غلامرضا قوسی روز سه شنبه در آیین امضای تفاهم‌نامه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و استانداری خراسان جنوبی گفت: این طرح‌ها در قالب تشکیل و تکمیل زنجیره محصولات راهبردی و باغی استان با کمبود نقدینگی مواجه شده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۳۸ درصد محصول زعفران، ۲۱ درصد محصول زرشک و هفت صدم درصد محصول عناب در استان فرآوری می‌شود و دنبال این هستیم تمام محصولات راهبردی و مهم در داخل استان فرآوری و بسته‌بندی شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: با اتمام طرح‌های مذکور زمینه اشتغال ۸۰۰ نفر به صورت مستقیم فراهم و اشتغال ۲ هزار و ۴۰۰ نفر نیز تثبیت می‌شود که در این زمینه از ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) تقاضای مساعدت کرده‌ایم.

وی بیان کرد: در حال حاضر ۶ هزار و ۲۵۲ رشته قنات در استان وجود دارد که از این تعداد ۲ هزار و ۷۰۰ رشته بازسازی و ۱۰ درصد قنات‌ها خشک شده است.

قوسی با بیان اینکه ۳۰ درصد قنوات خراسان جنوبی با کاهش آبدهی مواجه است گفت: اکنون ۲۵ درصد اراضی کشاورزی استان معادل ۳۷ هزار هکتار از آب قنوات آبیاری می‌شود.

وی یادآور شد: سه هزار و ۵۵۵ رشته قنات استان نیاز به بازسازی و مرمت دارد که ۱۱۰ رشته به طول ۹۵ کیلومتر برای مشارکت با بنیاد برکت پیشنهاد شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اضافه کرد: با اجرای این طرح‌ها پنج هزار و ۵۰۰ خانوار روستایی استان از مزیت آنها برخوردار می‌شوند همچنین با ایجاد استخرهای ذخیره آب به تعداد ۱۵۲ مورد و هزینه‌کرد ۶ میلیارد تومان زمینه تثبیت اشتغال در روستاها فراهم شده و ۶ هزار و ۷۲۱ خانوار بهره مند خواهند شد.

وی گفت: از محل اعتبارات دولتی زیرساخت‌های هشت مجتمع گلخانه‌ای در استان فراهم شده که ۳۴۶ قطعه ۲ هزار و ۵۰۰ متری دارد و ۱۰۴ قطعه هنوز واگذار نشده است.

قوسی خواستار سرمایه‌گذاری در این مجتمع‌ها شد و افزود: تکمیل و توسعه این مجتمع‌ها ۷۸ میلیارد تومان تسهیلات نیاز دارد و در هر هکتار (۲۶ هکتار) زمینه اشتغال ۱۰ نفر فراهم خواهد شد.

وی با بیان اینکه هر قطعه یک میلیارد تومان هزینه دارد اظهار داشت: مجتمع‌ها با هدف اشتغالزایی دانش‌آموختگان بخش کشاورزی احداث شده است و هر قطعه ۲ هزار و ۵۰۰ متری به یک نفر واگذار می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی عنوان کرد: ۲۶ مجتمع دامداری  سبک و سنگین در قالب یک هزار و ۹۴۴ واحد در استان احداث شده که ۹۰۹ واحد به خاطر کمبود نقدینگی واگذار نشده است.

وی گفت: اکنون ۱۲ میلیارد تومان برای تکمیل زیرساخت و ۹۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای راه‌اندازی مجتمع‌های دامداری نیاز است که با بهره برداری از آنها ۲ هزار شغل جدید و ۶ هزار نفر تثبیت اشتغال و اشتغال غیرمستقیم ایجاد خواهد شد.

قوسی از آغاز پرورش ماهی تیلاپیا در استان نیز خبر داد و گفت: پرورش این نوع ماهی شورپسند و سازگار با آب استحصالی استان است که تولید پنج هزار تن در استان هدف‌گذاری شده و ۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

در این نشست تفاهم‌نامه‌ ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و استانداری خراسان جنوبی با محوریت اشتغالزایی و توسعه اقتصادی امضا شد.

این تفاهم‌نامه در زمینه ایجاد، ساماندهی و تکمیل زنجیره ارزش پرورش شتر و دام سبک و تبدیل استان خراسان جنوبی به قطب تامین و ترانزیت شتر و محصولات آن در کشور تا سال ۱۴۰۰ به مبلغ سه هزار و ۲۲۰ میلیارد ریال منعقد شد.

سطح زیرکشت محصولات کشاورزی استان خراسان جنوبی بیش از ۱۴۹ هزار هکتار و تولیدات سالانه استان ۶۲۷ هزار تن است.

زرشک، زعفران و عناب از جمله محصولات مزیت‌دار و مشهور خراسان جنوبی هستند و این استان مرزی و کویری داراری رتبه نخست زرشک و عناب، رتبه دوم زعفران، پنجم گل نرگس و ششم انار کشور را به خود اختصاص داده است.

۷۵۵۷*۳۰۲۸ 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.