایان یافتن مرحله ثبت‌نام داوطلبان نامزدی انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در مجموع ۱۲۷ نفر در چهار حوزه انتخابیه این استان نام‌نویسی کردند و حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف با ۴۰ داوطلب بیشترین ثبت‌نام کننده را دارد.

از مجموع ۱۲۷ داوطلب ثبت‌نامی سه نفر دارای مدرک لیسانس، ۹۲ نفر فوق لیسانس، ۲۰ نفر دکترا و ۱۲ نفر نیز تحصیلات حوزوی دارند.

هفت نفر از داوطلبان سابقه نمایندگی و ۲۴ نفر سابقه داوطلبی دارند که نشان از ورود چهره‌های باتجربه در این دوره از این انتخابات دارد.

۸۶ داوطلب زیر ۵۰ سال و ۴۱ داوطلب بالای ۵۰ سال سن دارند و ستادهای انتخابات در خراسان جنوبی شاهد حضور جوانان، دانش‌آموختگان و دانشگاهیان برای جلب رای اعتماد مردم بوده‌اند.

چهره‌های شاخصی که ثبت‌نام کردند 

حجت الاسلام علیرضا حسینی امام جمعه سابق خوسف و درمیان و دبیر کمیته فرهنگی وزارت نیرو در خراسان جنوبی، محمدرضا مجیدی دبیرکل مجمع مجالس آسیایی، نماینده سابق جمهوری اسلامی ایران در یونسکو و استادیار دانشگاه تهران، حسین خسروی کارشناس مسایل سیاسی، علی مولوی حقیقی معاون اسبق سیاسی و امنیتی استانداری خراسان رضوی و مدیرکل اسبق بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی، حجت‌الاسلام غلامحسین توکلی امام جمعه اسبق درمیان، معاون سابق تربیت و آموزش ناجا و رییس سابق عقیدتی سیاسی فرماندهی استان خراسان جنوبی، حجت‌الاسلام محمدعلی تابعی مسؤول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی خراسان جنوبی و نامزد دوره‌های پیشین، خلیل خلیلی رییس پیشین دانشگاه بیرجند و احسان مداح فعال رسانه‌ای از چهره‌های شاخص در حوزه انتخابیه بیرجند، خوسف و درمیان هستند.

محمدرضا امیرحسنخانی نماینده دوره هفتم و دهم مردم فردوس، طبس، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی، مهدی طلایی مقدم فرماندار پیشین طبس و مدیرکل سابق دفتر امور سیاسی و انتخابات استانداری یزد، محمدکریم عابدی نماینده دوره هشتم مجلس و نامزد مجلس نهم از این حوزه انتخابیه، حجت الاسلام محمد فردوسی پور معاون فرهنگی حوزه علمیه خراسان و مسؤول نهاد نمایندگی ولی فقیه در سال‌های ۸۸ و ۸۹ و داوطلب دوره نهم، مجتبی اعراب شیبانی عضو کانون وکلای دادگستری، حجت الاسلام مجید نصیرایی مدیر سابق حوزه‌های علمیه خراسان جنوبی، زهرا علیزاده پزشک متخصص و جعفر بورنگ شهردار اسبق طبس، چهره‌های سرشناسی هستند که از حوزه انتخابیه فردوس، طبس سرایان و بشرویه داوطلب نامزدی شدند.

حجت الاسلام موسی قربانی نماینده چهار دوره متوالی مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی، محمدرضا بهزادیان معاون وزیر کشور در دولت اصلاحات و نماینده قاینات در سومین دوره مجلس شورای اسلامی، حسین امینی استاندار اسبق سیستان و بلوچستان، فرماندار اسبق قاینات و نماینده مردم قاینات در دوره چهارم، جواد هروی نماینده قاینات و زیرکوه در مجلس نهم، آصف رضایی مدیر سابق آموزش و پرورش شهرستان قاینات، بهمن کهن ترابی فرماندار اسبق قاینات، حجت‌الاسلام سید مصطفی جلالی دادستان سابق زیرکوه و محمدحسین توکلی کارشک فرماندار اسبق بیرجند از داوطلبان شاخص در حوزه انتخابیه قاینات و زیرکوه به شمار می‌روند و رسانه‌های خراسان جنوبی از این حوزه انتخابیه به عنوان سخت‌ترین گروه یاد می‌کنند.

مهدی فرجامی فرد فرماندار اسبق خوسف، حجت‌الاسلام مرتضی ابراهیم زاده رییس سابق شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی، نظر افضلی نماینده فعلی مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی، نوروز هاشم‌زهی استاد دانشگاه و دارای سوابق علمی و مدیریتی، جواد عباسی فر مدیر سابق آموزش و پرورش سربیشه، مصطفی نخعی و محمدرضا رئیسیون نیز از چهره‌های سرشناس در حوزه انتخابیه نهبندان و سربیشه هستند.

توصیه بزرگان

 نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند در پیامی گفت: یک حرف کلی را مطرح کرده‌ایم و آن هم این است که مسئله شرکت در انتخابات، واجب کفایی است.

در پیام حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی آمده است: در پاسخ به سئوالی درخصوص اینکه آیا حاج آقای عبادی از فرد یا افرادی به منظور شرکت در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی دعوت نموده‌اند؟ برای آگاهی و بهره‌مندی شهروندان و مخاطبین گرامی، متن توصیه‌ی کلی و عمومی نماینده معزز ولی فقیه در خراسان جنوبی منتشر می‌شود.

امام جمعه بیرجند در این پیام اظهار داشت: با همه اشخاصی که از همه‌ شهرستان‌های استان خراسان جنوبی، چه تماس گرفته‌اند و یا حضورا تشریف آورده‌اند، یک حرف کلی را مطرح کرده‌ایم و آن هم این است که مسئله شرکت در انتخابات، واجب کفایی است و کسانی‌ که در خود صلاحیت آن را می‌بینند بر آنها لازم است که این مسئولیت را بپذیرند. می‌شنویم برخی افراد از این جمله به عنوان عبارت مخصوص به خود برداشت نموده‌اند که اینگونه نیست و بنده برای همه یک حرف گفته‌ام که مرتبط به تشویق برای اقامه این واجب بوده است و قاعده کلی می‌باشد.

حجت‌الاسلام سید مرتضی اصفهانی امام جمعه سابق شهر قاین نیز در اطلاعیه‌ای گفت: با پایان یافتن مهلت ثبت نام نامزدی نمایندگی مجلس شورای اسلامی، از همه افرادی که در این عرصه وارد شده و ثبت نام کرده اند، تشکر کرده و آرزوی توفیق دارم.

وی بیان کرد: اینجانب ضمن توصیه نامزدهای محترم به رعایت و احترام گذاشتن به قانون، همچون دوره های گذشته، هیچ موضعی له یا علیه شخص یا جناحی نداشته و توجه همه آحاد مردم شریف و بزرگوار را به رهنمودهای مقام معظم رهبری در مورد شاخصه‌های انتخاب نماینده اصلح  و حضور گسترده در انتخابات پیش رو معطوف می‌دارم.

به استناد ماده ۵۰ قانون انتخابات، بررسی صلاحیت داوطلبان در هیات‌های اجرایی از ۱۷ آذر آغاز شد و به مدت ۱۰ روز تا ۲۶ آذرماه جاری ادامه خواهد داشت.

انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی دوم اسفند امسال برگزار می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.