محمدرضا امیرحسنخانی یکشنبه شب در نشست خبری در طبس افزود: این مساله عدم شناخت مسئولان و حتی عدم شناخت مسئولان استان از طبس را نیز داریم. 

وی گفت: شهرستان‌های نهبندان و طبس از نقاطی است که در موضوع پرورش شتر مطرح بوده است و اما اکنون چیزی که پیگیری می‌کنیم این است که در حداقل پنج شهرستان در خراسان جنوبی طرح شتر اجرا شود.

وی بیان کرد: واردات شتر و دام سبک با ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومان کار خوبی است که انجام دادیم و باعث می‌شود دامی که به مردم واگذار شود قیمت خیلی کمی داشته باشد و مردم را توانمند می‌کند، تراکم شتر در شهرستان طبس بسیار خوب است اما فرآوری شیر شتر که ارزش افزوده در آن است را نداریم و باید مردم طبس به دنبال این موضوع باشند. 

نماینده مردم طبس، فردوس، بشرویه و سرایان گفت: ما به شدت دنبال این هستیم که در طبس هم از نظر دام اصلاح شده و هم از نظر پرورش شتر تقویت کنیم اما در مرحله بعد باید کارخانه فرآوری را هم احداث کنیم. 

وی درباره جاده‌های خراسان جنوبی اظهار داشت: ما در جاده‌های غرب استان یعنی جاده‌های فردوس به دیهوک، فردوس به بجستان، جاده طبس به یزد و جاده دیهوک به راور، ۳۴ درصد افزایش تلفات داشته ایم. 

امیرحسنخانی گفت: عمده تلفات ما در جاده‌های خراسان جنوبی در جاده‌های غرب استان است و این موضوع را خدمت آقای جهانگیری و آقای نوبخت مطرح کردم و دستوراتی را در این زمینه گرفتم. 

وی بیان کرد: جاده طبس به یزد کد دارد و برای جاده طبس به دیهوک کارهایی را انجام می‌دهیم تا دو باند شود و یکی از اولویت‌های ما در استان این جاده است. 

وی گفت: امسال ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان پول برای جاده طبس به بشرویه از سمت خدا آفرید قرار دادیم تا اعتبار این جاده تقویت و از سوی دیگر جاده فعلی را نیز دنبال می‌کنیم که دو باند شود. 

نماینده مردم طبس، فردوس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سرمایه‌گذاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در این حوزه انتخابیه افزود: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام، ۱۷۰ میلیارد تومان در در این حوزه انتخابیه هزینه کرده و طبق لیستی که به من دادند حدود ۱۵۰ میلیارد تومان در طبس و مابقی در سایر شهرستان‌های این حوزه است. 

وی با اشاره به نیروگاه در حال ساخت برق حرارتی در طبس گفت: این نیروگاه می‌تواند اشتغال زیادی ایجاد کند حتی بیش از معدن پروده اشتغال آن خواهد بود و یکی از مباحث اصلی ما در دیدار با معاون رئیس جمهوری این موضوع بود و به دنبال این هستیم تا این پروژه را به جایی برسانیم. 

نماینده مردم طبس، فردوس، بشرویه و سرایان ادامه داد: راه اندازی دو پروژه نیروگاه برق حرارتی و معدن پروده چهار باعث ایجاد اشتغال در شهرستان طبس می‌شوند بنابراین این دو پروژه را پی‌گیری خواهیم کرد. 

وی تصریح کرد: فاینانس پروژه معدن پروده چهار انجام شده و منتظر هستیم چینی‌ها بیایند و کار شروع شود. 

امیرحسنخانی با اشاره به اوضاع نابسامان قیمت‌های زمین و مسکن در طبس، فردوس، بشرویه و سرایان گفت: تراکم جمعیت در طبس ۱.۲ کیلومتر مربع است چرا که وسعت بسیار زیاد و جمعیت کمی دارد اما برای همین جمعیت هم زمین نداریم که به آن‌ها بدهیم و در طبس در مجموع ۶۰ هکتار را جزو محدوده کردند که اتفاق خوبی بود. 

وی افزود: در سفر آقای نوبخت به خراسان جنوبی قرار شد ۵ هزار مسکن توسط کمیته امداد و ۵ هزار مسکن بنیاد مسکن در استان ساخته شود. 

وی در مورد سهم دو درصد شهرستان از معادن گفت: این سهم را باید بدهند اما نمی‌دهند در عوض برای گرفتن اعتبار برای پروژه‌ها با مدیرعامل ایمیدرو دیدار می‌کنیم و مبالغی را می‌گیریم اما هر یک از مسئولین شهرستان ممکن است جداگانه اعتباری از ایمیدرو بگیرد که من مخالف هستم. 

نماینده مردم طبس، فردوس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی افزود: این موضوع را با وزیر هم مطرح کردم و گفتم سهم شهرستان که دو درصد است را بدهند و این مبلغ مشخص در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان به طور شفاف توزیع شود. 

وی گفت: وزیر نیز از این موضوع استقبال کرد و نامه‌ای به عنوان دستور نوشت که یک جلسه ویژه برای تعیین چگونگی پرداخت و هزینه این سهم مشخص شود و شفاف‌سازی صورت پذیرد. 

امیرحسنخانی خاطرنشان کرد: این موضوع یکی از اصلی‌ترین موضوعات ماست که رقم و شفافیت آن برای ما مهم است. 

وی گفت: در طبس از نظر مواد معدنی تقریبا هیچ چیزی کم نداریم که بعضی از آن‌ها به شدت دارد خام فروشی می‌شود. 

امیرحسنخانی با اشاره به دیدار با وزیر کشور گفت: درخواستی که در مورد طبس به ایشان دادم همان خواسته همیشگی یعنی فرآوری زغال و تبدیل آن به پت یا سوخت و برق که همان نیروگاه حرارتی است. 

وی احداث بیمارستان دوم در طبس را ضروری دانست و افزود: تفاهم‌نامه‌ای به امضا رسیده است که شرکت زغال‌سنگ طبس بیمارستان را بسازد و دانشگاه علوم پزشکی آن را تجهیز کند اما تاکنون این تفاهم‌نامه برای پیگیری به دست ما نرسیده است. 

نماینده مردم طبس، فردوس، بشرویه و سرایان گفت: اگر قرارداد وجود ندارد احداث بیمارستان جدید طبس را در بودجه سال ۹۹ بیاوریم و برای آن اعتبار بگذاریم و بیمارستان ساخته شود، چون حتما طبس باید دو بیمارستان داشته باشد و بیمارستان جدید هم در کنار بیمارستان فعلی ساخته شود تا بتواند از پاراکلینیک بیمارستان فعلی استفاده کند. 

وی اظهار داشت: زمانی مطرح شد زغال‌سنگ می‌خواهد برای طبس پردیس آموزشی بسازد که این را هم داریم دنبال می‌کنیم تا برنامه زمانبندی بدهند چه زمانی، چه مدتی و با چه اعتباری برای ما و مردم مشخص باشد. 

امیرحسنخانی با اشاره به این که پیش از این طرحی با عنوان «منطقه ویژه معدنی طبس» مطرح شد افزود: منطقه ویژه باید سازمان متولی و مجری داشته باشد اما نمی‌دانم سازمان متولی منطقه ویژه طبس چه کسی است. 

وی با بیان این که ظرفیت گردشگری و صنایع دستی در طبس بسیار خوب است گفت: در جلسه‌ای که در تهران داشتیم حصیربافی نایبند ثبت ملی شد و مبلغی را برای صنایع دستی طبس گرفتیم. 

وی گفت: از مدیرانی که واقعا کار و تلاش می‌کنند تشکر می‌کنم که از جمله آنان مدیر میراث فرهنگی طبس است که میزان اعتباری که از استان و کشور گرفته قابل توجه است.

۷۲۱۷*۳۰۲۸ 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.