محمدحسن غلامی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پارسال ۳۸ میلیارد تومان اعتبار در قالب تسهیلات برای اجرای طرح‌های آبیاری نوین به متقاضیان پرداخت شد که با پیگیری‌های انجام شده امسال به دو برابر افزایش یافت.

وی بیان کرد: دولت به ازای هر هکتار آبیاری تحت فشار ۱۳ میلیون تومان و کم فشار پنج میلیون ۸۰۰ هزار تومان کمک بلاعوض در اختیار متقاضی قرار می‌گیرد که برای افزایش ۳۰ درصدی این میزان قول مساعد داده شده است.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تصریح کرد: مجموع اراضی کشاورزی آبی استان ۱۴۰ هزار هکتار است اما تاکنون ۱۷ درصد آن مجهز به سیستم‎های نوین آبیاری شده است.

غلامی اظهار داشت: تاکنون آبیاری نوین در سطح ۲۳ هزار و ۷۷۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان اجرا شده است.

وی یادآور شد: اجرای طرح سیستم‌های نوین آبیاری از سال ۷۲ در استان آغاز شد اما تا سال ۹۵ کشاورزان استقبال چندانی نداشتند و منابع استان نیز بسیار محدود بود.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه حدود ۹۰ درصد طرح‌های آبیاری نوین در سال‌های اخیر اجرا شده است ادامه داد: سال ۹۵ یکهزار و ۵۲۵ هکتار، سال ۹۶ حدود هفت هزار و ۲۹ هکتار و پارسال هفت هزار و ۴۷ هکتار از اراضی کشاورزی استان مجهز به سیستم آبیاری نوین شد.

وی عنوان کرد: در حال حاضر سامانه آبیاری نوین در سطح ۹ هزار و ۸۲۱ هکتار از اراضی استان در دست اجراست و طرح مطالعاتی ۲۰ هزار هکتار دیگر نیز انجام شده است و به زودی وارد فاز عملیاتی می‌شود.

غلامی به نقش مهم اجرای سامانه نوین آبیاری در صرفه‌جویی آب در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: با اجرای این نوع سیستم آبیاری سالانه حدود ۲۵ میلیون متر مکعب آب صرفه‌جویی می‌شود.

وی یادآور شد: با توجه به پراکندگی منابع آبی در استان، تامین و هزینه برق برای اجرای سیستم‌های نوین آبیاری زیاد است در حالیکه هزینه تامین برق بر عهده بهره‌برداران است لذا تقاضا داریم وزارت نیرو در این زمینه مساعدت ویژه داشته باشد.

۷۵۵۷ * ۶۰۵۴

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.