عباس سلطانیان روز دوشنبه در آیین اختتامیه پانزدهمین جشنواره کشوری الگوهای تدریس برتر درس شیمی در بیرجند افزود: خراسان جنوبی با همه محدودیت‌هایی که در بحث فضاهای آموزشی و تراکم دانش‌آموز دارد اما از شاخص‌هایی به خصوصی در حوزه کیفیت بخشی برخوردار است که باید به آنها توجه کرد.

وی اظهار داشت: یکی از بحث‌هایی که امروزه خیلی در مباحث تعلیم و تربیت جا باز کرده، توجه به مدرسه است و اینکه مدرسه به عنوان یک سازمان پیچیده دائم در حال تغییر اولویت‌ها است.

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: در ۱۰۰ سال گذشته محیط، اهداف و روش‌های آموزشی و پرورشی دچار تغییر و تحولات زیادی شده است.

وی ادامه داد: تغییر اهداف ساده به اهداف پیچیده و انتظارات مهم، تغییر الگوی سنتی متمرکز بر محتوای درسی به محتوا، الگوها و فرایندها، تغییر رویکرد معلم محوری و آموزش محوری به فرایندی و دانش‌آموز محوری، تغییر منبع آموزشی منحصر به کتاب‌های درسی به منابع متعدد آموزشی، تغییر زمان و مکان مدرسه‌ای به یادگیری مادام العمر، تغییر از نقش معلم به مربی، الگو و اسوه و نقش تسهیل کننده وی در یادگیری از جمله این تغییرات است.

سلطانیان عنوان کرد: همه این تغییرات این پیام را دارد که تصویری که امروز از مدارس در اذهان نقش می‌بندد تصویر آینده جامعه خودمان است و اگر می‌خواهیم در آینده جامعه موفق، پیشرو و متعالی داشته باشیم باید تلاش کنیم آموزشگاه‌ها و مدارس متعالی بسازیم.

وی اضافه کرد: ساختن مدارس متعالی در کشور کار سختی است لذا تنها در حیطه وظایف آموزش و پرورش نیست و باید تمام جامعه در این زمینه تلاش کند.

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: باید آموزش و پرورش جدی گرفته شود و در راه اعتلای آن تلاش کنیم چراکه اعتقاد داریم هرگونه سهل انگاری در مدیریت در بحث‌های تربیتی و آموزشی می‌تواند خسارت‌های سنگینی به بار بیاورد.

وی یادآور شد: اگر می‌خواهیم به انتظارت جامعه از آموزش و پرورش جامعه عمل بپوشانیم باید همه ارکان نظام و مسئولان و افراد جامعه در کنار انتظارات به حقی که از این نهاد دارند به آموزش و پرورش هم توجه و کمک کنند.

سلطانیان گفت: دبیران سخت‌ترین و پیچیده‌ترین مهارت‌های شغلی را دارند لذا توسعه حرفه‌ای، رشد و توجه به نیازهای معلم بسیار مهم است در کنار اینکه معلم یک یاددهنده حرفه‌ای است باید یک یادگیرنده حرفه‌ای نیز باشد.

وی بیان کرد: در راهکار ۱۱۷ تکالیف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، برگزاری جشنواره‌ الگوهای تدریس برتر مطرح شده است، این برنامه از معدود جشنواره‌هایی است که عنوان آن دقیقا در سند تحول بنیادین ذکر شده و هدف آن رشد و توسعه حرفه‌ای معلمان است.

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: معتقدیم رکن اصلی کیفیت بخشی در مدارس و رسیدن به آرمان‌های نظام تعلیم و تربیت با نقش آفرینی معلمان محقق خواهد شد.

وی ادامه داد: این جشنواره به دنبال این است که معلمان روش‌های تدریس کارآمد خود را در معرض قضاوت قرار دهند و سایر همکاران در سراسر کشور نیز از این روش‌ها استفاده کنند.

سلطانیان اظهار داشت: خراسان جنوبی از آن جهت برای برگزاری پانزدهمین دوره الگوهای برتر تدریس شیمی انتخاب شد که دبیرخانه این درس در همین استان دایر شد.

وی  گفت: پس از بررسی ها، مشخص شد نیاز به الگوها و روش‌های فعال و برتر در تدریس بخشی از دروس شیمی است لذا با برگزاری این جشنواره در نهایت ارتقای سطح تدریس در کلاس‌ها را دنبال می‌کنیم.

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: جشنواره‌ای مشابه این جشنواره برای درس جامعه شناسی در استان کردستان نیز برگزار شد که امید است سال‌های آینده جشنواره‌هایی برای سایر دروس شاخه نظری در استان‌ها برگزار شود.

وی مهمترین هدف از برگزاری این جشنواره ها را اشاعه آموزش های برتر دانست و گفت: از تدریس معلمان حاضر در جشنواره به صورت حرفه‌ای فیلم برداری شده و در اختیار تمام دبیران شیمی سراسر کشور قرار خواهیم گرفت.

سلطانیان با بیان این که این مسابقات در سطوح مدرسه، منطقه، استان و کشور برگزار می‌شوند اضافه کرد: این جشنواره در دو بخش عملی و علمی برگزار شد.

وی افزود: در بخش علمی سه محور از جمله تجارب موفق و برتر مدیران و معاونان مدارس با ارسال ۴۰۰ تجربه و ۲۲ برگزیده، تجارب تدریس دبیران با ارسال ۱۳۳ تجربه و ۱۶ برگزیده و ارایه مقالات علمی مرتبط با تدریس با ارسال ۱۰۵ تجربه و ۱۰ برگزیده دنبال شد.

مدیرکل دفتر آموزشی متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: در بخش عملی نیز ۹ عنوان درس مشخص شد که ۱۸۹ تجربه ارسال و ۲۱ نفر برگزیده شدند.

۷۵۵۷* ۶۰۵۴

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.