به گزارش ایرنا محمد صادق معتمدیان روز یکشنبه در آیین تکریم و معارفه روسای سابق و جدید سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی اظهار داشت: با این اعتبارات حتما شاهد تحرک بسیار خوبی در حوزه های مختلف اقتصادی استان خواهیم بود.
وی با بیان اینکه توسعه خراسان جنوبی از تاکیدهای رئیس جمهوری و جزو برنامه های کاری است افزود: شرایط حساس و سخت محدودیت ها و تحریم ها مشکلاتی برای تامین منابع ملی ایجاد خواهد کرد اما با اعتقاد به پتانسیل های استان و ظرفیت بسیار بالای نیروی انسانی برای توسعه خراسان جنوبی ورود پیدا کردیم.
استاندار خراسان جنوبی یادآور شد: اولین مسئول کشوری که برای عملی شدن دستور رئیس جمهوری در خصوص توسعه خراسان جنوبی پیش قدم شد رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور بود که اواخر سال گذشته به استان سفری نیز داشت.
وی گفت: این سفر در شرایط بسیار پیچیده ای انجام و در مدت 48ساعت حضور، برنامه های فشرده ای ترتیب داده شد که نتیجه آن تدوین برنامه میان مدت اجرایی توسعه استان بود.
معتمدیان افزود: این برنامه جامع براساس نیازها و اولویت ها مسیرهای میانبری را برای رسیدن به توسعه در استان دنبال می کند.
وی تصریح کرد: در حوزه زیرساخت ها اعتبارات خوبی حدود 940 میلیارد تومان در حوزه راه آهن، راه، تامین آب مورد نیاز، اشتغال و مسکن دیده شده است.
استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: با توجه به اینکه خراسان جنوبی از لحاظ استحکام ساختمان ها جزو استان های آخر است طرح ساخت 10 هزار منزل مسکونی با کمک بنیاد مسکن و کمیته امداد اجرایی می شود که در رونق صنعت ساخت و ساز نیز موثر خواهد بود.
وی گفت: علیرغم سیل اخیر و خسارت بالا به زیرساخت های کشور اما شاهد ابلاغ دستورهای رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در خصوص ساخت واحدهای مسکونی بوده ایم.
معتمدیان افزود: شیوه نامه اجرایی ساخت منازل به بنیاد مسکن و کمیته امداد ابلاغ شده و مبالغ قسط اول تعهدات برنامه و بودجه نیز اختصاص یافته است که امیدواریم در دهه فجر شاهد افتتاح این پروژه ها در استان باشیم.
وی بیان کرد: در زمینه توسعه صنایع فرآوری محصولات کشاورزی، بسته بندی، برندسازی و صادرات نیز قول داده شده که مبلغ 200 میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی براساس نیاز استان تخصیص پیدا کند.
مقام عالی دولت در استان گفت: خراسان جنوبی استانی برخوردار از نعمت ها و محروم از توجه ملی است.
وی با اشاره به مطالعاتی که از مدت حضورش در استان داشته است افزود: ظرفیت ها و پتانسیل های خوبی در بخش های مختلف استان وجود دارد.
معتمدیان گفت: معادن خراسان جنوبی از لحاظ تنوع و تکثر در منطقه بی نظیر است و در بخشی از معادن برندهای منطقه ای را هم داریم.
وی بیان کرد: وجود انواع مواد معدنی فلزی و غیرفلزی در استان ظرفیت های خوبی را ایجاد کرده است.
استاندار خراسان جنوبی یادآور شد: به دلیل برخی کم توجهی ها به خراسان جنوبی، اقدامات اکتشافی و مطالعات دقیق در پهنه های معدنی انجام نشده اما با همان موارد معدود، استان در رتبه چهارم مواد معدنی قرار دارد.
وی گفت: آمار قطعی نشان می دهد بیش از 75 درصد ذخایر ذغالسنگ کشور در شهرستان طبس وجود دارد و 6 میلیارد تن آمار ذخایر احتمالی و شناسایی نشده است که عملا می توان از معادن طبس به عنوان بزرگترین ذخایر ذغالسنگ خاورمیانه یاد کرد.
معتمدیان ادامه داد: این ظرفیت های معدنی در بخش ها و شهرستان های مختلف وجود دارد کما اینکه در شهرستان نهبندان بهترین معادن طلا را داریم که به بخش های مختلف واگذار شده و فقط در چند پهنه 20تن برآورد اولیه معادن طلا است.
وی گفت: علیرغم اقلیم خشک و دوران 20 ساله خشکسالی اما خراسان جنوبی در تولید بیش از 10 نوع محصول کشاورزی از جمله زعفران و زرشک دارای رتبه است.
استاندار خراسان جنوبی افزود: صنعت گردشگری، صنایع دستی، بیش از یکهزار و 500 اثر تاریخی و طبیعی شناسایی شده که نیمی از آن به ثبت ملی و چند مورد به ثبت جهانی رسیده، زمینه های خوبی را برای رونق و توسعه صنعت گردشگری در استان به وجود آورده است.
وی از مرز نیز به عنوان یک مزیت در استان یاد کرد و گفت: طولانی ترین مرز با افغانستان بهترین موقعیت از لحاظ دسترسی به شاهراه های ارتباطی آسیای میانه است که موقعیت ممتاز برای تبدیل شدن خراسان جنوبی به هاب منطقه ای نیز محسوب می شود.
معتمدیان با تاکید بر اینکه در کنار پتانسیل های بالقوه آسیب هایی نیز وجود دارد گفت: مهمترین مشکلات در بخش تولید محصولات، نبود واحدهای فرآوری است به طوری که کمتر از هشت درصد محصولات در حال حاضر فرآوری شده و بیشتر به شکل خام از استان خارج و بیشترین عواید نصیب دلالان می شود.
وی یادآور شد: در بخش معادن نیز سرمایه گذاری جدی برای فرآوری محصولات معدنی انجام نشده و به شکل محدود شرکت های دولتی سرمایه گذاری کرده اند که نیمه فعال بوده، بخشی هم که فعال است خام فروشی محصولات انجام می شود.
وی با اشاره به مشکلات عمده استان در بحث زیرساخت ها بیان کرد: با توجه به پهناور بودن استان و 150 هزار کیلومتر مربع وسعت اما جزو کم جمعیت ترین استان های کشور هستیم لذا زیرساخت ها هزینه بر است و شاید در شرایط فعلی کشور توجیه اقتصادی نداشته باشد.
معتمدیان گفت: طرح های ملی و منطقه ای که در شرق کشور انجام می شود عمدتا در خراسان جنوبی مفغول مانده است.
وی افزود: راه آهن که از چابهار شروع شده و به سرخس می رسد در 2 استان سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی سال ها پیش شروع شده اما تنها استانی که هیچ اقدامی در خصوص اتصال به شبکه ریلی انجام نگرفته، خراسان جنوبی است.
استاندار خراسان جنوبی گفت: جزو محدود استان هایی هستیم که حتی یک متر آزادراه ایجاد نشده علیرغم اینکه از 10 کریدور اصلی در مسیر 2 کریدور ملی و بین المللی قرار داریم.
وی افزود: اقلیم خشک و خشکسالی های پیاپی این استان را به شدت با کم آبی مواجه کرده که این مسئله در تامین آب شرب و کشاورزی به عنوان زمینه و بستر توسعه مشکل ساز بوده است.
معتمدیان فعال بودن 14 دانشگاه در استان، 15 هزار نفر جمعیت دانشجویی و سابقه درخشان چهره های علمی مذهبی را ظرفیت دیگر در این استان معرفی کرد.
وی با بیان اینکه خراسان جنوبی ویژگی های منحصر به فرد نیروی انسانی دارد گفت: این موضوع در مباحث توسعه ای به برنامه های دولت کمک می کند.
استاندار خراسان جنوبی یادآور شد: در بحث های اقتصادی هرکجا برنامه ای از سوی دولت ارایه شده مردم با جدیت کامل ورود پیدا کرده اند و یکی از ویژگی های مهم مناطق کویری سختکوشی و تلاش مردم در کنار قناعت آنها است.
وی تدین، ولایتمداری و همراه بودن با نظام و انقلاب را از دیگر ویژگی های ممتاز مردم خراسان جنوبی برشمرد و افزود: علیرغم همه این مشکلات امید است با کمک مدیران، فعالان اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، علما، نمایندگان مجلس و نماینده ولی فقیه در استان، در کنار حمایت دولت شاهد تحرک و توسعه استان باشیم.
در این آیین مجید پورعیسی به عنوان رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی معرفی و از خدمات محمدهادی آرین رئیس پیشین این سازمان تجلیل شد.
9893*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.