در آیین بیل‌زنی  که اختصاص به شهر خوسف دارد، گروهی از عزاداران با برهم زدن سر تعدادی بیل و با شعارهای حسین، حسین، حیدر، علی، به سوگواری شهدای کربلا می‌پردازند. 
دراجرای این آیین هر یک از نفرات بیل بدست، دایره‌وار بیل‌ها را به هم چسبانده به طرف آسمان می‌گیرند و فریاد «یا علی» سر می‌دهند.

گروه دیگری از عزاداران نیز با حمل کجاوه‌ای بزرگ به عنوان نخل و نمادی از تشییع پیکر مطهر حضرت امام حسین (ع) و کجاوه یا گهواره‌ای کوچکتر به نشانه تشییع پیکر پاک طفل شیرخوار آن حضرت، نوحه‌سرایی کرده و تالم و تاثر شیفتگان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) را آشکار می‌سازند. 

نخل کوچک جلوی نخل بزرگ و دسته‌های بیل‌زنی، سینه‌زنی و زنجیرزنی هم در جلو آنها به طرف محل موسوم به قتلگاه حرکت می‌کنند و در بین راه هیات و دسته دیگر بیل زنی و نخل‌گردانی به استقبال آنها می‌آیند. 

در این زمان دسته‌های بیل‌زنی بیل می‌زنند و نخل‌ها را مقابل میدان قتلگاه به حال دویدن می‌گردانند. 

پس از این آیین نخل‌ها را به زمین گذاشته و بعد نخل هیات دیگر را به همین ترتیب به قتلگاه می‌آورند. 

ریش سفیدان شهرستان خوسف هم نقل می‌کنند، آیین بیل زنی نوعی شبیه‌سازی از طایفه کار « بنی اسد» در صحرای کربلا است که پس از سه روز و سه شب پیکر شهدا را با بیل و یا ابزاری دیگر به خاک سپردند. 

آنان معتقدند، در آیین بیل‌زنی، عزاداران علاوه بر تجسم دفن شهدا می‌خواهند به این طریق چکاچک و سر و صدای به هم خوردن شمشیر و اسلحه در آن زمان را با برخورد سر بیل‌ها مجسم سازند. 

به گفته آنان این آیین قدمتی بیش از ۱۰۰ سال دارد و توسط ملا علی‌اکبر خوسفی بنیانگذار حوزه علمیه خوسف نهادینه شده و کشاورزان و مردم شهرستان خوسف به این رسم بهای زیادی می‌دهند. 

  مردم محلی می‌گویند: این  آیین در سال ۱۳۲۷ شمسی ممنوع و برگزار نشد ولی پس از مدتی دوباره به مرحله اجرا درآمد.

علاوه بر نوحه‌خوانی، زنجیرزنی، سینه‌زنی و برپایی آیین عزاداری روز عاشورا در خوسف، تعزیه و شبیه گردانی‌های متعددی نیز در اغلب روستاهای این بخش برپا می‌شود.
 
در این آیین، شبیه‌گردانان با آموخته‌هایی که نسل به نسل از پیشینیان کسب کرده‌اند، همراه با ذوق و ابتکارات خاص خود صحنه‌هایی از نبرد حماسه‌سازان و تشنه لبان فرات عشق را به نمایش گذاشته و با اعلام دلبستگی به مکتب انسان‌ساز اسلام و خاندان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) از دلیری و وفاداری یاران حضرت امام حسین(ع) تجلیل می‌کنند. 

آیین بیل زنی به شماره ۵۰۸ شهریورماه ۹۱ در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است. 

9893 * 6054

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.