«روزی که اینجا را تحویل گرفتم یک نمازخانه ۱۸ متری داشت و قبر امامزاده هم در گوشه‌ای بود به طوری که یک نفر فقط می‌توانست به زیارت مشرف شود».
 
اینها بخشی از سخنان «محمدمهدی خزاعی» مسئول امور اجرایی آستان مقدس امامزاده شاه سلیمان علی (ع) است که با دستش فضای کوچکی را مقابل ضریح نشان می‌دهد و می‌گوید: ۲۳ سال قبل اینجا را با یک فضای بسیار کوچک تحویل گرفتم. 

جایی که ایستاده و این حرف‌ها را می‌زند اکنون ورودی حرم مطهر امامزاده در آن قرار گرفته، فضایی که در حال حاضر بخشی از سه هزار و ۵۰۰ مترمربع طرح توسعه این آستان مقدس و محبوب مردم منطقه است.
 
توسعه شبستان آنطور که این متولی امامزاده می‌گوید کار راحتی نبوده و این را می‌توان از جنس سنگ‌های سختی که از پنجره انتهایی حرم در دل کوه بلندی قابل مشاهده است فهمید. 

حرف‌هایش نشان می‌دهد که هیات امنای امامزاده از این کوه بلند هم سخت‌تر بوده‌اند که توانسته‌اند پروژه طرح توسعه را به این حجم و وسعت شروع کنند و اکنون به جایی برسانند که علاوه بر گسترش فضای صحن و سرای امامزاده مکان مناسبی برای استقرار زائران هم فراهم شده است. 

۲۳ سال قبل که مدیریت امامزاده به دست هیات امنای جدید افتاد، درآمد بقعه سالانه ۴۰ هزار تومان بود اما نبود بودجه و حتی مسیر طولانی از مرکز استان هم نتوانست اراده آنها را در شروع یک جهاد سازندگی برای نمایش شکوه معنوی امامزاده کم کند. 

امامزاده شاه سلیمان علی (ع) از شهرستان خوسف ۱۲۰ کیلومتر و از بیرجند مرکز خراسان جنوبی حدود ۱۵۰ کیلومتر فاصله دارد و در منطقه‌ای کوهستانی است. 

جاده آسفالت خوسف - دولت آباد ـ گیو راه دسترسی به این امامزاده محسوب می‌شود که از این مسیر طولانی فقط حدود ۲ کیلومتر آن در حال حاضر خاکی باقی مانده، اما تلاش‌ها هنوز ادامه دارد تا این ۲ کیلومتر هم با شکافتن کوه مرمت و زیرسازی شود. 

به گفته مسئول امور اجرایی آستان مقدس شاه سلیمان علی (ع) وضعیت زیرساختی در امامزاده قابل قبول بوده به طوری که تمام نیازهای زائران از جمله راه دسترسی، آب، برق، تلفن و غیره فراهم است. 

وی تنها مشکل زیرساختی را در حال حاضر نبود اینترنت عنوان کرد و افزود: البته قول داده‌‎اند که یک دکل مخصوص امامزاده نصب کنند ولی هنوز این قول اجرایی نشده است. 

هیات امنا سال گذشته برای سرعت بخشیدن به ساخت و سازها در طرح توسعه این آستان مقدس یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان وام از سازمان اوقاف و امور خیریه دریافت می‌کنند اما حجم کارهای عمرانی که بعد از آن انجام گرفت ارزش آن بیش از ۲ میلیارد تومان بوده است. 

هنوز هم به گفته مسئول امور اجرایی آستان حدود سه میلیارد تومان دیگر برای تکمیل پروژه‌های در دست ساخت اعتبار نیاز است.

خزاعی امیدوار است براساس قولی که به مسئولان اوقاف داده بتواند زائرسراهای جدید آستان امامزاده را تا پایان سال به بهره برداری برساند اما نگرانی‌های او از اقساطی است که بعد از یک سال تنفس برای وام یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی برای پرداخت شود ولی در عین حال به کمک خیران در این زمینه امیدوار است. 
 
آشپزخانه، کشتارگاه مجهز، سرویس‌‎های بهداشتی در چند نقطه، یک هزار و ۲۰۰ مترمربع شبستان، چهار سالن، ۲۷ زائرسرا و امکانات زیربنایی از جمله زیرساخت‌هایی است که هم اکنون برای رفاه زائران این آستان مقدس قابل استفاده است.

ساخت صحن بزرگ عبادی در راستای طرح جامع آستان مقدس امامزاده سلیمان علی یکی از پروژه‌های عمرانی در دست ساخت بوده که به گفته خزاعی با بهره‌برداری از این صحن و زائر سراهای جدید زمینه حضور زائران بیشتری فراهم می‌شود. 

آستان مقدس شاه سلیمان علی (ع) در حصار کوه‌های بلند و در جوار درختان تنومند فضای دل انگیزی برای سفر را فراهم کرده است که با شکوه معنوی می‌تواند مکانی مناسب برای گردشگری مذهبی در خراسان جنوبی به شمار رود.

 به واسطه چند نسل، نسب امامزاده سلیمان علی به امام موسی بن جعفر (ع) بر می‌گردد و به گفته خزاعی این امامزاده کرامت زیادی تاکنون داشته که در ۲۰ سال گذشته بالغ بر ۴۰ مورد را شخصا مشاهده کرده است. 

 براساس آمارهای که مسئول امور اجرایی این آستان مقدس ارایه می‌دهد در فصل تابستان روزانه بالغ بر هزار نفر زائر به این امامزاده مشرف می شوند که گاهی این آمار به ۲ هزار یا پنج هزار نفر هم می‌رسد.

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه به همراه جمعی از مسئولان استانی و محلی روز دوشنبه ششم آبان در تور خبری از آستان مقدس امامزاده شاه سلیمان علی بازدید کرد.

چهارم تا سیزدهم آبان دهه وقف نام دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.