عباس رکنی روز چهارشنبه در همایش تبیین سیاست‌های فعال بازار کار که با حضور اصناف، تشکل‌های کارگری و کارفرمایی برگزار شد افزود: ایجاد اشتغال به ویژه برای دانش آموختگان دانشگاهی یکی از اولویت‌های کشور در حوزه اشتغال است.

وی با تاکید بر لزوم مهارت‌آموزی برای جویندگان کار اظهار داشت: حدود ۵۰ درصد از جویندگان کار که به مراکز کاریابی مراجعه می‌کنند فاقد مهارت هستند در حالی که به راحتی می‌توانند از ظرفیت‌های آموزش فنی و حرفه‌ای برخوردار شوند.  

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی اظهار داشت: چهار طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی، یارانه دستمزد، مشوق بیمه سهم کارفرمایی و توسعه و حمایت از مشاغل خانگی از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در قالب تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۹۸ ابلاغ شده است.

وی بیان کرد: افزایش قابلیت جذب و اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی از طریق انتقال مهارت و تجربه در محیط کار برای ورود به بازار کار و تحرک‌بخشی به بازار کشور از جمله اهداف اجرای این طرح‌هاست.

رکنی گفت: همچنین حمایت از کارفرمایان و کارآفرینان و ایجاد اشتغال از طریق تشویق و ترغیب کارفرمایان کارگاه‌های تولیدی و خدماتی با استفاده از نیروی کار جدید، کاهش هزینه‌های نیروی کار برای کارفرما، ایجاد انگیزه و تشویق کارفرما در به‌کارگیری نیروی کار شغل اولی و معتادان بهبود یافته از دیگر اهداف طرح‌های مذکور در نظر گرفته شده است.

وی گفت: ایجاد انگیزه کارآفرینی و کسب و کار در دانش آموختگان، امکان انتقال تجارت از طریق آموزش غیررسمی به شیوه استاد شاگردی و کسب تجربه، آماده‌سازی و ایجاد خودباوری در مهارت‌آموز برای ورود به عرصه اشتغال و کارآفرینی از دیگر اهدافی است که در طرح‌های مربوط به سیاست‌های فعال بازار گنجانده شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی با بیان اینکه این استان پارسال رتبه پنجم کشور در اجرای طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی را کسب کرد اظهار داشت: پارسال  ۱۵۱ کارورز در این طرح شرکت کردند که ۱۰۹ نفر در واحد پذیرنده جذب شدند.

وی تصریح کرد: کارفرمایان و کارآفرینان در صورت جذب کارورز از معافیت حق بیمه سهم کارفرما به مدت حداکثر ۲ سال تا پایان برنامه ششم توسعه برخوردار می‌شوند.

رکنی با بیان اینکه این استان رتبه دوم طرح مهارت‌آموزی کشور را کسب کرده است گفت: تعهد سال گذشته استان در این طرح، آموزش ۵۷۰ نفر بود که تا پایان سال ۶۴۰ نفر توانستند از مزایای این طرح بهره‌مند شوند.

وی یادآور شد: طرح مهارت آموزی از جمله طرح‌های موفق در استان بوده است و ۴۰ درصد مهارت آموزان این طرح پارسال در همان واحد مشغول به کار شده‌اند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی افزود: در طرح یارانه دستمزد تمامی کارفرمایان بخش خصوصی و تعاونی که دارای کد کارگاه از سازمان تامین اجتماعی هستند در صورت جذب افراد بیکار فاقد سابقه بیمه به شرط رعایت شرایط می‌توانند از مزایای این طرح برخوردار شوند.

وی میانگین سن متقاضیان این طرح را ۲۰ تا ۳۵ سال بیان کرد و گفت: نیروی کار جدید باید هنگام استفاده از مزایای این طرح در کارگاه مورد نظر مشغول به کار باشد و به ازای هر ۲ نفر بیمه شده کارگاه مجاز به جذب یک نفر است.

رکنی اظهار داشت: در قالب طرح یارانه دستمزد، کارفرما می‌تواند به ازای جذب هر نفر نیروی کار جدید، معادل ۳۰ درصد حداقل دستمزد قانون کار را حداکثر به مدت ۱۲ ماه دریافت کند.

۷۵۵۷*۳۰۲۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.