عزاداران حسینی در بیرجند مرکز استان در قالب دسته‌های سینه زنی و زنجیرزنی در سوگ شهادت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران با وفایش بویژه حضرت قمربنی هاشم(ع) سقای دشت کربلا و سالار لشکر امام حسین(ع) به عزاداری پرداختند.

اگر چه معابر، محلات و کوچه‌های شهر بیرجند همزمان با شروع ماه محرم در سوگ امام حسین(ع) سیاه پوش شده بود و آیین‌های عزاداری از روزها قبل با حضور عاشقان اهل بیت(ع) در جای جای این شهر آغاز شده اما این عزاداری و سوگواره‌ها در شب و روز تاسوعای حسینی و در آستانه سالروز شهادت سید و سالار شهیدان رنگ و بوی دیگر به خود گرفته است.

در مسیر دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی که با نظم خاصی حرکت می کنند، به همت جوانان بیرجندی ایستگاه‌های صلواتی برپا شده است و آنان با شور و شوق خاصی از مردم عزادار پذیرایی می‌کنند.

امروز هیات‌های عزاداری شمال شهر بیرجند در بقعه متبرکه شهدای باقریه و هیات‌های عزاداری جنوب شهر در حسینیه امام رضا(ع) بیرجند تجمع کردند تا در روزی که متعلق به باب‌الحوائج، علمدار کربلا حضرت عباس (ع) است، امان نامه خود را از آن حضرت بگیرند.

ساکنان روستاهای خراسان جنوبی نیز هم در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی در حسینیه‌ها، تکایا و مساجد روستاها به عزاداری سالار شهیدان اباعبدالله‌الحسین (ع) مشغولند.

تعزیه خوانی در مکان‌های مذهبی بویژه مساجد و تکایا در ایام محرم نیز از جمله فعالیت‌های خودجوشی است که توسط عاشقان و شیفتگان اباعبدالله‌الحسین(ع) در حال برگزاری است.

در این آیین تعزیه‌خوانان با بیان حوادث خونبار قیام امام حسین (ع) و یاران باوفایش، جزئیاتی از این واقعه جانگداز را برای مردم به تصویر می‌کشند.

برگزاری مجالس روضه‌خوانی و مداحی، شبیه گردانی، سینه زنی، زنجیرزنی، روضه‌خوانی، علم‌بندان، علم‌گردانی، نخل‌بندی، نخل‌گردانی و مشعل‌گردانی از جمله آیین‌های مذهبی خراسان جنوبی در دهه نخست ماه محرم است.

ادای نذورات براساس توانایی و تمکن مالی به نام امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) در این ایام از دیگر آیین‌های ماه محرم در این خطه بوده که این روزها حال و هوای خاصی را به شهرها و روستاهای خراسان جنوبی بخشیده است.

قربانی کردن دام در مقابل حسینیه‌ها و هیات‌های عزدارای، سنت حسنه مردم این دیار برای اظهار عشق و علاقه به خاندان عصمت و طهارت(ع) است.

یکهزار و ۲۰۰ مبلغ در آستانه دهه اول ماه محرم به مناطق مختلف استان خراسان جنوبی اعزام شدند که این مبلغان به بیان احکام شرعی، مباحث اخلاقی و اعتقادی و مباحث روز، آسیب‌های اجتماعی، طلاق، حجاب و عفاف، مباحث سبک زندگی اسلامی و ایرانی می‌پردازند.

اکنون یکهزار و ۲۷۰ هیات مذهبی در خراسان جنوبی با ۱۱ شهرستان مجوز فعالیت دارند.

۷۵۵۶ * ۶۰۵۴

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.