غلامرضا قوسی روز یکشنبه در حاشیه تور خبری «برداشت یاقوت کویر» و بازدید استاندار خراسان جنوبی از باغات زرشک روستای شاخن بیرجند در جمع خبرنگاران افزود: سالانه ۶ هزار و ۶۰۰ تن محصول زرشک در استان بسته‌بندی و ۲ هزار و ۷۷۰ تن فراوری می‌شود که به نسبت میزان برداشت محصول، رقم بسیار پایینی است.

وی اظهار داشت: اکنون بیش از ۱۶ هزار و ۷۲۶ هکتار از سطح زیر کشت باغات استان مربوط به محصول زرشک است که پیش بینی می‌شود امسال حدود ۲۰ هزار تن محصول از این باغات برداشت شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ارزش محصول زرشک این استان را بیش از ۱۷۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: در حال حاضر ۱۸ هزار بهره‌بردار زرشک در استان فعالیت دارند.

وی بیان کرد: همچنین در حال حاضر ۱۲ واحد فراوری و بسته‌بندی زرشک با ظرفیت ۹ هزار و ۳۷۰ تن در استان فعال است که کنسانتره زرشک، آب و شربت زرشک تولید می‌کنند.

قوسی گفت: سال گذشته اقداماتی از قبیل آموزش راهکارهای افزایش تولید درخصوص تغذیه، تغییر شیوه هرس باغات زرشک و بهینه‌ کردن باردهی باغات، معرفی و پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش برای محصول زرشک انجام شده است.

وی افزود: از محل اعتبارات بند «الف» تبصره ۱۸ امسال تا سقف حدود ۴۵۰ میلیارد ریال تسهیلات برای بسته‌بندی و فراوری زرشک، احداث بارگاه‌ و احداث باغ زرشک به متقاضیان پرداخت خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار داشت: یکی از اقدامات این سازمان در زمینه ارتقای کیفیت محصول زرشک، حمایت از صنایع فراوری، بسته‌بندی و بارگاه‌های زرشک است.

وی با بیان اینکه ۳۴ واحد بارگاه زرشک در استان وجود دارد گفت: یکی از دغدغه‌های مهم کشاورزان استان، نبود محل مناسبی برای خشک کردن محصول زرشک است که در این زمینه تسهیلاتی برای احداث بارگاه زرشک در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

قوسی افزود: در سال‌های اخیر اقدامات خوبی در زمینه ارتقای کیفیت محصول زرشک از سوی سازمان جهاد کشاورزی انجام شده است که از جمله آن می‌توان به برگزاری دوره‌های آموزشی و ترویجی کشاورزان و بهره‌برداران درخصوص آشنایی با مباحث فنی و مبارزه با آفات و امراض محصول اشاره کرد.

وی گفت: پارسال ۶ هزار و ۱۵۳ هکتار از باغات زرشک استان خراسان جنوبی زیرپوشش بیمه کشاورزی بود که به چهار هزار و ۱۰۰ هکتار از این باغات خسارت وارد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: غرامت پرداخت شده به خسارت دیدگان در سال گذشته ۳۴ میلیارد تومان بوده است.

خراسان جنوبی در تولید زرشک بی دانه رتبه نخست جهان و کشور را به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.