مهم‌ترین آفت انار، کرم گلوگاه انار است، که این آفت به محصول انار در دو مرحله درختی و انباری به طور متوسط تا 45 درصد خسارت می‌زند.

به گزارش ایسنا منطقه خراسان جنوبی، آفت کرم گلوگاه، کرمی به طول حدود 21 میلیمتر است که فصل زمستان را داخل میوه‌های آفت زده باقیمانده از فصل قبل در روی و زیر درختان سپری می‌کنند، این کرم پس از گذران دوران شفیرگی در فروردین ظاهر شده و اردیبهشت ماه که مصادف با ظهور گل‌های انار است پروانه آنها به پرواز درمی‌آیند و بر روی تاج انار تخم ریزی می‌کنند و لارو آن به داخل نفوذ و از دانه‌های انار تغذیه می‌کند.

هر سال با فرا رسیدن فصل برداشت دانه‌های یاقوتی انار، باغداران استان به دلیل جولان دادن کرم گلوگاه انار متحمل ضرر بسیاری می‌شوند.

مبارزه شیمیایی با کرم گلوگاه غیرممکن است

مریم جوادی بایگی مدیر جهاد کشاورزی سربیشه در گفت و گو با ایسنا گفت: خسارت عمده کرم گلوگاه انار مربوط به تغذیه لاروهای جوان است که با ایجاد سوراخ در محوطه داخلی تاج و نفوذ به داخل میوه انار از پوست و دانه‌های میوه تغذیه می‌کند.

وی با بیان اینکه وجود لارو و تخم آفت در میوه‌های به ظاهر سالم برداشت شده در انبار نیز باعث توسعه آفت در انبار می‌شود، ادامه داد: فرآیند پوسیدگی و ترشیدگی میوه و در حالت پیشرفته، انبوه اسپورهای کپک سیاه و سبز آشکار می‌شود.

وی افزود: روش‌های مکانیکی نیز به معنای جمع آوری میوه‌های باقیمانده روی درختان یا ریخته شده روی زمین و دفن یا سوزاندن آن‌ها یکی دیگر از روش‌های مبارزه است.

جوادی بایگی اظهارکرد: آفت کرم گلوگاه انار، تخم‌های خود را داخل تاج میوه می‌گذارد و به همین دلیل مبارزه شیمیایی با آن تقریبا غیرممکن است و از طرفی سمپاشی در باغ‌های انار سبب از بین رفتن حشرات مفید و در نتیجه طغیان سایر آفت‌ها به خصوص کنه‌ها می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه یادآور شد: همچنین توسعه مبارزه بیولوژیک در سطح شهرستان، افزایش سطح مبارزه مکانیکی با کرم گلوگاه انار در سربیشه و بهبود و اصلاح باغات انار شهرستان از فعالیت‌های شاخص است.

کرم گلوگاه؛ سالانه 30درصد محصول کشاورزان از بین می‌برد

سیدحسن رضوی، مدیر جهاد کشاورزی خوسف نیز به ایسنا گفت: تاکنون در 18 هکتار از باغ‌های شهرستان به صورت بیولوژیک با این افت مبارزه انجام شده و به همین منظور 25 هزار تریکوکارت در 5 مرحله بین باغداران توزیع شده است.

وی با بیان اینکه آفت کرم گلوگاه انار یکی از آفات مهم انار است که سالانه 30درصد از محصول کشاورزان را از بین می‌برد، افزود: با هدف جلوگیری از خسارات، تریکو کارت بین کشاوزان توزیع می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی خوسف اظهارکرد: مبارزه بیولوژیک علیه این افت 60 تا 70درصد آفات باغ را کاهش می‌دهد که طی 10تا 11مرحله در باغات نصب می‌شود.

رضوی با بیان اینکه در شهرستان خوسف 175هکتار زیر کاشت محصول انار است که سالانه هزار و 400 تن انار در شهرستان تولید می‌شود، یادآورشد: تعداد بهره‌برداران تولید انار در شهرستان خوسف را 200 بهره بردار است.

تهیه و تنظیم: سپیده قلندری اسفدن


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.