حسن اکبری روز سه‌شنبه افزود: صدور کارت همیار محیط زیست در اجرای بند «د» ماده ۶ قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست و بند «خ» ماده ۶ قانون شکار و صید، به منظور مشارکت مردمی و بهره‌گیری از ظرفیت عمومی در امر حفاظت محیط زیست اجرا می‌شود.

وی گفت: توسعه فرهنگ زیست محیطی میان اقشار و گروه‌های مختلف مردمی و جلب حمایت و همکاری آن دسته از داوطلبان که علاقه‌مند به حفاظت محیط زیست از طریق همکاری  افتخاری با سازمان حفاظت محیط زیست هستند از دیگر کاربردهای صدور این کارت است.

 مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی تصریح کرد: علاقه‌مندان به دریافت کارت همیار محیط زیست می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان حفاظت محیط زیست کشور به آدرس www.doe.ir نسبت به مطالعه دقیق دستورالعمل و تکمیل فرم‌های مربوط اقدام کنند.

وی اظهار داشت: علاقه‌مندان پس از دریافت کارت شناسایی می‌توانند با اداره کل حفاظت محیط زیست استان در سرشماری حیات وحش، شناسایی زیستگاه‌ها، پایش مناطق، شناسایی و معرفی واحدهای آلاینده محیط زیست همکاری کنند.

اکبری مشارکت در برنامه‌های سازمان برای مقابله با بحران‌های محیط زیستی از جمله اطفای حریق، خشکسالی، گزارش تخلف شکار و صید و معرفی افراد متخلف به ماموران اجرایی محیط زیست را از دیگر مسئولیت‌های دارندگان کارت همیار محیط زیست برشمرد.

وی ادامه داد: این افراد می‌توانند در تنویر افکار عمومی و ترویج فرهنگ زیست محیطی به منظور افزایش حس طبیعت دوستی، کاهش آلودگی‌ها، کاهش مصرف آب، انرژی و مواد، حفظ ذخایر موجود در طبیعت و به حداقل رساندن تخلفات زیست محیطی مشارکت کنند.

وی گفت: همیاران محیط زیست برای افزایش اطلاعات عمومی افراد جامعه می‌توانند مزیت‌های حفظ محیط زیست را برای شهروندان تشریح و از تخریب ناجوانمردانه طبیعت جلوگیری کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خراسان جنوبی بیان کرد: همیاران محیط زیست در صورت مشاهده هرگونه تخلف از قوانین و مقررات محیط زیست، مراتب را به ماموران اجرایی گزارش می‌کنند و ورود این افراد به مناطق تحت مدیریت سازمان و واحدهای تابعه آن باید با اطلاع و هماهنگی این اداره کل باشد.

وی افزود: همیار محیط زیست به هیچ عنوان اجازه استفاده یا به‌کارگیری سلاح و تجهیزات حفاظتی شامل بی‌سیم، دوربین سازمانی، خودرو و موتورسیکلت و نظایر آن را ندارد.

اکبری گفت: در عین حال همیار محیط زیست به هیچ عنوان اجازه جلب یا توقیف متخلفان یا وسایل و تجهیزات آنان را ندارند در غیر اینصورت هرگونه درگیری احتمالی با افراد و متخلفان به عهده همیار محیط زیست بوده و در صورت بروز خسارت یا ضرر و زیان به افراد یا خود همیار، مسئولیت آن متوجه همیار محیط زیست است و سازمان هیچگونه مسئولیتی در این خصوص نمی‌پذیرد.

وی اظهار داشت: همیار محیط زیست به عنوان همکاری داوطلبانه با اداره کل حفاظت محیط زیست تلقی شده و هیچگونه تعهد یا حقوقی از جهت مالی و استخدامی از اداره کل متوجه همیار نیست.

۳۲۱۵*۳۰۲۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.