جعفر شهامت عصر یکشنبه در نشست شورای راهبری وضعیت تصادفات استان خراسان جنوبی که به ریاست استاندار برگزار شد، با اشاره به حذف هفت نقطه حادثه خیز در این استان گفت: برای رفع هفت نقطه دیگر نیز امسال حدود هفت میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اهمیت سه موضوع خستگی، واژگونی و تصادفات رخ به رخ در جاده‌ها افزود: ۵۰ استراحتگاه در محورهای کویری استان نیاز داریم که ساخت هر کدام ۳۰ میلیون تومان هزینه دارد. 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی ایجاد شیار عرضی، نوار لرزاننده، ارتقای ایمنی پل‌ها، پرتگاه‌ها و شیب شیروانی را در کاهش تصادفات حایز اهمیت دانست و اظهار داشت: تصادفات رخ به رخ، طرح جدید خط کشی، احداث رامبل کناری و میدانی که اثرگذار در خواب راننده است از انتهای حوزه نهبندان شروع شده است. 

وی گفت: در مجموع برای ایمن سازی هشت کریدور مهم استان ۲۴ میلیارد و ۴۱۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است که ۵۰ درصد این مبلغ را با تخصیص‌های پیش بینی شده کسری داریم. 

شهامت با ابراز امیدواری از تخصیص به موقع اعتبارات گفت: پیش بینی می‌شود برنامه‌های مد نظر در حوزه ایمن سازی به مدت ۲ سال انجام شود.

وی عنوان کرد: ۲۷ مجتمع بین راهی در جاده‌های خراسان جنوبی وجود دارد و چهار مجتمع دیگر در ۶ ماه دوم امسال اضافه می‌شود.

وی از محور بیرجند - قاین به عنوان نمونه موفق در مهار رشد تصادفات نام برد و گفت: کنترل متوسط سرعت، اعمال قانون، طرح‌های جدید ترافیکی و نوع کشی در این موفقیت اثرگذار بوده است. 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی افزود: از ابتدای امسال محورهای بیرجند، سربیشه، طبس و فردوس علیرغم تقویت امکانات و تجهیزات اما با رشد تلفات تصادفات روبه رو بوده‌اند و با وجود اینکه ۰.۹۸ درصد جمعیت کشور در خراسان جنوبی ساکن هستند اما سهم این استان در تلفات جاده‌ای ۱.۴ درصد است.

وی با اشاره به رشد ۴۸ درصد آمار متوفیات در چهار ماه نخست امسال گفت: عدم توجه به جلو و انحراف به چپ بیشترین علت تامه تصادفات فوتی بوده است. 

وی ادامه داد: در بررسی کشوری و براساس آسیب شناسی سال ۹۷، واژگونی مهمترین مشکلات در تصادفات جاده‌ای را ایجاد کرده و سوخت‌کش‌ها نیز معضل دیگر در این نوع سوانح هستند. 

شهامت با بیان اینکه هنوز هیچ بزرگراه کاملی در استان نداریم گفت:  ضربه به سر در آمار پزشکی قانونی مهمترین عامل فوت است و بستن کمربند ایمنی کم هزینه‌ترین راه‌ها در پیشگیری از شدت حوادث رانندگی محسوب می‌شود. 

وی ادامه داد: محور بیرجند-  زاهدان سال گذشته بیشترین تلفات جاده‌ای را به خود اخصاص داد و بیرجند - گناباد، دیهوک - یزد و فردوس در رتبه‌های دیگر هستند. 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی از تولید ۲ برنامه با محوریت ایمنی در صدا و سیما خبر داد و گفت: تامین روشنایی برخی پارکینگ‌ها، تهیه نقشه نواری جاده‌ها و تقویت گشت‌های کنترل مشترک از دیگر اقدامات در دست اجرا است. 

وی با اشاره به برنامه‌های راهداری برای ساماندهی ورودی و خروجی شهرها اضافه کرد: در راستای تشدید برخورد با رانندگان مختلف در سال جاری به تخلف ۱۳۴ شرکت و راننده رسیدگی شده است. 

شهامت تاکید کرد: اگر از اقدامات کم هزینه غفلت کنیم فرصت ایمن سازی راه‌ها از دست می‌رود و تمرکز روی اقدامات پر هزینه غیراقتصادی است. 

وی به بازدید یک هزار و ۵۱ مورد ناوگان باری در ماه‌های تیر و مرداد امسال اشاره کرد و گفت: ۱۰ دستگاه خودرو تا پایان شهریور برای افزایش کنترل‌ها در اختیار پلیس قرار می‌گیرد. 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی با اشاره به فعال بودن سیستم‌های پیشرفته نظارت در جاده‌های استان بیان کرد: در پنج ماه نخست امسال بیش از ۵۰ هزار و ۴۸۱ مورد تخلفات در جاده‌ها ثبت شده است. 

وی تاکید کرد: تمرکز بر مبلمان راه‌ها با تقویت اعتبارات و رفع نقاط پرتصادف به صورت ملی و استانی در دستور کار قرار دارد و  پیشنهاد می‌شود از متخصصان ایمنی در تحلیل‌های ایمنی استفاده کنیم. 

 ۹۸۹۳*۳۰۲۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.