پس از گذشت حدود یک سال از آغاز سفرهای محمدصادق معتمدیان به اقصی نقاط خراسان جنوبی و دیدارهای نزدیک با مردم، باور عمومی در این استان به گونه‌ای شده که دولت اراده رفع مشکلات آنها را دارد و این امیدبخشی در آغاز گام دوم انقلاب مهمترین سرمایه اجتماعی نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی روز دوشنبه هفته جاری به منظور پیگیری مصوبات سفر استاندار به نهبندان رفت و از روند اجرای چند طرح عمرانی و زیربنایی این شهرستان بازدید و در نشست شورای اداری این شهرستان شرکت کرد.

سید کمال‌الدین میرجعفریان در این نشست اعلام کرد: ۵۸۵ مصوبه با انجام ۱۴ سفر رسمی استاندار به شهرستان‌های استان احصا شده که بخشی شامل پروژه‌های فیزیکی و برخی مربوط به گره‌گشایی از مشکلات مردم است.

وی گفت: در بحث رفع مشکلات مردم در کنار آنان هستیم و امیدواریم در راستای اعتلای اهداف نظام همیشه برای رضایت مردم صادقانه تلاش کنیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: افتخار می‌کنیم در کنار مردم نهبندان باشیم و تلاش خواهیم کرد هرچه در توان داریم برای رفع مشکل آنان بکار گیریم.

وی ادامه داد: برای احساس نیازمندی مردم، برنامه‌ریزی مناسب و هزینه درست منابع، سفرهای میدانی استاندار به ۱۱ شهرستان استان انجام شده است.

میرجعفریان افزود: در تنظیم مصوبات آنچه مهم است اجرایی شدن آنهاست که امروز از زحمات دستگاه‌ها قدردانی می‌کنیم که به نحو مطلوب این مصوبات را اجرایی کردند.

وی گفت: هر هفته مصوبات سفر استاندار پیگیری می‌شود و فرمانداران به عنوان رئیس کمیته، درصد پیشرفت مصوبات را رصد می‌کنند و نیز هدف ما از حضور در شهرستان‌ها پیگیری میدانی نحوه اجرای مصوبات است و امیدواریم ۱۰۰ درصد محقق شود.

میرجعفریان در این سفر همراه با هیاتی از مدیران ستادی استانداری و مسئولان استان از طرح باند دوم محور شوسف - نهبندان، طرح اتصال ورودی شهر شوسف به جاده اصلی، روکش آسفالته جاده شوسف به نهبندان و ساختمان نمایندگی برق شوسف، واحدهای مسکن روستایی در روستای حسین آباد رزاق زاده، مجتمع گلخانه‌ای نهبندان و بیمارستان شهید آتشدست بازدید کرد.

استاندار خراسان جنوبی دی ماه سال گذشته در نخستین سفر شهرستانی خود به نهبندان رفت و یکی از دلایل اصلی انتخاب این شهرستان را توجه مضاعف به سفر مقام معظم رهبری در سال ۱۳۷۸ به نهبندان عنوان کرد.

پیرو این سفر و بازدیدهای بعدی استاندار و مسئولان کشوری از نهبندان ستاد توسعه این شهرستان در سال جاری به ریاست استاندار تشکیل شد.   

در سفر معتمدیان به نهبندان، ۳۹ مصوبه برای توسعه شهرستان رقم خورد که بنابر اعلام  مجید بیکی فرماندار نهبندان مصوبات سفر استاندار به این شهرستان تاکنون ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و  باید از همه ظرفیت‌های موجود برای بهره‌برداری از این مصوبات استفاده شود.

در کشور ما چون سیستم مدیریتی شکل متمرکز داشته و به نوعی توجه به مناطق محروم و دور از مرکز کم بوده لازم است مدیران مناطق مختلف با مدیران مرکز ارتباط قوی برقرار کنند و نبض کار را در دست بگیرند که استاندار خراسان جنوبی در مدتی که مسئولیت داشته سفرهای متعدد مقامات مسئول به استان را فراهم کرده و خودش هم نسبت به استان شناخت خوبی دارد و همایش روستا و عشایر هم از اقدامات بزرگی بود که با پیگیری وی برگزار شد.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری هم ۱۵ مهرماه امسال به خراسان جنوبی سفر کرد و تعدادی از وزیران هم به استان آمدند و در کشور ما که نگاه به برنامه‌های توسعه‌ای حاکم نیست و با تغییر مدیران و دولت‌ها این برنامه ها فراموش می‌شوند ارتباط‌گیری با مدیران مرکز موجب می‌شود که هم ایده‌های جدید برای توسعه استان تعریف شده و هم پروژه‌های برزمین مانده از سال های قبل را به بهره برداری برسانند.

به عنوان مثال در بحث راه‌آهن شرق کشور لزوم توجه به این ظرفیت و فرصت برای شرق کشور احساس می‌شد که امروز با پیگیری‌های شخص استاندار و با توجه به گفته خودش باید پروژه ها را زخمی کرد و این بدان معنی است که کار را ابتدا باید شروع کرد تا به یک سرانجام برسد اما تا زمانی که کلنگ این پروژه به زمین زده نمی‌شد همواره روی کاغذ بود اما امروز با توجه به اینکه راه‌آهن شرق کلنگ آن با پیگیری استاندار به زمین خورده باید تکمیل شود هرچند ممکن است ادامه این پروژه زمان‌بر باشد.

۲ بانده شدن جاده‌های استان که موضوع مهمی است در این مدت اعتبارات خوبی برای آن دریافت شده و جاده بیرجند - قاینات دوباره عملیات اجرایی آن فعال شده است چون روند آن مدتی بر زمین مانده بود و نیز در بحث زیرکوه، درمیان و سربیشه و نهبندان دستگاه‌های معین برای محرومیت‌زدایی تعیین شده‌اند.

 برای نهبندان ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) بحث توسعه نهبندان را تقبل کرده است که انجام این کارها زمینه توسعه همه جانبه استان را فراهم می‌کند.

جاده های نهبندان- سربیشه شکل بحرانی دارد و بحث دوبانده شدن آن مدت‌ها تعطیل بود که امروز دوباره شروع شده و این اقدامات ارزشمندی است چون سال‌ها نسبت به این کمبودها غفلت شده و مدیرانی را در گذشته در استان داشتیم که فقط ادعا داشتند اما نه به مناطق محروم سرکشی می کردند و نه اتفاقی در آن منطقه می‌افتاد.

از اینکه مدیران ارشد در منطقه حاضر شوند و کار عمرانی انجام دهد و نگاه‌ها را متوجه به آن منطقه کنند یک حس اجتماعی در بین مردم ایجاد شده و مردم احساس می‌کنند که مسئولان به فکر آنها هستند و مدیران شهرستانی هم سعی می‌کنند حرکت بیشتری انجام دهند چون در سیستم مدیریتی ما وجود دارد که اگر رئیس مجموعه دیر سرکارش بیاید بقیه کارکنان هم دیر می‌آیند و در این صورت مدیران یا باید خود را با حرکت جهادی استاندار هماهنگ کرده و یا کناره‌گیری کنند و اگر حاضر به کناره‌گیری نباشند باید از حالت خمودگی خارج شوند.

امروز اتفاقات مثبتی در مدیریت جدید استان رخ داده چون در گذشته روحیات مدیریتی با کار میدانی در استان وجود نداشت و مناطق محروم کمتر دیده می‌شد اما امروز در بحث ایجاد گلخانه‌ها در سطح استان قرار شده از یک رقم پایین ۱۰۰ هکتاری که در گذشته بوده به هزار هکتار افزایش یابد و این اقدام بسیار بزرگی است چون استانی مثل یزد که کم آب‌تر از خراسان جنوبی می‌باشد، رمز توسعه کشاورزی آن گلخانه است.

امروز با پیگیری‌های انجام شده شاهد شکوفایی ظرفیت‌های بومی محلی هستیم و بحث پرورش شتر و تبدیل استان به هاب شتر اقدام بزرگی است و امروزه دیگر توسعه به معنی تاسیس کارخانه فولاد و ذوب آهن نیست چون قرن ۱۹ میلادی قرن توسعه صنعتی بود اما در قرن ۲۱ اقتصاد تبدیل به اقتصاد خدماتی شده و شرکت هایی مثل ماکروسافت و گوگل اقتصاد جهان را در دست گرفته‌اند و چیزی به شکل فیزیکی از تولید دیده نمی‌شود اما با یک تولید محتوی بیشترین درآمد را دارند که ما باید به سمت این توسعه برویم از این رو اجرای پروژه های کم‌آب‌بر و استفاده از ظرفیت های بومی منطقه راه توسعه شرق کشور و خراسان جنوبی است.

نگاه جدید مدیریت عالی استان منطبق بر این اصل است که ظرفیت های موجود را دیده و آنها را تبدیل به احسن کند و دنبال بالفعل کردن امکانات بالقوه است و به این نوع نگرش توسعه‌ای می‌توان توسعه خدماتی لقب داد و چون قرن ۲۱ قرن خدمات است، نگاه ما هنوز نگاه توسعه‌ای قرن ۱۹ یا ۲۰ است و تصور ما بر این است که مکانی توسعه یافته است که یک شهرک صنعتی با چندین کارخانه داشته باشد هرچند آن امتیاز خوبی است اما در استانی مثل خراسان جنوبی که صنایع مادر وجود ندارد به تبع نمی‌توان صنایع اقماری داشت.

به عنوان مثال اگر بخواهیم صنعت قطعه‌سازی ایجاد کنیم وقتی صنعت مادری وجود ندارد و آهن را باید از کیلومترها دورتر و بدون داشتن زیرساخت قطار با کامیون به استان بیارویم مقرون به صرفه نیست و به عقیده نگارنده برای توسعه خراسان جنوبی باید از ظرفیت های محلی و بومی استفاده شود و به عنوان مثال بزرگترین کارخانه‌های زرشک و زعفران و عناب در استان ما تاسیس شود و برند آن به نام ما باشد هرچند در این حوزه گاه‌گاهی خلاقیت‌های خوبی دیده شده و به عنوام مثال سال قبل شهرداری خوسف گل‌های نرگس را با اتوبوس به تهران منتقل می‌کرد و این موجب تشویق مردم در پرورش گل بومی نرگس بود و از یک ظرفیت ساده مثل اتوبوس و گل‌هایی که در گذشته خراب می شد به بازار پایتخت کشور دسترسی پیدا شد و این به معنی خلاقیت اثرگذار است.

در بحث صنعت در خراسان جنوبی نیاز به تجمیع سرمایه‌ها و ایجاد خوشه صنعتی داریم چون وقتی سرمایه کم داریم در یک منطقه‌ای محروم که زیرساخت لازم ندارد به لحاظ دوری از مرکز و دوری از بازار مصرف با مشکل مواجه هستیم که با این رویکرد و با وجود کمبود بودجه می‌توان زمینه توسعه استان را فراهم کرد.

متاسفانه حس خودباروی در خراسان جنوبی ضعیف است و مطالبه‌گر نیستیم و فکر می‌کنیم که ما قادر به انجام کار نیستیم و یکی از فضیلت‌هایی که استاندار خراسان جنوبی دارد این است که روحیه خودباروی را بین مدیران و مردم استان تقویت کرده به گونه‌ای که در همین شرایط تحریم از کارهای توسعه‌ای تعریف می‌کند و شب قبل هم در دیدار با هنرمندان قول ایجاد برج فرهنگ و هنر در بالای مجتمع شهرداری در خیابان شهیدصیاد شیرازی را داده که این یک نگاه بزرگ توسعه‌ای است که نیازمند این خودباوری هستیم چون شرق کشور و سومین استان پهناور کشور متعلق به ما است که برای توسعه آن نیازمند نهادینه کردن خودباروی در جامعه هستیم.

استان هایی مثل یزد و کرمان در شرایط مشابه با خراسان جنوبی بودند اما نگاه توسعه‌ای که داشتند آنها را در رشد روزافزون استان‌هایشان کمک کرد به عنوان مثال اگر کوچه تاریخی هفت منبر بیرجند در استانی مثل یزد بود خیلی از ظرفیت آن استفاده می‌شد اما ما در این مکان‌ها را می‌بندیم و نیز در سفری که با معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی برای پیگیری مصوبات سفر استاندار به شهرستان نهبندان داشتم یک آسباد بزرگ و تاریخی در روستای خوانشرف نهبندان در آن بسته بود که به گفته میرجعفریان باید از ظرفیت آن برای توسعه گردشگری و بازدید گردشگران استفاده شود.

در سفر معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی به نهبندان شاهد حادثه برخورد یک دستگاه اتوبوس با کامیون بودیم که موجب ارسال بالگرد برای حمل یکی از مصدومان بدحال شد و میرجعفریان برای بررسی موضوع سر صحنه حادثه رفت و حضور پررنگ‌تر پلیس و راهداری در جاده پرتردد محور نهبندان به زاهدان را مورد تاکید قرار داد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی روز دوشنبه ۲۰ آبان برای پیگیری مصوبات سفر استاندار به شهرستان نهبندان سفر کرد.

استاندار خراسان جنوبی در نخستین سفر شهرستانی خود در دی ماه سال گذشته به شهرستان نهبندان رفت که حاصل آن ۳۹ مصوبه بود و نیز با ادامه سفرهای معتمدیان به ۱۱ شهرستان استان حدود ۶۰۰ مصوبه تصویب شد.

اکنون ستاد پیگیری مصوبات سفرهای شهرستانی استاندار در معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی مستقر است.

نهبندان در ۲۰۰ کیلومتری جنوب بیرجند قرار دارد که در کنار محرومیت از قابلیت‌های مختلف اقتصادی نیز برخوردار است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.