به گزارش ایرنا حسن اکبری روز چهارشنبه در آیین گرامیداشت روز تنوع زیستی در دانشگاه بیرجند افزود: در صورتی که مردم برای حفاظت این گونه های جانوری همکاری نکنند به زودی شاهد انقراض آنها همانند شیر ایرانی و ببر مازندران خواهیم بود.
وی ادامه داد: این استان زیستگاه گونه های مختلف جانوری و گیاهی اندمیک و در حال انقراض است که باید با همکاری دانشگاه بسیاری از ناشناخته ها مورد بررسی و شاخص بندی شود و در مرحله بعد فرهنگ دوستی با طبیعت و جانداران اشاعه یابد.
وی گفت: خراسان جنوبی یکی از بهترین گونه های طبیعی، جانوری و گیاهی را داراست اما متاسفانه تعارض انسان با طبیعت مشکلات زیادی را در حوزه های مختلف ایجاد کرده که در همین ارتباط باید موج فرهنگ زیست محیطی از دانشگاه آغاز شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی، تخریب و تغییر کاربری اکوسیستم طبیعی، شکار غیرمجاز، خشکسالی و آلودگی را از جمله مهمترین تهدید های تنوع زیستی بیان کرد و اظهار داشت: عامل بسیاری از این تهدید ها خود انسان است که امروزه فرهنگ مواظبت از تنوع زیستی در بسیاری از کشور ها فرهنگسازی شده است.
وی با بیان اینکه تا مردم نخواهند نمی شود به زور محیط زیست را نگه داشت، افزود: تاکنون 120 شهید و هزاران مجروح و معلول حفاظت محیط زیست نشانه همین تعارض است که متاسفانه برخی افراد برای تخریب محیط زیست به هموطنان خود هم رحم نکردند.
اکبری با بیان اینکه « تنوع زیستی ما، غذای ما، سلامت ما » مهمترین شعار روز تنوع زیستی است، گفت: بدون شک سلامت انسان ها در گرو تنوع زیستی است و باید بدانیم که تنوع زیستی به اندازه تغییر اقلیم برای کارشناسان حوزه محیط زیست اهمیت دارد.
وی سال 96 و 97 را به عنوان خشکسالترین و ترسالترین سال های کشور در 50 سال گذشته تلنگری برای تغییر اقلیم در منطقه بیان کرد و یادآور شد: اگر تنوع زیستی هم بیش از این تغییر کند، کار برای نگهداری از محیط زیست دشوار خواهد شد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی از برخی آلودگی ها همچون پلاستیک به عنوان سونامی جدید زیست محیطی یاد کرد و اظهار داشت: پلاستیک با عنوان موادی سمی در چرخه طبیعت وارد چرخه غذایی می شود که خود انسان ها را درگیر می کند.
وی وجود هزار گونه گیاهی، 200 گونه پرنده، 50 گونه خزنده و سه گونه دوزیست را از فراوانی انواع گونه های گیاهی و جانوری استان ذکر کرد و افزود: متاسفانه اطلاع درستی در مورد گونه های گیاهی استان وجود ندارد و دیگر گونه ها هم کمتر مورد بررسی قرار گرفته اند که باید نسل امروزی این نعمت خداوندی را بررسی و شاخص بندی کنند که دانشگاه نقش موثری در تحقق این مهم دارد.
برای افزایش آگاهی‌ جامعه از مسایل مربوط به تنوع زیستی، سازمان ملل روز 22 مه (اول خرداد ماه) را روز جهانی تنوع زیستی (IDB) نامگذاری کرد.
3215 * 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.