محسن احتشام عصر شنبه در نشست توسعه و سرمایه گذاری خراسان جنوبی که در پایان سفر یک روزه وزیر صنعت، معدن و تجارت به این استان برگزار شد افزود: عدم برندسازی یکی از مشکلات مهم محصولات استراتژیک استان است.

وی گفت: در سال رونق تولید از دولتمردان انتظار داریم برای مسایل اقتصادی و حل مشکلات واحدهای تولیدی تصمیمات استراتژیک، کارا و موثر بگیرند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند اظهار داشت: یکی از عمده مشکلات واحدهای تولیدی استان، برگشت ارز حاصل از صادرات به خصوص به کشور افغانستان است.

وی گفت: سال‌هاست که فروش در کشور افغانستان ریالی بوده و بازگشت ارز عملا امکان‌پذیر نیست.

احتشام اضافه کرد: اگر این شرایط ادامه داشته باشد بدون شک انگیزه صنعتگران و فعالان اقتصادی تحت تاثیر قرار گرفته و باعث ایجاد موضوعاتی در زمینه اشتغال خواهد شد.

وی با بیان اینکه ۹۶ درصد صنایع استان را صنایع کوچک و متوسط تشکیل می‌دهد افزود: همچنین بیش از ۶۰ درصد اشتغال خراسان جنوبی در بخش صنایع کوچک و متوسط ایجاد شده است.

او گفت: فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان انتظار دارند در شرایط تحریم حمایت شوند چراکه در شرایط عادی نیاز به حمایت ندارند لذا باید در وزارت صنعت، معدن و تجارت طرحی تدوین شود تا در شرایطی که فضای کسب و کار با چالش مواجه است صادرکنندگان و تولیدکنندگان مورد حمایت قرار گیرند.

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند با بیان اینکه اکثر واحدهای تولیدی استان با مشکل سرمایه در گردش مواجه‌اند اظهار داشت: در این زمینه انتظار می‌رود بودجه‌ای با رخ معقول در این زمینه گذاشته شود تا شاهد رونق بیشتر تولید باشیم چراکه برخی واحدهای تولیدی، بیکاری پنهان دارند.

وی خواستار منابع ریالی و ارزی برای نوسازی صنایع شد و گفت: در رونق تولید نیز منابعی به واحدهای تولیدی داده شد اما بیشتر باعث جا به جایی پول و رونق بانک‌ها شده است تا تولیدکنندگان لذا استدعا داریم صنایع کوچک و متوسط بیشتر مورد توجه واقع شود.

احتشام بر لزوم توانمندسازی واحدهای تولیدی استان تاکید کرد و گفت: خراسان جنوبی عقب افتادگی‌های تاریخی دارد اما فضای کسب و کار آن نیاز به تصمیماتی با لحاظ کردن محرومیت‌ها و عقب افتادگی‌ها دارد.

وی درخواست کرد واحدهای تولیدی پیشران و استراتژیک استان مورد حمایت قرار گیرند و افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت نیاز است درخصوص این واحدها بسته ویژه‌ای ببیند.

وی با بیان اینکه مصوبات کارگروه ملی تسهیل و رفع موانع تولید باید اجرایی و عملیاتی شود گفت: برخی مشکلات واحدهای تولیدی به کارگروه ملی ارسال می‌شود که انتظار می‌رود برای تسریع در امور، این مصوبات اجرایی شود.

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند یادآور شد: اینکه اختیارات بیشتری را در اختیار شورای ملی زعفران ایران قرار دادید قابل قدردانی است، ما نیز آمادگی داریم فرآیند صادرات زعفران را مدیریت کنیم.

وی گفت: همچنین آمادگی داریم صادرات زعفران را به سویی جهت دهیم که در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ارزش افزوده بیشتری داشته و به سمت برندسازی و جایگاه سازی برویم.

زرشک، عناب و زعفران از محصولات شاخص و راهبردی خراسان جنوبی است که برند جهانی دارند.

این استان رتبه نخست تولید زرشک و عناب را در کشور دارد.

رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی هم در نشست فعالان اقتصادی استان با وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در حال حاضر ۳۱ هزار واحد صنفی در استان تحت نظارت ۹ اتاق اصناف و ۳۱ اتحادیه فعالیت دارند.

رضا علیزاده اظهار داشت: در حالی ۹۰ درصد بنگاه‌های اقتصادی کشور توسط اصناف اداره می‌شود که بخش خصوصی با مشکلات زیادی مواجه است لذا مسئولان باید به این حوزه توجه ویژه داشته باشند.

وی بیان کرد: میانگین تراکم مکانی استقرار واحدهای صنفی در کشور به ازای هر ۳۰ نفر یک واحد صنفی است در حالی که این شاخص در استان ما به ازای هر ۱۵ نفر یک واحد است.

رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی گفت: این شرایط فرصت استاندارد کسب و کار و توجیه اقتصادی و سود کسبه را در درازمدت تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی افزود: بازنگری و اصلاح قانون کار و تامین اجتماعی، تعیین نرخ ضریب مالیاتی به صورت استانی و جلوگیری از صدور مجوز فعالیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای از درخواست‌های بخش اصناف در استان خراسان جنوبی است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت روز شنبه به همراه تعدادی از معاونانش وارد خراسان جنوبی شد.

رضا رحمانی واحد تولید پروفیل و در و پنجره یو پی وی سی و واحد تولید لوله پلی اتیلن را در شهرک صنعتی قاین افتتاح و از کارخانه فرآوری و بسته بندی «تروند زعفران» بازدید کرد.

همچنین خط تولید جرم‌های دیرگداز قلیایی شرکت تهیه و تولید مواد نسوز کشور با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در کارخانه اکسید منیزیم در شهرستان سربیشه به بهره‌برداری رسید.

وزیر صمت ضمن بازدید از کارخانه‌های کویر تایر و کاشی فرزاد بیرجند، در نشست توسعه و سرمایه‌گذاری استان شرکت کرد.

۷۵۵۷*۳۰۲۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.