با نزدیک شدن به انتخابات دوم اسفند امسال و در حالی که نام‌نویسی داوطلبان انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه دهم آذرماه آغاز شد، محافل عمومی و خصوصی پر است از گمانه‌زنی‌های مردم نسبت به نامزدهای احتمالی اما ماحصل همه حرف‌ها و بحث‌ها به خواسته‌ها و مطالبات مردم بر می‌گردد.

بدیهی است دادن وعده برای انجام کار، اجرای طرح، گره گشایی از مشکلات منطقه و... به مردم در شرایطی که تحقق آنها شاید در حیطه اختیارات و وظایف یک نماینده نباشد یا با مقدورات کشور همخوانی نداشته باشد، منفعتی که ندارد آثار و تبعات منفی نیز بر آن مترتب است.

از اوایل پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون مردم در انتخاب اصلح برای نهادهای مختلف از هیچ تلاشی دریغ نکردند و این حضور پرشور و شعور روز به روز تکلیف و تعهد را بر دوش کسانی که داوطلب پذیرش مسوولیت هستند، سنگین‌تر می‌کند.

هر حضوری بیانگر خواسته‌های برحقی نیز است که منتخبان مردم باید برای پیگیری آنها از هیچ تلاشی چشم‌پوشی نکنند اما برخی افراد همین که تنور انتخابات سرد شد، گرمی حضور مردم را از یاد می‌برند.

برخی از وعده‌ها در زمان انتخابات به گونه‌ای از درجه وعده و وعید بالاتر می‌رود که به دروغ تبلیغاتی تبدیل می‌شود زیرا قولی که داده شده اساسا در حیطه اختیار نامزد انتخاباتی که می‌خواهد نماینده مردم در مجلس شود، نیست ضمن اینکه وظیفه اصلی او قانونگذاری و نظارت است.

مشارکت عمومی در زمینه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی مردم را نسبت به چگونگی وظایف‌شان آگاه ساخته که شرط اول وجود دموکراسی است اما آنچه اهمیت دارد نحوه نگاه نامزدها به جامعه هدف است.

خراسان جنوبی از ظرفیت و پتانسیل‌های خاص و کم‌نظیر در بخش‌های مختلف برخوردار است که وجود مرز مشترک با کشور افغانستان، معادن غنی، نیروی انسانی توانمند و محصولات استراتژیک از مهمترین آنها است.

در قبال وجود تمامی ظرفیت‌ها مشکلاتی نیز از جمله آب، اشتغال، معیشت، خام‌فروشی محصولات معدنی و استراتژیک کشاورزی، فعال سازی بازارچه‌های مرزی، ارتقای زیرساخت‌ها و... در این استان وجود دارد که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وجود مردم آگاه به مقتضیات از دیگر ظرفیت‌هایی است که داوطلبان و نامزدهای انتخابات باید به طور ویژه مدنظر داشته باشند زیرا نه تنها وعده‌های داده شده ایجاد مسوولیت خواهد کرد بلکه عدم تحقق آنها مطالبه‌ای را در برخواهد داشت که نشان دهنده ضعف و شعارهای بی‌محابا در زمان انتخابات خواهد بود.

نقش تعیین کننده مردم خراسان جنوبی از ابتدای انقلاب تاکنون بر کسی پوشیده نیست، اهدای ۲ هزار شهید گلگون کفن، جانبازان، ایثارگران و آزادگان این استان سندی بر این سخن است که بدون شک حضور حماسی مردم در ایام الله و مشارکت‌های عمومی تکمیل کننده آن است.

حضور متفاوت برای خلق حماسه‌ای دیگر در تثبیت مردم‌سالاری دینی نزدیک است اما داشتن ایده و برنامه، صداقت و عمل به گفته، مطالبه اصلی مردم به جای وعده‌های گوناگون است.

خبرنگار ایرنا

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.