۸۲ سال از زندگی‌اش می‌گذرد آنطور که خودش به یاد دارد حدود ۵۰ سال عمرش را در دُکانی کنار خانه‌اش خیاطی کرده ولی از چهار سال پیش به خاطر تشدید بیماری خانه‌نشین شده است.

سال ۹۴ مشکلات ریوی و تنفسی بر او غلبه کرد لذا مجبور شد برای همیشه خیاطی‌ را تعطیل کند و به دنبال چاره‌ای برای درمان باشد.

ریه‌هایش به مرور از کار افتاد و قلبش خونریزی کرد که با تلاش‌های فرزندش در یکی از بیمارستان‌‎ها تحت مداوا قرار گرفت و محکوم به استفاده از داروهای خاص با هزینه‌های کمرشکن است.

از یک سال پیش عارضه‌ دیگری او و خانواده‌اش را متاثر می‌کند؛ ورم شدید در قسمت پایین تنه‌ باعث شده که باز هم پا به مطب پزشک بگذارد و درمانی را چاره‌جویی کند.

پزشک وجود یک تومور در مثانه را تشخیص می‌دهد و فقط پرتودرمانی می‌تواند او را به زنده ماندن امیدوار کند، پس به همراه پسر و همسرش برای درمان راهی استان دیگر می‌شوند.

۳۵ جلسه پرتو درمانی وضعیت او را نسبت به قبل بسیار بهتر می‌کند حالا می‌تواند به راحتی بنشیند و سخن بگوید اما هنوز در تنفس مشکل دارد.

دستگاه الکترونیکی کمک تنفسی به نام «بای پپ« به تشخیص پزشک از این پس باید همیشه همراه او باشد تا با کمک آن بتواند نفس بکشد.

 روزی سه بار به مدت ۲ ساعت باید دستگاه به او وصل باشد تا بتواند تنفس کند و ادامه حیات داشته باشد.

خرید چنین دستگاهی ۱۱ میلیون تومان هزینه بر این مددجوی کمیته امداد تحمیل کرده است. صابری سالمندی که سال‌ها به شغل شریف خیاطی مشغول بوده اما به خاطر نداشتن بیمه اکنون از کارافتاده شده و حقوق بازنشستگی هم ندارد پس بدون هیچ منبع درآمدی باید این هزینه‌های سنگین را تامین کند.

کمیته امداد به کمک منابع در اختیار توانسته هفت میلیون تومان از این هزینه را پرداخت کند اما در عین حال برای مابقی آن نیازمند کمک هستند و هزینه‌های دیگر هم در کنار این مسئله بر خانواده صابری وارد است.

از طرفی آنطور که پزشک زمان پرتودرمانی تومور موجود در مثانه نظریه صادر کرده این مرحله از درمان فقط ۳۰ تا ۴۰ درصد تومور را نابود می‌کند و امکان عود وجود دارد.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی با اشاره به پرهزینه بودن بیماری‌های صعب العلاج به جمعی از خبرنگاران که در برنامه عیادت از این بیمار حضور داشتند گفت: ۴۰ هزار بیمار به این شکل تحت حمایت کمیته امداد هستند که سه هزار نفر از آنان در استان خراسان جنوبی زندگی می‌کنند.

رضا سلم‌آبادی افزود: این آمار نشان می‌دهد که هشت درصد بیماران صعب العلاج و زمین‌گیر کشور ساکن خراسان جنوبی هستند که به نسبت جمعیت رقم بالایی است.

وی گفت: در برخی خانواده‌ها ممکن است ۲ تا سه نفر اعضا بیماری‌های صعب العلاج داشته باشند که جای تامل دارد.

مدیرکل کمیته امداد خراسان جنوبی عنوان کرد: قبلا این قبیل بیماران تحت حمایت کمیته امداد کارت‌های زرد رنگی داشتند که سهم فرانشیز آنها توسط این نهاد پرداخت می‌شد و زمانی که بیمارستان می‌رفتند هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌کردند اما الان به خاطر نبود بیمه پایه، این کارت زرد نیز کاربرد ندارد.  

وی اظهار داشت: البته مبلغی در اعتبار سالانه به عنوان مکمل پیش بینی شده و اگر سهم فرانشیز بیمار زیاد باشد به تناسب اولویت وضعیت مالی بیماران، پرداخت می‌شود.

سلم‌آبادی با اشاره به وجود ۵۰۰ بیمار زمین‌گیر در خراسان جنوبی گفت: حداقل هزینه پوشینه هر فرد بیمار با این شرایط ماهانه ۴۰۰ هزار تومان است اما کمیته امداد فقط ۱۰۰ هزار تومان می‌تواند در ماه به هر بیمار کمک کند.

وی تاکید کرد: فاصله‌ای بین میزان پرداخت کمیته امداد و نیاز مددجو مشاهده می‌شود که برای پر کردن این خلاء نیازمند کمک خیران هستیم.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی عمده مشکل را در زمینه پوشینه دانست و افزود: تامین دارو، لوازم و تجهیزات درمانی بیماران نیز در دیگر مواردی است که نیاز به جذب کمک داریم.

وی گفت: امسال ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار برای درمان بیماران صعب العلاج در نظر گرفته شده اما باز هم نیاز موجود از این رقم بسیار بالاتر است.

سلم‌آبادی با اشاره به محدودیت‌های حمایتی بیمه سلامت از مددجویان کمیته امداد اظهار داشت: طبق قانون باید در بیمارستان هرچه نیاز بیمار است تامین شود و بیمه سلامت نیز این قبیل هزینه‌ها را پرداخت می‌کند اما اغلب بیمارستان‌ها از بیماران می‌خواهند که برخی لوازم را خارج از بیمارستان تهیه کنند که آن دیگر در تعهد بیمه سلامت نیست و بر هزینه‌های بیمار تحمیل می‌شود.

وی افزود: البته برنامه‌ریزی می‌کنیم سال آینده وضعیت بیمه‌ای مددجویان را به شکل سابق برگردانیم.

مدیرکل کمیته امداد خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه سرجمع هزینه‌های درمان در خراسان جنوبی به تناسب کشور بالا است گفت: وجود هشت درصد بیماران صعب العلاج تحت حمایت کمیته امداد کشور در خراسان جنوبی یک علامت خطر است که نیاز به بررسی دارد.

وی اظهار داشت: براساس کارتکس‌های پزشک که تا سال گذشته در کمیته امداد موجود بود می‌توانستیم فراوانی یک نوع بیماری خاص را در مناطق مختلف اعلام کنیم اما امسال دیگر این پرونده‌ها دست ما نیست.

سلم‌آبادی افزود: مردم استان می‌توانند با وارد کردن کد دستوری # ۷۷۸۸ *، شماره‌گیری تلفن گویای ۰۹۶۸۸۷ و همچنین مراجعه به آدرس اینترنتی www.emdad.ir برای کمک به بیماران خاص و صعب‌ العلاج اقدام کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.