حسین میرزایی که به دلیل لغو پرواز نتوانست روز چهارشنبه در دومین همایش ملی فرهنگ دانشگاهی به میزبانی دانشگاه بیرجند شرکت کند در پیام تصویری به این همایش اظهار داشت: عدم حضورم به دلیل لغو پرواز در این همایش خسران بزرگی برای من بود. 

وی افزود: دانشگاه مکانی است که فرهنگ دانشگاهی دارد و هستی دانشگاه، قائم به فرهنگ دانشگاهی است که اگر این فرهنگ را داشته باشیم آن مکان را می‌توان دانشگاه نامید.

رییس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: مکان فیزیکی و ساختمان به تنهایی دانشگاه نبوده بلکه روح دانشگاه و تعاملات علمی و اخلاق دانشگاهی که بخشی از فرهنگ دانشگاهی است یک مجموعه علمی را تبدیل به دانشگاه می‌کند.

وی بیان کرد: هستی دانشگاه را اگر متکی به فرهنگ دانشگاهی و وجود آن بدانیم، دانشگاهی که در آن فرهنگ دانشگاهی  و روحیه علم‌ورزی و آزادی و استقلال داشته باشد می‌تواند با پیام و هنجارفرستی خود ارتقای جامعه را در برداشته باشد و لازمه آن توسعه فرهنگ دانشگاهی ابتدا در خود دانشگاه است.

میرزایی با اشاره به شعری از جامی که گفته «ذات نایافته از هستی بخش، چون تواند که بود هستی بخش» اضافه کرد: از این مضمون که متعلق به قرن‌ها پیش است این استفاده می‌شود که دانشگاه که باید هنجارفرستی کرده و زمینه بهبود جامعه را فراهم کند ابتدا خودش باید بهبودیافته باشد.

دومین همایش ملی فرهنگ دانشگاهی روز چهارشنبه ششم آذر با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی و سایر نهادهای علمی و فرهنگی کشور در دانشگاه بیرجند گشایش یافت.

دکتر غلامرضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر سید ضیاء هاشمی مدیرعامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) و استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران، دکتر حسین میرزایی رییس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر ابراهیم آبادی رییس مرکز نشر دانشگاهی، دکتر نعمت الله فاضلی و دکتر مقصود فراستخواه اساتید برجسته جامعه شناسی کشور از میهمانان افتتاحیه دومین همایش ملی فرهنگ دانشگاهی بودند که اغلب آنان به دلیل لغو پرواز امروز مسیر تهران - بیرجند نتوانستند در این همایش شرکت کنند. 

از یکم اردیبهشت سال گذشته تا دهم آبان امسال که فرصت دریافت مقالات به دبیرخانه همایش بود، ۱۰۰ مقاله به دومین همایش ملی فرهنگ دانشگاهی ارسال و پس از داوری کمیته داوران ۸۰ مقاله تایید و پذیرش شد.

۴۰ داور از اساتید مطرح دانشگاه‌های سراسر کشور کار داوری آثار را برعهده داشتند که از ۸۰ مقاله پذیرش شده توسط کمیته داوران ۱۵ مقاله به شکل سخنرانی ارائه و بقیه مقالات در کتابچه همایش چاپ می‌شود همچنین مجموعه کامل مقالات هم در لوح فشرده تهیه خواهد شد.

مبانی نظری، مبانی فلسفی، انسان‌شناسی، مفهوم‌پردازی و مولفه‌های فرهنگ دانشگاهی،  فرهنگ دانشگاهی در بستر فرهنگ اسلامی- ایرانی، روش‌شناسی مطالعات فرهنگ دانشگاهی، مطالعات تاریخی و تطبیقی در فرهنگ دانشگاهی، مدیریت فرهنگ دانشگاهی، عوامل موثر در فرهنگ دانشگاهی و پیامدهای فرهنگ دانشگاهی،  خرده‌فرهنگ‌ها و فرهنگ دانشگاهی،  زنان و فرهنگ دانشگاهی،  سبک زندگی دانشجویی و فرهنگ دانشگاهی دانشجویان،  ارتباطات در فرهنگ دانشگاهی،  نقش ساختارهای مدیریتی و سازمانی، قوانین و مقررات موثر در فرهنگ دانشگاهی، جهانی‌شدن و فرهنگ دانشگاهی، مسئله شناسی و مسائل فرهنگ دانشگاهی در ایران امروز، آسیب شناسی فرهنگ دانشگاهی، فرصت‌ها و تهدیدها و  آینده‌پژوهی در فرهنگ دانشگاهی از محورهای این همایش یک روزه است.

این همایش ابتدا قرار بود اسفند پارسال ۲ روز برگزار شود اما به ششم آذر امسال موکول شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.