عباس داریوش روز جمعه در همایش توجیهی آموزشی هیات‌های نظارت بر انتخابات استان خراسان جنوبی که با حضور استاندار برگزار شد افزود: دشمنان و بدخواهان در این مقطع تلاش می‌کنند که شورای نگهبان را تخریب کنند که باید حساسیت موضوع درک شود.

وی با اشاره به اینکه اگر اخلاق انتخاباتی به درستی رعایت شود، موجب برگزاری انتخابات سالم و مردمی خواهد بود گفت: نامزدها نیز در زمان تبلیغات باید طرح‌ها و برنامه‌های خودشان را ارائه دهند و از تخریب یکدیگر در راستای انتخابات صحیح و سالم خودداری کنند.

معاون قضایی دادگستری خراسان جنوبی گفت: دستگاه قضا متولی امر انتخابات نیست اما به عنوان ناظر بر حسن اجرای قوانین و نظارت بر انتخابات طبق قانون وظیفه دارد که این نظارت‌ها از طریق دادستان‌ها و سازمان بازررسی کل کشور انجام می‌شود.

وی بیان کرد: شعب ویژه و تخصصی برای رسیدگی به جرایم انتخاباتی تشکیل شد که این شعب به صورت تخصصی با سرعت و قاطعیت به جرایم در مسیر انتخابات رسیدگی می‌کند و رسیدگی‌ها با نگاه بازدارندگی خواهد بود.

وی اظهار داشت: پیشگیری از وقوع جرم در قانون اساسی از وظایف قوه قضاییه است که ما نمی‌توانیم به تنهایی این اقدام را انجام دهیم و نیازمند همکاری همه دستگاه‌های متولی هستیم.

داریوش افزود: بیشترین جرایم انتخاباتی حین تبلیغات، زمان سکوت تبلیغات، روز اخذ رای و زمان شمارش آرا رخ می‌دهد، همچنین قانون برای چهار دسته از افراد از جمله نامزد، رای دهندگان، برگزار کنندگان و سایر ماموران رسمی اگر تخلف کنند، مجازاتی در نظر گرفته است.

وی گفت: شورای نگهبان مهمترین دستگاه مرجع است که انقلاب به کشور داده و در قانون جایگاه رفیعی برای این شورا در نظر گرفته‌ شده است.

معاون قضایی دادگستری خراسان جنوبی افزود: شورای نگهبان امروز امین و معتمد مردم است و سلامت انتخابات موجب سلامت مجلس و در نتیجه سلامت قوانین و نظام خواهد شد.

وی با بیان اینکه هیات‌های نظارتی با توجه به رسالتی که دارند باید در انتخابات قانون را مدنظر قرار دهند گفت: قانون باید برای برگزارکنندگان و ناظران، بالاترین مرجع است.

داریوس افزود: استقلال به معنای نفوذناپذیری و بی طرفی یعنی عدم جانبداری برای اعضای شورای نگهبان و هیات‌های نظارت بر انتخابات لازم و واجب است و باید در راستای حق الناس از آرای مردم با نظارت کامل صیانت شود.

وی اظهار داشت: صیانت از آرای مردم به شما به عنوان هیات‌های نظارت بر انتخابات سپرده شده است که باید این رسالت را به نحو احسن انجام دهید.

انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی دوم اسفند امسال برگزار می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.