به گزارش ایرنا، شهرداران استان امروز( چهارشنبه) در نشستی بیش از سه ساعت با معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی ظرفیت ها و مشکلات شهرها را مطرح کردند.
شهردار بیرجند در این نشست با تاکید بر اینکه در حوزه مدیریت شهری باید نگاه ها به هم نزدیک شود گفت: به تعداد جمعیت شهروندان در شهرها نظر و سلیقه وجود دارد که خلاصه ای از این افکار باید اجرایی شود.
محمد علی جاوید افزود: یکی از چالش های شهرداری ها با دستگاه های اجرایی، عوارض نوسازی است که اگر هماهنگی انجام شود بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.
وی یادآور شد: درخواست پول هنگفت در شرایط اقتصادی فعلی دور از انتظار است اما حداقل می تواند با مدیریت واحد شهری حقوق قانونی شهرداران از جمله سهم 10 درصدی در واگذاری زمین را مطالبه کرد.
شهردار بیرجند بر ارایه راهکاری برای حقوق و مزایای شهرداران نیز تاکید کرد و اظهار داشت: شهرداران هیچ کار اقتصادی نمی توانند انجام دهند و از حداقل حقوق بهره مند هستند.
شهردار دُرح نیز در این نشست گفت: این شهر در کریدور بادهای 120 روزه سیستان بوده که عملا زندگی در چهار ماه از سال برای ساکنان شهر درح سخت می شود.
حسین مقیمی افزود: برای ایجاد درآمد پایدار لازم است منطقه ویژه، سازمان همیاری ها، پایانه مرزی و گمرک خدماتی را تعریف و به شهرداری درح واگذار کنند.
وی کمبود ادوات و ماشین آلات در این شهرداری را یادآور شد و بیان کرد: کمبود نیروی آتش نشان با توجه به اینکه شهر درح در مسیر ترانزیت خودروهای حمل سوخت قرار دارد از مشکلاتی است که باید به آن توجه کرد.
مقیمی، احداث کمربند سبز در شهر درح را راهکاری برای جلوگیری از ورود خاک و روان شدن شن ها دانست و خواستار همکاری منابع طبیعی در کاشت گونه های محلی شد.
شهردار نهبندان نیز گفت: دستگاه های دولتی که ساخت و ساز می کنند باید حق و حقوق شهرداری را پرداخت کنند.
محسن بخشی ادامه داد: وجود آسبادها و اثر ثبت جهانی ریگ یلان در شهرستان نهبندان از جمله ظرفیت هایی است که نیاز به حمایت و اعتبار ویژه دارد.
وی مرزی بودن شهر نهبندان را یادآور شد و افزود: شهرداری برای ارایه خدمات در خور شان مردم نیازمند همکاری بیشتر دستگاه های اجرایی در پرداخت مطالبات است.
شهردار طبس هم در این نشست، استانی شدن ارزش افزوده را یک مشکل اساسی در بودجه شهرداری دانست و گفت: این شهرداری 22 میلیارد تومان از دستگاه های اجرایی مطالبات دارد که تاکنون فقط 6 میلیارد تومان آن در سامانه ثبت شده است.
مجید بهارستانی با اشاره به عبور سالانه 10 میلیون نفر از شهر طبس اضافه کرد: با توجه به گسترده بودن محدوده خدمات رسانی شهرداری، تجهیزات آتش نشانی متناسب با نیاز شهر نیست.
وی خواستار توجه بیشتر مسئولان دولتی به شهرداری ها شد افزود: انتظار می رود حتی دولت برای شهرداری ها یک وزیر انتخاب کند.
شهردار طبس یادآور شد: با توجه به کاهش درآمد شهرداری از محل ارزش افزوده، به سمت صنعت توریسم رفته ایم که در همین راستا طرح هایی نیز آماده شده است.
شهردار فردوس نیز در این نشست با اشاره به کاهش بودجه شهرداری در سال جاری گفت: کاشت داروهای گیاهی از سال 90 متناسب با اقلیم شهر شروع شده که تاکنون منبع درآمدی برای شهرداری بوده است.
علی کاظمی افزود: با توجه به کمبود منابع آبی به سمت ذخیره سازی روان آب پیش رفته ایم که اخیرا طرحی با این موضوع مصوب شده است اما نیاز به 2 میلیارد تومان اعتبار دارد.
وی با بیان اینکه 30 درصد معابر شهر فردوس آسفالت مطلوب ندارد اظهار داشت: مطالبات شهرداری از دستگاه های اجرایی نیز 56 میلیارد تومان بوده که تاکنون 13 میلیارد تومان آن در سامانه ثبت شده است.
کاظمی با تاکید بر اینکه مطالبات شهرداری از دستگاه های اجرایی از محل اسناد تصفیه در اولویت قرار گیرد افزود: شهرداری فردوس برای آسفالت شکافی همکاری خوبی با شرکت آب و فاضلاب داشته ولی هنوز اوراق تصفیه نقد نشده است.
شهردار اسدیه نیز با بیان اینکه طرح تفصیلی این شهر نیاز به بازنگری دارد گفت: در سفر استاندار خراسان جنوبی به درمیان دستور الحاق 21 هکتار به شهر داده شده که نیاز به پیگیری دارد.
افشین عابدینی اضافه کرد: قسمتی از شهر اسدیه در طرح هادی جزو محدوده بوده اما در طرح تفصیلی از محدوده خدماتی شهرداری خارج شده که امکان خدمات رسانی به مردم وجود ندارد.
وی تاکید کرد: تاکنون اختصاص قیر یارانه ای در شرایط محدودیت های مالی کمک موثری برای شهرداری بوده است.
شهردار آیسک نیز در این نشست با بیان اینکه اراضی وقفی مهمترین مشکل این شهر است گفت: وقف نامه موجود ابهام هایی دارد که شهرداری را با مشکل مواجه کرده است.
علی مسعودی افزود: هم اکنون شهرداری برای پارک هم اجاره می دهد و فقط مانده که بابت معابر نیز اوقاف اجاره دریافت کند.
وی با اشاره به مشکل آب های زیرزمینی در شهر آیسک بیان کرد: شهرداری باید با ذخیره 30 هزار مترمربع از روان آب های سطحی برای آبیاری فضای سبز استفاده کند.
9893 * 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.