به گزارش ایرنا محمد اسلامی روز دوشنبه در آیین آغاز عملیات اجرایی مسکن های خیرساز خراسان جنوبی در بیرجند افزود: با ساخت این واحدهای مسکونی، حذف سکونتگاه های غیررسمی و حاشیه نشینی با همکاری خیرین مسکن ساز در این منطقه مورد هدف است.
وی بیان کرد: این منطقه یکی از سکونتگاه های غیررسمی بیرجند بوده است که با احداث واحدهای مسکن توسط خیرین مسکن ساز این عنوان از آن برداشته شده و نوسازی می شود.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی هم گفت: اکنون 900 واحد مسکونی توسط خیرین مسکن ساز در استان احداث و 100 واحد دیگر نیز در دست اجرا است.
مهدی جعفری افزود: همچنین برای خانواده ها دارای دو معلول نیز 99 واحد مسکونی توسط انجمن خیرین مسکن ساز استان در دست اجرا است که 44 واحد آن به اتمام رسیده است.
وی بیان کرد: اکنون این انجمن برای احداث 200 واحد مسکونی در شهر بیرجند و 100 واحد در شهر فردوس اعلام آمادگی کرده است که زمین به صورت رایگان در اختیار این افراد قرار می گیرد.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی اظهار داشت: کاربری منطقه ای که کلنگ زنی شد فضای سبز بوده که در کمیسیون مصوب و در حال تغییر کاربری است و برای نیازمندان مسکن احداث خواهد شد.
یکی از شهروندان این محله نیز خواستار رسیدگی به فاضلاب و آسفالت این محله شد و گفت: هنوز بعد از گذشت 15 سال زندگی در این محله، فاضلاب از داخل کوچه ها عبور می کند که سبب مشکلات بهداشتی فراوان برای اهالی شده است.
وی بیان کرد: همه ساکنان این محله از قشر نیازمند و محروم هستند اما به ما گفته اند این محله در گسل زلزله قرار دارد به همین دلیل برای فاضلاب و آسفالت اقدامی نشده است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری خراسان جنوبی هم گفت: در شهر بیرجند 75 درصد شبکه شهری فاضلاب اجرا شده است، پایین دست و بالادست این منطقه نیز شبکه فاضلاب به اجرا درآمده است.
مهدی هاشمی مقدم با بیان اینکه اجرای طرح های فاضلاب تابع طرح تفصیلی شهرداری است اظهار داشت: در این صورت ابتدا باید تاییده مجموعه راه و شهرسازی استان را داشته باشد که بعد از تصویب تراکم، شبکه اجرا شود.
وی بیان کرد: این منطقه در گذشته جزو محلات حاشیه نشین شهر بیرجند بوده است که طرح و معبر مصوب ندارد همچنین پروانه ساختمانی آنها ارایه نشده است که اگر این مسایل حل و فصل شود شرکت آب و فاضلاب برای اجرای شبکه فاضلاب آمادگی لازم را دارد.
وزیر راه و شهرسازی هم در این باره گفت: شبکه فاضلاب نزدیک به این محله است لذا بایستی راه و شهرسازی طرح ریزی کند و استاندار خراسان جنوبی نیز اسناد مالکیت اهالی را با توجه به پیشینیه ساکنان به اداره ثبت املاک ارایه دهد.
محمد اسلامی افزود: برای استحکام بخشی واحدهای مسکونی این منطقه نیز باید چاره اندیشی شود.
وی بیان کرد: برای رفع مشکلات این منطقه سه اقدام نیاز است که یکی به اهالی مربوط است و دو مورد به سیستم دولتی، لذا آنچه بر عهده ساکنان است بایستی برای استحکام بنا اقدام کنند.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: زیرساخت و آب و فاضلاب نیز توسط شرکت آب و فاضلاب استان و شهرداری بیرجند اقدام خواهد شد که با انتخاب پیمانکار اجرای شبکه فاضلاب بعد از ماه رمضان در دستور کار قرار می گیرد.
وی تاکید کرد: ساکنان این منطقه حتما باید در زمینه بازسازی یا استحکام بخشی منازل اقدام کنند تا خدایی نکرده در زلزله احتمالی دچار خسارت نشوند.
اسلامی ادامه داد: اگر شهروندان خواستار تخریب یا نوسازی واحد مسکونی باشند هم آمادگی داریم تسهیلات ارزان قیمت در اختیارشان قرار دهیم.
شهردار بیرجند هم گفت: کاربری این منطقه برای فضای سبز است و ساکنان فاقد پروانه بهره برداری هستند.
محمدعلی جاوید افزود: اگر اینجا برای کلنگ زنی وجاهت قانونی دارند لذا واحدهای مسکونی نیز وجاهت قانونی دارند چون سال ها پیش احداث شده اند.
وزیر راه و شهرسازی ظهر امروز (دوشنبه) برای افتتاح و کلنگ زنی 20 طرح با اعتبار 670 میلیارد تومان وارد خراسان جنوبی شد.
محمد اسلامی در این سفر یک روزه در بیرجند مرکز استان است و معاونان وی به شهرستان های نهبندان، طبس، فردوس و درمیان سفر کردند.
7557 * 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.