اگر در جاده راننده‌ای از مسیر اصلی خود منحرف شود یا به علایم راهنمایی و رانندگی بی‌توجهی نشان دهد باید سنگین شدن پلک‌هایش را پشت فرمان متصور باشیم. 

گاهی هم به خاطر مسیرهای طولانی خستگی بر جان رانندگان می‌نشیند از همین رو شتاب برای راندن افزایش می‌یابد اما اگر در این لحظات که خستگی جسم بر فرمان مغز غالب شده حادثه‌ای رخ دهد که جان چند مسافر دیگر به خطر افتد غفلتی نابخشودنی است که می‌توان از آن پیشگیری کرد. 

خستگی تجربه‌ای معمول برای اکثر رانندگان و عامل بالقوه جدی در ایمنی ترافیک جاده‌هاست و شواهد زیاد وجود دارد که رانندگان خسته برای درگیر شدن در تصادف جاده‌ای مستعدتر هستند. 

برای کاهش میزان وقوع سوانح رانندگی، لازم است رانندگان هنگام احساس خستگی و خواب بر ادامه مسیر اصرار نکنند چرا که کوچکترین کوتاهی در رانندگی می‌تواند حوادث تلخ و تاسف باری را برای راننده، سرنشینان و مسافران دیگر خودروها رقم بزند. 

براساس آخرین آمار ۴۰ درصد تصادفات در سطح جاده‌های کشور به دلیل خستگی و خواب‌آلودگی رانندگان رخ می‌دهد. 

 پژوهشکده بیمه مرکزی، نیز در تحلیلی گفته ایران از نظر تصادفات ناایمن رانندگی بین ۱۹۰ کشور جهان، رتبه ۱۸۹ را به خود اختصاص داده و این نشان می‌دهد که وضعیت سوانح رانندگی در کشورمان بحرانی است.

آگاه کردن انسان از مخاطرات رانندگی با خستگی و خواب آلودگی یا رعایت نکردن قوانین و مقررات باید با برنامه‌های آموزشی مستمر و پیش از سفر انجام شود، اما آنچه در صحنه جاده‌ها اهمیت دارد، تامین زمینه برای افزایش توان کنترل و قدرت تصمیم‌گیری در رانندگان است که به ویژه در جاده های کویری به خاطر یکنواختی و بیابانی بودن، مهمتر جلوه می‌کند؛ زمینه این مساله فقط با ایجاد فرصت استراحت‌های کوتاه برای رانندگان و ایمنی سفر میسر است. 

از ابتدای امسال تاکنون ۱۴۲ نفر در جاده‌های خراسان جنوبی جان خود را از دست داده‌اند و عمده این تصادفات منجر به فوت نیز در محورهای کویری رخ داده است. 

این در حالی است که همین محورهای کویری از فقر مجتمع‌های بین راهی رنج می‌برد در صورتی که وجود حداقل یک استراحتگاه موقت شاید جاذبه‌ای برای رانندگان خسته باشد که حداقل چند دقیقه‌ای را توقف کرده و از خستگی حین رانندگی بکاهند.
 
به گفته مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی ساخت حداقل ۵۰ استراحتگاه در محورهای کویری استان مورد نیاز است که احداث هر کدام ۳۰ میلیون تومان هزینه دارد. 

البته با ایجاد شیارهای عرضی، نوارهای لرزاننده یا اصلاح شیب‌های شیروانی نیز می‌توان از تصادفاتی که به خاطر خستگی احتمال وقوع آن زیاد است پیشگیری کرد اما ایمن‌سازی جاده‌ها بر اساس این تحلیل‌های کارشناسان راه نیز نیاز به اعتبار هنگفتی دارد که برآورد آن در خراسان جنوبی حدود ۲۴ میلیارد تومان است. 

قطعا دولت برنامه‌های خود را برای ایمن سازی جاده‌ها و کریدورهای اصلی به تناسب تخصیص اعتبار دنبال می‌کند و ساخت استراحتگاه‌های موقت نیز شاید کمی زمان بر باشد که براساس برنامه زمانی باز هم بر اساس میزان اعتبار اختصاصی ساخته خواهد شد؛ ولی آنچه که در کوتاه مدت به نظر می‌رسد در کاهش این قبیل تصادفات می‌تواند کارساز باشد توجه رانندگان به موضوع حیاتی جان انسان‌ها است. 

شاید اگر جمله معروف «دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن» همواره در جاده‌ها به یاد بماند بتوان از شتاب در رانندگی آنهم زمانی که چشم‌های خسته با مغز راننده یاری نمی‌کنند پرهیز کرد. 

 خراسان ‌جنوبی از نظر وسعت سومین استان و از نظر طول راه‌ها ششمین استان کشور است که دارای ۱۷ هزار کیلومتر راه است.  

 در طول این راه‌ها فقط ۲۷ مجتمع بین راهی وجود دارد اما در این فصل که روستاییان مشغول برداشت محصولاتی همچون عناب هستند شاید دیدن باغات سرخ جاذبه‌ای باشد که رانندگان را برای مدت کوتاهی در حاشیه جاده‌ها متوقف کند. 

کارشناسان پلیس راه همواره تاکید دارند که راننده باید هر ۲ تا ۳ ساعت رانندگی ۱۵ دقیقه به استراحت بپردازد که توجه به این توصیه‌ها نیز در کاهش بروز تصادفات ناشی از خستگی اثرگذار است. 

خبرنگار ایرنا

۹۸۹۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.