سید کمال الدین میرجعفریان روز پنجشنبه در نشست هماهنگی برگزاری همایش ملی روز روستا و عشایر در خراسان جنوبی افزود: برگزاری این همایش ملی با حضور تعداد زیادی از میهمانان کشوری فرصت استثنایی و مغتنم برای استان است.

وی اظهار داشت: درایت استاندار در دعوت از مقامات ارشد کشوری و آمادگی دستگاه‌های اجرایی باعث شکل‌گیری ذهنیت در کشور شده که خراسان جنوبی می‌تواند پایه خوبی برای برگزاری چنین همایشی در سطح ملی باشد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اجرای برنامه منسجم و پر محتوای برای این همایش گفت: برای این مهم نیاز است تمام دستگاه‌ها با تمام ظرفیت پای کار باشند و از همه توانمندی‌ها استفاده کنند.

وی با اشاره به استعدادهای بالقوه موجود در استان ادامه داد: برگزاری این همایش ملی فرصتی است که ظرفیت‌های استان به کل کشور معرفی شود.

میرجعفریان عنوان کرد: این معرفی موجب می‌شود که سرمایه‌های سرگردان به سمت استان هدایت شده و انتظار می ‌رود ظرفیت‌ها به خوبی منعکس شود.

وی همچنین بر کیفیت اطلاع‌رسانی در این خصوص تاکید کرد و ادامه داد: تاکنون در بعد اطلاع رسانی اقدامی در خور شأن استان انجام نشده است لذا باید از فرصت همایش به درستی استفاده کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: با توجه به اینکه حداقل پنج وزیر در این همایش حضور خواهند داشت نیاز است که پروژه‌های کلان تا ۱۵ مهرماه آماده افتتاح شود.

وی ادامه داد: برخی پروژه‌ها از جمله اجرای ۹۰ پروژه آبخیزداری نیز به لحاظ اهمیت قابل طرح در همایش است که می‌توان به صورت همزمان و سراسر کشور عملیات اجرایی آن آغاز شود و برد استان نسبت به سایر نقاط بیشتر باشد.

میرجعفریان گفت: برای برپایی نمایشگاه نیز دستگاه‌ها ظرفیت سازی کنند تا توانمندی‌ها و ظرفیت‌های استان برای جذب سرمایه گذاری شکوفا شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اقدامات شایسته‌ای که برای طرح استان در سطح کلان کشور انجام شده است افزود: شروع طرح اقدام ملی ساخت مسکن در استان ، تصویب سند سازگاری با کم آبی به عنوان پایلوت در خراسان جنوبی و اقتصاد دام از جمله اقدامات ارزشمندی است که با پیگیری‌های مجدانه محقق شده و نیاز به اطلاع رسانی دارد.

وی برگزاری همایش ملی روز روستا و عشایر در استان را یک فرصت طلایی برای خراسان جنوبی دانست و گفت: کیفیت بخشی به این همایش بسته به همت مدیران دستگاه‌های اجرایی دارد.

میرجعفریان بر فعال شدن اقامتگاه‌ها، رستوران ها و بازارهای استان برای این همایش تاکید کرد افزود: فرودگاه بیرجند نیز نیاز است که آمادگی برای پروازهای بیشتر داشته باشد.

وی با بیان اینکه پیش بینی می‌شود بیش از هزار مهمان در این همایش شرکت کنند گفت: در حوزه فرش، گوهرتراشی،گلیم، پارچه بافی و غیره از ظرفیت‌های روستاها و عشایر است که می‌توان در برپایی نمایشگاه به معرفی آن پرداخت.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: بازدید مقامات کشوری و مهمانان این همایش از ظرفیت‌های کشاورزی و معادن استان نیز در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود: یکی از مولفه‌های اصلی اشتغال رفع دغدغه بازار است که می‌تواند در نمایشگاه جانبی همایش ملی روز روستا و عشایر به این مهم پرداخته شود.

میرجعفریان بر تشکیل کمیته‌های اطلاع رسانی و فرهنگی برای برگزاری همایش تاکید کرد و گفت: نباید اجازه داد برخی از فضای این همایش برداشت‌های سوء داشته باشند.

وی افزود: مستندات خوبی از برداشت عناب زرشک و زعفران تهیه و برای نمایش در همایش آماده شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به ایجاد روحیه جهادی در دستگاه‌های اجرایی عنوان کرد: انتظار می‌رود شاخص‌های توسعه روستایی در دستگاه‌ها به روز رسانی و بازنگری شود تا بدانیم در سطح کلان کشور در چه جایگاهی قرار داریم. 

وی تاکید کرد: در کنار معرفی ظرفیت‌ها باید از فرصت حضور مقامات کشوری در این همایش نهایت استفاده را ببریم با معرفی نیازها به دنبال جذب و تخصیص منابع لازم باشیم. 

میرجعفریان یادآور شد: مساله آب خراسان جنوبی هم اکنون در بعد کشوری به عنوان یک چالش مطرح شده و عزم جدی برای رفع این مشکل در روستاها شکل گرفته است. 

وی توصیه کرد: مدیران دستگاه‌های اجرایی با حضور میدانی در روستاها مشکلات را از نزدیک مشاهده و به دنبال راه‌حل آن باشند. 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی نیز ضمن تقدیر از اقبال استان برای برگزاری چنین همایشی گفت: حوزه اقتصادی استان نیز در بحث اشتغال پایدار روستایی هر نوع همکاری که نیاز باشد با برگزار کنندگان همایش خواهد داشت.

مشیرالحق عابدی با اشاره به اینکه عمده‌ترین تسهیلات اشتغال پایدار پرداخت شده است افزود: از این رو پروژه‌هایی که قابلیت اجرایی داشته باشد را می‌توان در این همایش معرفی کرد.

وی ادامه داد: امید است با اجماع نظر بتوانیم تفاهم‌نامه‌هایی  از جمله هاب شتر که در بحث اشتغال روستایی در حال شکل‌گیری است در این فرصت معرفی شود. 

افتتاح ۳۲ پروژه حوزه گردشگری از جمله برنامه‌های پیشنهادی برای روز روستا و عشایر بود که همزمان با برگزاری همایش انجام می‌شود.

نمایش توانمندی‌های مددجویان کمیته امداد  و بازدید از روستاهای محروم نیز از دیگر برنامه‌های پیشنهادی بود.

همایش ملی روز روستا و عشایر امسال به میزبانی خراسان جنوبی ۱۵ مهرماه با حضور مهمانان کشوری برگزار می شود. 

۹۸۹۳* ۶۰۵۴

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.