محمد احسان‌بخش روز سه شنبه در حاشیه بازدید از تولیدات بوم‌بازار روستای شکراب بیرجند به مناسبت روز جهانی زنان روستایی (۲۳ مهر) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بعد از شناسایی روستاهای مولد محصولات تولیدی آنها توسط سازمان فروش بوم‌بازارها خریداری و در سراسر کشور به فروش خواهد رسید.

وی در ارتباط با شرایط روستاهای مولد اظهار داشت: این روستاها باید دارای جمعیت بالای ۲۰۰ خانوار و ۴۰ محصول تولیدی متنوع باشد و محصولی که قرار است تجاری‌سازی شود تولید انبوه داشته باشد.

مؤسس بوم‌بازارهای ایران اظهار داشت: محصول تولیدی روستای مولد توسط سازمان فروش که یکی از سازمان‌های راهبردی بوم‌بازار است بسته بندی و با برند بوم‌بازار و اسم روستا در سراسر کشور به فروش خواهد رسید.

احسان‌بخش عنوان کرد: در حال حاضر ۱۴ بوم بازار در روستاهای خراسان جنوبی راه‌اندازی شده است که زنان به تولید و فروش محصولات بومی روستا می‌پردازند.

وی در ارتباط با ایده راه‌‍اندازی بوم بازار در روستاهای خراسان جنوبی بیان کرد: آنچه در روستاها حلقه مفقوده بود اینکه شاهد تجمع صندوق‌های خرد زنان، تعاونی یا مراکز تولیدی بسیاری بودیم اما بازار فروش نداشت.

مؤسس بوم‌بازارهای ایران اظهار داشت: هدف از اجرای طرح بوم‌بازار این است که مردم را از شهرها به روستاها سوق دهیم تا علاوه بر اینکه از محصولات ارگانیک، مقرون به صرفه و سنتی روستاها خریداری کنند، تعامل دوستانه و اجتماعی نیز بین شهرنشینان و روستانشینان ایجاد شود.

وی با اشاره به استقبال خوب شهرنشینان از بوم بازارهای روستایی عنوان کرد: مشارکت از سوی مردم روستاهای دارای بوم‌بازار به ویژه زنان، بیش از انتظار بوده است.

احسان‌بخش با تاکید بر اینکه در بوم‌بازار به برنامه‌ها و حمایت‌های دولتی اتکا نمی‌کنیم یادآور شد: دولت گرفتاری‌های مختلفی دارد که بهتر از روستاییان بر اساس موقعیت، اقلیم و وضعیتی که دارند بتوانند مسائل را پیگیری کنند.

وی ادامه داد: همچنین بوم‌بازارها از دل مردم آغاز می‌شود لذا پایداری، پیشرفت و توسعه آن نیز بیشتر است زیرا سیاست‌های ما با آمدن و رفتن دولت‌ها تغییر نمی‌کند و به عنوان تفکری در بخش خصوصی، این فعالیت در روستاها توسعه می‌یابد.

مؤسس بوم‌بازارهای ایران گفت: از آنجایی‌که فعالیت‌ بوم‌بازارها توسط مردم تشکیل و حمایت می‌شود امید است به هدف بزرگی که در خصوص رونق و آبادانی روستاها داریم برسیم.  

وی افزود: حدود چهار ماه از تشکیل بوم‌بازارهای استان می‌گذرد و بیش از   ۱۷۰ فروشنده در این زمینه فعالیت دارند که به طور میانگین گردش مالی ۱۴ بوم بازار استان هفته‌ای افزون بر۵۳ میلیون تومان برآورد شده است.

احسان‌بخش با بیان اینکه گردش مالی این بازارها کامل در اختیار روستاییان است اظهار داشت: ایجاد این بوم‌بازارها انگیزه‎‌های زیادی در روستاها ایجاد کرده است، همچنین ارتباط تولیدکنندگان محصولات روستایی برای فروش محصول با شهرها افزایش چشمگیری داشته است.

وی با بیان اینکه تولید و فروش نان روستاییان مانند بورس شده است عنوان کرد: بسیاری از روستاییان که نسبت به پخت و فروش نان سنتی و باکیفیت اقدام می‌کنند دارای مشتری‌های ثابت هستند و سفارش‌های زیادی دریافت می‌کنند.

مؤسس بوم‌بازارهای کشور بیان کرد: امسال به مناسبت روز ملی روستا (۱۵مهرماه) که با حضور معاون اول رئیس جمهور در بیرجند برگزار شد توانستیم رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی را متقاعد کنیم تا در یکی از روستاهای بوم‌بازار استان (محمودآباد) طرح خانه‌های کارگاهی احداث شود.

وی یادآور شد: فعالیت در این زمینه آغاز شده و اعتبارات خوبی توسط بنیاد مسکن در نظر گرفته شده است، تا زمین در اختیار روستاییان قرار بگیرد و نسبت به احداث خانه کارگاهی اقدام شود.

احسان‌بخش گفت: یکی از مشکلات ما این بود که در روستاها نمی‌توانستیم ماهیت کارگاهی و زیست خانگی را در یک مجموعه داشته باشیم اما با توافق بنیاد مسکن کشور نخستین روستای خانه کارگاهی کشور در محمودآباد شکل گرفت و در ۶ ماه آینده در صورت موافقت اصولی، در مابقی روستاها نیز اجرا خواهد شد.

وی با بیان اینکه بوم‌بازارهای روستایی مکان ثابتی برای برگزاری ندارند افزود: با احداث خانه‌های کارگاهی بوم‌بازارها در محلی ثابت و به صورت بازارچه خواهند بود.

مؤسس بوم‌بازارهای ایران بیان کرد: آنچه نیاز دیدیم اینکه در سایر استان‌ها نیز نسبت به راه‌اندازی بوم‌بازارها اقدام کنیم زیرا تصمیم داریم محصولات روستایی را تهاتر کنیم و محصولات روستاها و شهرهای مختلف به فروش برسد.

۷۵۵۷* ۶۰۵۴

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.