استفاده از ظرفیت های درونی و تجربه شرکت های دانش بنیان و لزوم خودکفایی و ایجاد ارزش افزوده برای همه تولیدات کشور به ویژه تولیدات فرآورده های نفتی از راه های رونق اقتصادی کشور و غلبه بر تحریم های دشمنان است.
رها شدن از اقتصاد تک محصولی با ایجاد فرآورده های پتروشیمی که ارزش افزوده برای تولیدات ایجاد می کند اقدامی مهم است و با ایجاد این فرآورده ها بازار هدف کشور متنوع تر می شود و از محدودیت هایی که امروز تنها چند کشور نفت خام ما را می خرند خارج شده و بازار فروش ما به بیشتر کشورهای دنیا راه پیدا کرده و در آن موقع تحریم کشور به سادگی امکان پذیر نیست.
فرآوری نفت خام در داخل کشور موجب شده تا از حربه تحریم رهایی پیدا کنیم به عنوان مثال ایجاد پالایشگاه های تولید بنزین می تواند مشکل ما در حوزه بنزین را به کلی رفع کند.
با توجه به دانش و تکنولوژی کشور امکان ساخت بیشتر مایحتاج ما در داخل کشور موجود است و باید نفت خام را خودمان فرآوری کرده و آن وقت از نفت خام علاوه بر تولید سوخت، کالاهای پزشکی و دارویی، صنایع غذایی و لوازم آرایشی، تجهیزات ورزشی و حتی آلات موسیقی و ... تولید می شود که متاسفانه هنوز این ماده در داخل کشور فرآوری نشده و از خارج وارد می شود.
هیچ جایگزینی که صرفه اقتصادی داشته باشد برای نفت وجود ندارد حتی انرژی خورشیدی و بادی هم در این سطح اقتصادی نیست چون آنها بازدهی پایین ترین به نسبت سوخت های فسیلی دارند.
سهم ما از فرآوری نفت پایین است که اگر بتوانیم نفت را در داخل کشور فرآوری کنیم دیگر دشمن امکان تحریم ما را ندارد و جایگاه ما در چانه زنی های بین المللی عوض شده و ما می توانیم دیگران را تحریم کنیم که برای رسیدن به خودکفایی در حوزه فرآوری نفت، نیاز به دانش دانشگاهی داریم و این روند در سال های گذشته به دلیل تکیه بر خام فروشی نفت به فراموشی سپرده شده بود.
امروز باید به سمت متخصصان رفته و از آنها بخواهیم که یک یا 2 محصول متناسب با نفت تولید کنند تا به خودکفایی در این بخش برسیم، فرآوری نفت از محورهای اصلی خودکفایی کشور است.
نباید تصور شود که از نفت فقط برای سوخت اتومبیل استفاده می شود چون پایه اصلی بسیاری از محصولات نفت خام است.
یکی از مهم ترین راه های تحقق اقتصاد مقاومتی، زمینه تبدیل نفت در داخل کشور به ارزش ‌افزوده، جلوگیری از خام‌فروشی این محصول است.
*خبرنگار ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.