به گزارش ایرنا محمد دهقانی فیروزآبادی روز سه شنبه در نشست خبری با موضوع «بسیج ملی کنترل فشار خون بالا» افزود: در حال حاضر 381 هزار و 815 نفر از جمعیت استان بالای 30 سال سن دارند که 50 درصد آنان غربالگری خواهند شد.
وی بیان کرد: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با توجه به اهمیت فشار خون بالا مهمترین اقدام خود در سال جاری را طرح بسیج ملی کنترل فشار خون و شعار« فشار خون، بدانیم و اقدام کنیم» قرار داده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند اظهار داشت: طرح بسیج ملی کنترل فشارخون از 27 اردیبهشت ماه امسال آغاز شده و تا 15 تیرماه در سراسر کشور و استان اجرا می شود.
وی با بیان اینکه خراسان جنوبی رتبه نخست مصرف نمک کشور را دارد عنوان کرد: میانگین مصرف نمک در کشور روزانه 9.54 گرم است که این میزان در خراسان جنوبی 10.79 گرم است.
دهقانی با بیان اینکه فشار خون بیشترین سهم مرگ و میر را به صورت مستقیم و غیر مستقیم و با ایجاد بیماری ها در دنیا به خود اختصاص داده است افزود: شایع ترین علت مرگ و میر در دنیا و ایران بیماری های قلبی و عروقی است.
وی با اشاره به اینکه روند مرگ و میرهای منتسب به فشار خون بالا در کشور را نگران کننده دانست و یادآور شد: بر اساس پیمایش ملی در سال 2016 حدود یک سوم جمعیت بزرگسال ایران از فشار خون بالا رنج می برند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند ادامه داد: از میان حدود 16 میلیون نفر بیمار فقط 60 درصد آنان از بیماری خود اطلاع دارند و فقط نیمی از بیماران برای کنترل بیماری خود دارو دریافت می کنند.
وی با بیان اینکه فشار خون فقط 19 درصد از این بیماران کنترل می شود عنوان کرد: از سال 1990 تا 2016 شیوع پرفشاری خون در ایران حدود سه برابر افزایش یافته است.
دهقانی با تاکید بر لزوم اطلاع رسانی و آگاه سازی مردم در کنترل فشار خون گفت: حدود 30 درصد افراد ایرانی از فشار خون بالا رنج می برند که در بانوان این بیماری بیشتر است در حالیکه تخمین زده می شود بیش از 50 درصد جمعیت با پرفشاری خون درگیر باشند.
وی افزود: اگر با روند کنونی پیش برویم تا سال 2025 بیش از 45 درصد زنان ایرانی و حدود 34.5 درصد مردان ایران مبتلا به فشار خون بالا خواهند بود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند اظهار داشت: فشار خون بالا اگر کنترل شود خطر سکته قلبی، نارسایی قلبی، سکته مغزی و خطر مرگ نیز از 10 تا 50 درصد کاهش خواهد یافت.
وی تصریح کرد: بر اساس اطلاعات سامانه سیب شیوع فشار خون در جمعیت بالای 30 سال کشور 21.6 جمعیت و در استان 20.7 درصد برآورد شده است.
دهقانی به شهروندان توصیه کرد؛ برای آگاهی از وضعیت سلامت خود به ویژه چکاپ فشار خون به مراکز بهداشتی سطح استان مراجعه و از خدمات رایگان برخوردار شوند.
وی بیان کرد: تاکنون 80 درصد جمعیت استان حداقل یک مرتبه به مراکز بهداشتی استان مراجعه کرده اند و اطلاعات بهداشتی آنان در سامانه سیب ثبت شده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند افزود: بیماری های قلبی و عروقی در سال 1393 بیش از 30 درصد مرگ و میرهای استان را به خود اختصاص داده بود.
وی عنوان کرد: شهروندان می توانند در طرح بسیج ملی فشار خون از سه طریق مراجعه حضوری به واحدهای شبکه بهداشت و درمان، مراجعه حضوری به سایر واحدهای ارایه کننده خدمات بهداشتی و درمانی یا پایگاه های موقت غربالگری فشار خون بالا و غربالگری غیر حضوری به روش خود اظهاری و ثبت در وب سایت salamat.gov.ir اقدام کنند.
در پایان این نشست خبری تست فشار خون از خبرنگاران گرفته شد.
7557 * 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.