محمدعلی محمدی روز سه شنبه در حاشیه بازدید از تولیدات بوم بازار روستای شکراب بیرجند به مناسبت روز جهانی زنان روستایی (۲۳ مهر) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در حال حاضر سطح زیر کشت محصولات گلخانه‌ای استان خراسان جنوبی ۶۷ هکتار و فقط هفت هکتار آن مربوط به شهرستان بیرجند است.

وی گفت: از آنجا که زنان روستایی می‌توانند در توسعه کشت‌های گلخانه‌ای کوچک مقیاس همکاری خوبی داشته باشند لذا برگزاری دوره‌های آموزشی در روستاها و با حضور بانوان در حال انجام است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیرجند اظهار داشت: برای ایجاد مجتمع گلخانه‌ای در بیرجند نیز رایزنی‌های لازم در حال انجام است و چند نقطه به شرکت شهرک‌های صنعتی اعلام شده که منتظر اعلام نتیجه هستیم.

وی افزود: متقاضیان کشت‌های گلخانه‌ای می‌توانند برای استفاده از تسهیلات تبصره ۱۸ به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مراجعه و ثبت نام کنند.

محمدی به ایجاد صندوق‌های خرد زنان روستایی اشاره و بیان کرد: عملکرد صندوق‌های خرد در سال‌های اخیر نشان داده تسهیلات ارائه شده توسط این صندوق‌ها با اتکا به منابع داخلی و مردمی و کارمزد پایین، انتظارات زنان روستایی را در حد قابل قبولی برآورده ساخته است.

وی با اشاره به وجود ۱۸ صندوق خرد زنان روستایی در شهرستان بیرجند گفت: در چند سال اخیر این صندوق‌ها روند رو به رشدی داشته و مورد استقبال بانوان قرار گرفته است.

مدیر جهاد کشاورزی بیرجند به بیمه روستاییان و عشایر اشاره کرد و افزود: تاکنون تعدادی از روستاییان زیرپوشش این صندوق قرار گرفته‌اند اما برای استفاده سایر روستاییان از مزایای صندوق اقداماتی از طریق جهاد کشاورزی و مسئولان بیمه در حال انجام است.

به گفته مدیر صندوق بیمه روستاییان و عشایر استان خراسان جنوبی اکنون بیش از ۶ هزار نفر در بیرجند زیرپوشش این صندوق هستند.

ستاد راهبردی بوم بازار ایران تاکنون موفق به انجام مطالعات میدانی ٢٠٠ روستا در ١٢ استان کشور شده و تاکنون ۱۴ بوم بازار در روستاهای خراسان جنوبی راه‌اندازی شده است.

هدف اصلی از راه‌اندازی این بوم بازارها توانمندی اقتصادی روستاییان و ایجاد فضای رقابتی برای فروش محصولات تولیدی آنان است.

استان مرزی خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و بیرجند مرکز آن است.

۷۵۵۷*۳۰۲۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.