رئیس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی در این همایش گفت: همایش ملی عناب ثمره ۴ هزار و ۸۰۰ نفرساعت برنامه‌ریزی، کار و پژوهش است.

جلال‌الدین صادقی افزود: در حال حاضر ۹۵ تا ۹۷ درصد تولید عناب کشور در سطح سه هزار و ۶۰۰ هکتار از  اراضی مربوط به خراسان جنوبی است.

وی تولید سالانه این محصول در استان را ۶ هزار و ۵۰۰ تن عنوان کرد و اظهار داشت: این در حالیست که هنوز عناب به دو صورت میوه خشک و تازه به فروش می‌رسد.

رئیس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی عنوان کرد: محصول عناب در سطح ملی و منطقه‌ای آنگونه که شایسته است شناسانده نشده در حالیکه دارای خواص فراوان است.

وی یادآور شد: عناب برای خراسان جنوبی نه تنها استراتژیک که محصولی فوق استراتژیک است و فرآورده‌های حاصل از آن می‌تواند اقتصاد منطقه را دگرگون کند و همچنین توجه به تولیدکنندگان این محصول ضریب ماندگاری مردم در روستاها را فراهم خواهد کرد.

صادقی گفت: باید مراکز علمی و تحقیقاتی مانند جهاد دانشگاهی با همکاری سایر دستگاه‌ها و حمایت مسئولان به طور جدی برای ایجاد باغ‌های نمونه عناب، آموزش کشاورزان، فرآوری و تولید ورود کنند.

وی ادامه داد: جهاد دانشگاهی استان چهار سال است که با ایجاد مجتمع گیاهان دارویی و جذب نیروهای متخصص به این موضوع پرداخته است.

رئیس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی بر لزوم برندسازی عناب با استفاده از تکنولوژی جدید تاکید کرد و افزود: جهاد دانشگاهی با همکاری سازمان تجاری سازی، فناوری و اشتغال و خدمات استراتژیک خود به این موضوع پرداخته است.

وی گفت: همچنین باید سطح آگاهی عمومی و خواص معجزه آسای این محصول افزایش یابد و یافته‌ها در قابل کتاب معرفی و منتشر شود.

صادقی ادامه داد: همچنین نیاز است فرآورده‌های مبتنی بر تحقیقات علمی در خصوص این محصول به نمایش گذاشته شود و ایده‌های فناورانه تحت پوشش و حمایت قرار بگیرند.

وی بیان کرد: افتخار می‌کنیم با همکاری‌های مشترک این همایش در استان در حال برگزاری است امیدواریم مسئولان با توجه به نگاه بلند رهبری این ثروت‌ها را به گونه‌ای حمایت و توسعه دهند که جایگزینی مناسبی برای نفت شود.

رئیس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی عنوان کرد: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند از ابتدا و گام نخست پشتیبان همایش ملی عناب بود و ما را حمایت کردند امید است مسئولان آنگونه عمل کنند تا روزی بتوانیم با صدای بلند بگوییم آنچه در توان داشته‌ایم انجام داده‌ایم.

محصول عناب به عنوان یکی از محصولات بومی و منحصر به فرد استان خراسان جنوبی شناخته شده و میوه‌ای با طعم و مزه کم‌نظیر که می‌تواند بخشی از سبد تنقلات خانواده‌ها را به خود اختصاص دهد.

شگفت‌انگیزترین مساله در ارتباط با میوه عناب قدمت و تاریخ ۱۰ هزار ساله آن است و در این تاریخ بلندمدت بیش از ۴۰۰ رقم مختلف عناب از این گیاه تولید شده است.

خواص دارویی عناب اکنون حتی برای مردمان کشورهای خارجی از جمله چین، کره و تایوان به عنوان داروی سنتی گیاهی مورد استفاده فراوان قرار می‌گیرد.

آغاز برداشت محصول عناب به صورت تازه خوری از نیمه دوم مرداد آغاز می‌شود و تا پایان شهریور ادامه دارد لذا دسترسی به عناب تازه در تمامی فصول سال امکان پذیر نیست اما میوه خشک و سایر محصولات آن را می‌توان در بازار تهیه کرد.

اکنون همایش ملی عناب در بیرجند با حضور رئیس جهاد دانشگاهی کشور، استاندار خراسان جنوبی، پژوهشگران استانی و کشوری، مدیرکل دفتر تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی جهاد دانشگاهی کشور، مدیرکل سرمایه‌گذاری خارجی سازمان سرمایه‌گذاری‌های خارجی و جمعی از مسئولان استان در حال برگزاری است و به مدت ۲ روز نیز ادامه دارد.

۷۵۵۷* ۶۰۵۴

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.