سید احمد برآبادی روز چهارشنبه در چهارمین همایش ملی باستان‌شناسی که به میزبانی دانشگاه بیرجند برگزار شد اظهار داشت: قبل از سال ۹۲ حدود هزار و ۲۵۵ اثر باستانی و تاریخی در خراسان‌ جنوبی وجود داشت که با رشد ۳۰۰ درصدی به سه هزار و ۵۰۰ محوطه و اثر تاریخی شناسایی شده رسیده است.

وی اظهار داشت: برخی از این محوطه‌های تاریخی ثبت شده مربوط به دوره‌های پیش از تاریخ و یا دوره‌های اسلامی است.

مسئول حوزه پژوهش اداره کل میرات فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌ جنوبی ادامه داد: قبل از سال ۹۲ یک سایت کاوش باستان‌شناسی داشتیم ولی اکنون در چهار سایت در منطقه قدیمی قاین، منطقه قدیمی تون در فردوس، تخچرآباد در نزدیکی بیرجند و منطقه کله‌کوب سرایان فعالیت باستان‌شناسی داریم.

وی گفت: منطقه کله‌کوب در شهرستان سرایان جزو اولین نقاطی بود که باستان‌شناسان خارجی نیز برای کاوش در آن منطقه حضور داشتند و بر اساس آخرین کاوش‌ها، داده‌ها و اطلاعات بسیار ارزشمندی از قدیمی‌ترین استقرار شهرنشینی شرق کشور به‌دست آوردیم.

برآبادی افزود: در خراسان‌ جنوبی ارتباط بسیار قوی بین مجموعه میراث فرهنگی و دانشگاه وجود دارد و بازدیدهایی توسط رئیس دانشگاه بیرجند از یک محوطه باستان‌شناسی صورت گرفته است.

وی ابراز امیدواری کرد؛ با تداوم کاوش‌ها، نقشه باستان‌شناسی خراسان‌ جنوبی در آینده نزدیک تهیه شود.

چهارمین همایش ملی باستان شناسی امروز (چهارشنبه) به میزبانی دانشگاه بیرجند با حضور پژوهشگران، اساتید و دانشجویان رشته باستان‌شناسی از سراسر کشور آغاز به‌کار کرد و به مدت دو روز در پنل‌های تخصصی، سخنرانی‌های عملی ارایه می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.