مهدی صفوی‌نژاد روز سه شنبه در آیین امضای تفاهم‌نامه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و استانداری خراسان جنوبی افزود: در حال حاضر آب شرب ۱۸ تا ۲۲ درصد جمعیت روستایی استان معادل ۴۵۰ روستا به صورت سیار و با تانکر تامین می‌شود.

وی گفت: از مجموع یک هزار و ۷۵۳ روستای دارای سکنه استان خراسان جنوبی ۹۵۰ روستا دارای شبکه آبرسانی هستند و از این تعداد ۱۰۰ روستا دارای تنش آبی بوده و قطعی پنج ساعته آب را در برخی ساعات شبانه روز تجربه می‌کنند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی اضافه کرد: ۱۴۸ روستای بالای ۲۰ خانوار جمعیت استان فاقد شبکه آبرسانی است و باید با تانکر سیار آبرسانی شوند.

وی با تاکید بر اینکه از نظر کمی و کیفی در زمینه آبرسانی سیار به روستاها مشکل داریم گفت: ۱۱۰ روستا از ۴۵۰ روستا که آب شرب آنها به صورت سیار تامین می‌شود، مشکل کیفی دارند.

صفوی‌نژاد با اشاره به اینکه چهار هزار و ۸۰۰ واحد صنعتی دام زیرپوشش این مجموعه قرار دارد یادآور شد: مجبور هستیم با اعمال فشار به این واحدها آب مورد نیاز مردم مناطق روستایی را تامین کنیم.

وی از وجود ۳۲۰ تانکر ثابت در روستاهای فاقد آب شرب خراسان جنوبی خبر داد و گفت: برای تامین آب شرب ۹۳ روستا با جمعیت چهار هزار و ۴۰۰ خانوار با اعتبار ۱۱۰ میلیارد تومان از ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) مساعدت طلبیدیم.

مدیرعامل شرکت آبفار خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین آبرسانی به ۲۳ روستای استان بالای ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که برای تکمیل طرح ۱۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است.

رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) نیز در این نشست برای تکمیل طرح آبرسانی به ۲۳ روستای استان به صورت مشارکتی قول همکاری داد تا یک سوم سرمایه‌گذاری را تامین کند.

محمد مخبر همچنین برای تامین ۱۱ دستگاه تانکر (هر تانکر ۵۰۰ میلیون تومان) به صورت مشارکتی و با سهم یک سوم قول مساعد داد.

 مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی هم گفت: ستاد اجرایی فرمان امام و بنیاد برکت تاکنون در احداث بیش از ۲۱۴ کلاس درس خراسان جنوبی مشارکت داشته است.

محمدرضا بیکی افزود: در خراسان جنوبی سال‌های اخیر با پدیده جابه جایی جمعیت از روستاها به شهرها به ویژه حاشیه نشینی در مرکز استان مواجه بوده ایم.

وی بیان کرد: در حال حاضر سرانه میانگین فضای آموزشی در کشور ۵.۲ و در استان ۴.۷ و نگران کننده است که مسایلی از جمله مدارس دونوبت را در بیرجند ایجاد کرده است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی خواستار احداث ۲ مدرسه ۱۲ کلاسه در حاشیه بیرجند شد و گفت: در حال حاضر ۵۲  مدرسه کانکسی در استان وجود دارد که در هر کانکس بیش از ۱۰ نفر مشغول به تحصیل هستند.

وی افزود: بیشترین این مدارس در شهرستان های نهبندان و درمیان است که حتی با ساخته‌های پیش ساخته با اعتبار ۶ میلیارد تومان می‌توان این مدارس کانکسی را حذف کرد.

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در این زمنیه قول داد به صورت مشارکتی اداره کل نوسازی و ستاد اجرایی نسبت به احداث و تامین ۳۲ مدرسه تک کلاسه در استان مساعدت کند و طی یکسال مدارس احداث و تحویل داده شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز در این نشست گفت: نرخ پراکندگی در استان به خاطر وسعت و پراکندگی جمعیت در هر کیلومتر ۶ نفر و در کشور ۴۸ نفر است.

محمد دهقانی فیروزآبادی افزود: شهرستان بشرویه ۳۰۰ کیلومتر با مرکز استان فاصله دارد در حالیکه دارای یک بیمارستان مردم ساز مربوط به ۲۰ سال قبل است.

وی گفت: ساخت یک باب بیمارستان نیز از سال ۸۹ در این شهرستان آغاز شد و سال ۹۵ با ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی به دلیل کمبود نقدینگی و اعتبار تعطیل شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: برای تکمیل ساختمان این بیمارستان هشت میلیارد تومان و سایر ملحقات چهار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی عنوان کرد: همچنین ۸۱ پروژه بهداشتی و درمانی در استان آغاز شده که ۲۹ پروژه دارای بین ۴۰ تا ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی است و از این تعداد ۱۴ مورد در مناطق روستایی واقع شده است.

رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در این زمینه گفت: از سال‌های گذشته مشارکت در احداث ۱۱ بیمارستان در سطح کشور را تقبل کردیم که یکی مربوط به خراسان جنوبی بوده و به بهره برداری رسیده است.

مخبر ادامه داد: هنوز تمام بیمارستان‌های مربوطه تکمیل یا به بهره برداری نرسیده است لذا تا اتمام این پروژه‌ها نمی‌توانیم به استان قول مساعدت بدهیم.

وی بیان کرد: برای تکمیل ۱۴ پروژه بهداشتی و درمانی روستایی خراسان جنوبی به صورت مشارکتی و سهم یک سوم وزارت بهداشت، یک سوم استانداری و یک سوم ستاد همکاری می‌کنیم.

۷۵۵۷*۳۰۲۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.