رئیس پلیس راه خراسان جنوبی شامگاه یکشنبه در نشست شورای راهبردی تصادفات خراسان جنوبی با بیان اینکه از این تعداد ۱۴۲ نفر مربوط به تصادفات جاده‌ای است گفت: بیش از ۵۰ درصد حوادث رانندگی در جاده‌های طبس، قاین و نهبندان رخ داده است.

سرهنگ علیرضا رضایی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات موجود را افزایش متوفیان حوادث رانندگی در محورهای روستایی عنوان کرد و اظهار داشت: در محور روستایی خرو امسال پنج نفر کشته شده‌اند که جای تامل دارد.

وی افزایش ایمن‌سازی در کنار نظارت نیروهای پلیس را از جمله راهکارها در بحث مدیریت تصادفات برای محورهای روستایی دانست و افزود: کریدور زاهدان – بیرجند و طبس – یزد در اولویت ایمن‌سازی است.

وی با بیان اینکه اصلاح شیب شیروانی تاکنون تاثیر زیادی در کاهش تصادفات فوتی داشته است یادآور شد: امید است این مهم از اولویت‌های راهداری باشد.

سرهنگ رضایی بیان کرد: ۴۷ درصد فوتی‌ها در کل جاده‌ها ، ۶۶ درصد در جاده‌های اصلی و ۲۵ درصد در راه‌های روستایی است.

وی با اشاره به افزایش تصادفات شبانه در جاده‌های استان نسبت به متوسط کشور اظهار داشت: به خاطر گرما و سرمای کویر رانندگان بیشتر تمایل به حرکت در شب را ندارد درحالی که نظارت پلیس در شب کافی نیست و به خاطر نبود روشنایی و معبر توقف امکان کنترل شبانه در بسیاری از محورها وجود ندارد.

رئیس پلیس راه خراسان جنوبی با بیان اینکه ۴۶ درصد متوفیان و ۴۵ درصد تصادفات در ۳۰ کیلومتری ورودی شهرها رخ می‌دهد افزود: این آمار نشان می‌دهد که نیاز به برنامه مدون برای اصلاح این ورودی‌ها است.

وی با اشاره به ۳۱ مورد تصادف خودروهای دولتی از ابتدای امسال تاکنون اضافه کرد: ۹۵ میلیون تومان خلافی برای این نوع خودروها تاکنون ثبت شده است.

 سرهنگ رضایی یکی از دلایل افزایش تصادفات در استان را سیلاب‌های فروردین ماه امسال عنوان کرد و گفت: این مهم باعث شد اول سال جاری  نسبت به سال ۹۷ حدود ۳۹ درصد در برخی روزها تا ۱۲۰ درصد تصادفات افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه خسارت‌های ناشی از سیلاب‌ها سه محور اصلی استان را دچار مشکل کرد افزود: محور نهبندان -شهداد به کرمان تنها جاده مسدود مانده در کشور است.

رئیس پلیس راه خراسان جنوبی گفت: بیشتر تریلی و خودروهای سواری که از نهبندان و زابل به سمت کرمان و جنوب حرکت می‌کردند از این جاده ۳۸۰ کیلومتر راه را می‌پیمودند اما بعد از مسدود شدن آن باید از مسیر نهبندان به بیرجند، طبس و کرمان ۷۵۰ کیلومتر را طی کنند که در واقع ۲ برابر در حوزه استان رانندگی می‌کنند و به این خاطر باعث افزایش تصادفات می‌شوند.

وی افزایش ۱۰۰ درصدی خودروهای سوخت قاچاق نسبت به پارسال، افزایش برخورد با شتر نبود یا کمبود مجتمع‌های رفاهی، مشکلات اقتصادی و معیشتی و گرانی‌ها ، افزایش قیمت بلیت پرواز و زیاد شدن سفرهای زمینی را از جمله دلایل افزایش تصادفات در جاده‌های استان دانست.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی نیز در این نشست با اشاره به اهمیت سرویس مدارس گفت: یکی از مهمترین موضوعات فرهنگ‌سازی حرکت دانش آموزان زمان سوار یا پیاده شدن آنان از سرویس است.

 سرهنگ علیرضا عباسی خواستار همکاری بیشتر مدیران مدارس با پلیس شد و افزود: لازم است که مدیران مدارس  هنگام خروج دانش آموزان و سوار و پیاده شدن حضور داشته باشند.

وی تاکید کرد: برای سرویس مقطع دبیرستان دختران نیز باید از رانندگان زن انتخاب شود و یا رانندگان مسن‌تر و یا از پلیس امنیت اخلاقی هم استعلام کنند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی با اشاره به اهمیت نظارت مستقیم خانواده‌ها بر سرویس مدارس اضافه کرد: امسال برچسب یکنواخت برای تمام سرویس‌ها ابلاغ شده ولی ممکن است راننده عوض شود که مستلزم نظارت خانواده‌ها است.

وی با بیان اینکه اتوبوسرانی باید برای ساعت پیک تردد در صبح تعداد ناوگان را  بویژه در شمال شهر افزایش دهد گفت: لازم است از سوار شدن بیش از ظرفیت سرویس‌ها پرهیز شود تا شاهد اتفاقات ناگوار نباشیم.

سرهنگ عباسی بیان کرد: از ۱۵ شهریور تا ۱۵ مهر، همه نیروهای پلیس در آماده باش هستند و طرح نظارتی اجرا می‌شود.

 وی یاد آور شد: سال گذشته یک دانش آموز در حادثه رانندگی سرویس مدارس جان خود را از دست داد که خیلی نگران کننده بود.

۴۵ میلیارد ریال از محل اعتبارات جرائم رانندگی ابلاغ شد

مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی و حمل و نقل و ترافیک استانداری خراسان جنوبی  هم در این نشست گفت: امسال حدود ۴۵ میلیارد تومان از محل اعتبارات ماده ۲۳ جرائم رانندگی به استان ابلاغ شده است که در صورت تخصیص کامل این اعتبارات، ۳۰ درصد در روستاها و ۷۰ درصد در شهرها به نسبت جرائم توزیع می‌‎شود.

محمد فرهادی، عدم تخصیص کامل اعتبارات ماده ۲۳ جرائم رانندگی را از جمله مشکلات در حوزه مسائل ترافیکی عنوان کرد و افزود: امیدواریم امسال تخصیص وضعیت بهتری داشته باشد تا برنامه‌ها به نتیجه عملی برسد. 

وی  با اشاره به وجود  ۱۵۹ اتوبوس حمل و نقل عمومی در شهر بیرجند بیان کرد: این اتوبوس‌ها با عمر متوسط ۱۲.۵ سال ارایه خدمات می‌کنند که ۱۰۰ دستگاه فعال است و بقیه اسقاطی محسوب می‌شود. 

مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی و حمل و نقل و ترافیک استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه استفاده از تکنولوژی‌های (فناوری) نوین در سطح شهرها کارساز بوده است گفت: در بیرجند ۵۰ دوربین نظارتی و ۳ دوربین ثبت پلاک فعال است. 

وی ادامه داد: چهار دوربین نظارتی غیرفعال در طبس، چهار دوربین نظارتی در نهبندان، یک دوربین در بشرویه و ۲ دوربین در حاجی‌آباد نصب شده که ۶ دوربین سرایان نیز غیر فعال است. 

فرهادی  با اشاره به وجود ۱۴ نقطه حادثه‌خیز در شهرهای استان اضافه کرد: ۲۵ نقطه نیز در درون شهرها مستعد حادثه بوده که نیاز به تدبیر برای رفع دارد. 

 وی گفت: اتصال بلوار پیامبر اعظم به چهکند به طول چهار کیلومتر، باند دوم کمربندی از میدان فرودگاه تا تقاطع غدیر و بهسازی مسیر روستای شوکت آباد از جلمه پروژه های در دست اجرا برای شهرستان بیرجند است. 

مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی و حمل و نقل و ترافیک استانداری خراسان جنوبی افزود: در قاین نیز باند دوم کمربندی از مجتمع امام رضا (ع) تا پلیس راه قاین- گناباد اجرا می‌شود و اجرای باند دوم  کمربندی فردوس- گناباد نیز در کاهش تصادفات تاثیر گذار خواهد بود.

وی فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی مسافر و مشکلات در راستای توسعه و ناوگان را از جمله مشکلات عمده احصا شده عنوان کرد و گفت: در شهر بیرجند با ورود اتوبوس‌های جدید قسمتی از مشکلات کاهش یافت که امید است در سایر شهرها نیز این مهم دنبال شود. 

فرهادی با اشاره به توسعه نیافتن زیرساخت‌های ترافیکی مناسب با توسعه شهرنشینی و افزایش وسایل نقلیه اظهار داشت: نبود تناسب نرخ کرایه مصوب حمل و نقل عمومی بار و مسافر با هزینه‌های جاری ناوگان و فقدان اعطای کمک‌های دولتی نیز از دیگر مشکلات است.

وی با بیان اینکه تهیه و تدوین برنامه جامع عملیاتی کاهش تصادفات رانندگی در دست اقدام است افزود: تخصیص اعتبار کافی برای رفع نقاط حادثه خیز درون شهری، افزایش و ارتقای کمی و کیفی تجهیزات کنترل هوشند ترافیک در تقاطع‌ها و معابر درون شهری با استفاده از ظرفیت سرمایه گذاری بخش خصوصی، الزام برگزاری دوره‌های آموزش بازآموزی قوانین راهنمایی رانندگی به متقاضیان تمدید گواهینامه رانندگی، لزوم تهیه طرح ساماندهی ترافیک برای شهرهای استان و ایجاد زیرساخت تردد ایمن عابرین پیاده و دوچرخه سواری در سطح معابر شهری از جمله پیشنهادات و راهکارها است.

مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی و حمل و نقل و ترافیک استانداری خراسان جنوبی همچنین به برپایی ایستگاه‌های صلواتی در ایام مذهبی اشاره کرد و گفت: با برپایی این ایستگاه‌ها شاهد معضلات ترافیکی حاد هستیم.

وی ادامه داد: سال ۹۵ مصوبه شورای ترافیک این بود که  احداث ایستگاه‌های صلواتی براساس مقررات ترافیکی باشد که قبلا ابلاغ شده و انتظار می‌رود نیروی انتظامی برخورد قاطع‌تر داشته باشند. 

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی نیز در این نشست گفت: در راستای سیاست‌های طرح تابستانه و طرح‌های مختلف کنترل حوادث جمعیت هلال احمر استان بیشترین توجه خود را به این موضوع معطوف کرده است. 

محمد رحیم شهریاری افزود: علاوه بر ۲۳ پایگاه ثابت جاده‌ای، ۶ پایگاه سیار برای تابستان و عید در جاده‌ها برپا شده تا سرعت امداد رسانی را افزایش دهیم لذا جاهایی که پایگاه‌های استاندارد وجود دارد امدادرسانی کمتر از ۱۲ دقیقه است.

وی گفت: در برخی جاده‌های استان به خصوص شهرستان طبس زمان امداد رسانی به یک ساعت می‌رسد که نشان دهنده طولانی بودن محورها است. 

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی یادآور شد: در سفر اخیر رئیس جمعیت هلال احمر کشور مجوز احداث پنج پایگاه جدید گرفته شد و جانمایی می‌شود. 

وی عنوان کرد: حدود هزار و ۸۵۱ نفر در ۶ ماه امسال از خدمات جاده‌ای هلال احمر بهره‌مند شدند. 

شهریاری افزود: مجموعه بین راهی آبگرم هلال فردوس برای اسکان مسافران تفرجگاه خوبی است که در کاهش تصادفات جاده‌ای اثر گذار خواهد بود. 

وی با بیان اینکه نیروهای هلال احمر همواره ۲۴ ساعته آماده خدمت‌رسانی هستند گفت: برای طرح زمستانه نیز امکانات و تجهیزات بیشتر تدارک دیده می‌شود. 

۹۸۹۳* ۶۰۵۴

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.