سرهنگ سعید دادگر شامگاه دوشنبه در نشست شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان که با حضور استاندار خراسان جنوبی برگزار شد افزود: ۲۹ تن و  ۵۰۰ کیلوگرم از این مقدار مواد توسط نیروی انتظامی و بقیه با تلاش سایر دستگاه‌های مقابله کننده کشف و ضبط شده است.

وی گفت: همچنین از مجموع کشفیات در سال جاری  ۲۱ تن و ۷۶۰ کیلوگرم تریاک و بقیه سایر موادمخدر بوده است.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی استان برتر در حوزه مقابله‌ای است افزود: برخی مشکلات اما هنوز هم وجود دارد که نیازمند توجه هستیم. 

جانشین فرمانده انتظامی خراسان جنوبی با اشاره به ممنوعیت کشت خشخاش گفت: بیش از پنج هزار و ۱۶۰ بوته از این گیاه تاکنون امحا شد که بیشتر در شهرستان‌های خوسف، درمیان، قاینات و نهبندان کشت شده بود. 

وی از کشف ۵۰۹ کیلوگرم ماده مخدر «کراک» در این استان خبر داد و افزود: در کشت شاهدانه اما هنوز مشکل داریم که در حال حاضر ۲۵ هکتار در شهرستان‌های خوسف و درمیان زیر کشت است. 

دادگر با بیان اینکه کشفیات شیشه در استان رشد چشمگیری نسبت به چهار سال گذشته داشته است گفت: امسال یک تن و ۱۹۳ کیلوگرم شیشه در استان کشف شده که این میزان سال گذشته ۲۴۰ کیلوگرم بوده است. 

وی یکی از علت‌های افزایش کشفیات شیشه را همسایگی خراسان جنوبی با ولایت فراه افغانستان دانست و افزود: این ولایت خاستگاه تولید شیشه بوده که با توجه به سبک بودن و صرفه اقتصادی برای قاچاقچیان در حال تسریع است. 

جانشین فرمانده انتظامی خراسان جنوبی تصریح کرد: لابراتوار تولید شیشه در خراسان جنوبی نداریم ولی مواردی در خراسان رضوی، اصفهان و کرمان داشتیم که با سود موجود افغانستان بیشترین تولید شیشه را دارد. 

وی خواستار تقویت ایستگاه‌های بازرسی و راه‌اندازی دستگاه ایکس ری در گمرگ ماهیرود خراسان جنوبی شد. 

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر خراسان جنوبی هم با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه‌های وزارت کشور با دستگاه‌های اجرایی در راستای مبارزه با موادمخدر گفت: برخی از دستگاه‌ها مثل آموزش و پرورش به صورت مستقیم اعتبار دریافت کرده‌اند و برخی اعتبارات نیز در سطح وزارتخانه تخصیص پیدا کرده است که باید دستگاه‌های استانی پیگیر سهم خود باشند. 

محمدرضا حسنی مقدم با بیان اینکه درخصوص کشت شاهدانه در استان تکلیف روشن نیست افزود: علیرغم دستور ستاد مبارزه با موادمخدر برای ممانعت از کشت شاهدانه اما هنوز در برخی شهرستان‌ها شاهد کشت این محصول هستیم. 

وی یادآور شد: البته واردات این دانه به صورت بوداده تاکنون انجام می‌شده اما از آنجا که بخشی از گیاه به عنوان ماده مخدر محسوب می‌شود برای کشت آن نیازمند ساز و کار مشخص هستیم. 

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه در بخش هزینه‌های درمان اعتیاد مشکل نداریم گفت: ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار اخیرا برای اداره کل بهزیستی در این حوزه جذب و پرداخت شده است. 

وی همچنین از تهیه طرح یاریگران زندگی در حوزه اجتماعی شدن مبارزه با موادمخدر خبر داد و گفت: این طرح متفاوت از طرح‌های قبلی بوده که اعتبارات را به صورت هدفمند در بخش‌های درمان، پیشگیری و صیانت توزیع می‌کند. 

حسنی مقدم افزود: خراسان جنوبی اولین استانی است که این طرح را بومی‌سازی کرده و باید تمام طرح‌ها براساس آن دنبال شود. 

نماینده سازمان‌های مردم نهاد خراسان جنوبی نیز با تشریح جزئیاتی از این طرح، راهبرد مهم آن را اجتماعی شدن مبارزه با موادمخدر عنوان کرد و گفت: اطلس اعتیاد نیز باید هرچه سریعتر در استان تدوین شود که برای آن ۲۷ شاخص مشخص شده است. 

سید مصطفی حسینی با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد درمان اعتیاد توسط سازمان‌های مردم نهاد انجام می‌شود گفت: یکی از موضوعاتی که در طرح یاریگران زندگی باید به آن اولویت داد هزینه‌های دریافتی از افراد مراجعه کننده به مراکز ترک اعتیاد است تا آنها را راغب به ترک کند. 

وی افزود: افزایش سرعت و کیفیت خدمات درمان اعتیاد، به روز رسانی تجهیزات درمانی و استفاده از تسهیلات مناسب برای خانواده فرد بهبود یافته نیز در این طرح گنجانده شده است. 

این فعال اجتماعی حوزه مبارزه با موادمخدر خواستار همکاری بین بخشی در استان برای اجرای بهتر این طرح شد و افزود: حمایت اجتماعی از آسیب دیدگان اعتیاد مهمترین موضوعی است که دنبال می‌شود تا به خصوص در بحث اشتغال با انگ اجتماعی اعتیاد مواجه نباشند. 

وی حرفه آموزی، ایجاد اشتغال و توانمندسازی را از راهکارهای دیگری عنوان کرد که در طرح یاریگران زندگی به آن پرداخته می‌شود. 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز با اشاره به فعالیت ۸۶ مرکز درمان ترک اعتیاد در استان گفت: امسال ۲۲۷ نفر از طریق قضات به مراکز ماده ۱۶ معرفی شده اند. 

کامبیز مهدی زاده با بیان اینکه ۱۴ هزار و ۱۸۵ نفر معتاد زیرپوشش خدمات درمانی هستند افزود: روند پرداخت هزینه‌های درمان امسال مناسب بوده است. 

وی اظهار داشت: با توجه به رصد انجام شده تخمین می‌زنیم ۳۵۶ معتاد متجاهر در استان وجود داشته باشد و نبود پوشش بیمه ای در مراکز کاهش آسیب یکی از مشکلات فعلی است که امیدواریم امسال حل شود.

خراسان جنوبی به طول ۳۳۱ کیلومتر با افغانستان مرز مشترک دارد و با ۶ استان کشور همجوار است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.