به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی محمد اصغرزاده افزود: از ابتدای امسال تاکنون 37 هزار راس دام علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک واکسینه شدند.
وی با اشاره به واکسیناسیون حدود 318 هزار راس دام علیه این بیماری در سال گذشته اظهار داشت: امسال براساس برنامه ریزی و پیش بینی های صورت گرفته و با توجه به اهمیت این بیماری در جمعیت دام استان و همچنین محافظت از جمعیت حیات وحش، سطح ایمنی علیه این بیماری افزایش می یابد.
مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: بر همین اساس انتظار می رود تا پایان سال بیش از 660 هزار راس دام مایه کوبی شوند.
وی به وجود هفت کانون از این بیماری در سال 97 اشاره و تصریح کرد: با اقدامات پیشگیرانه و قرنطینه ای به موقع از انتشار بیماری به سایر مناطق جلوگیری شد.
وی مبارزه و پیشگیری با بیماری دامی به منظور صیانت از سرمایه دامی کشور را از مهمترین اهداف دامپزشکی عنوان و اظهار داشت: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک با توجه به اهمیت ویروسی بودن آن و سرعت بالای انتقال از مهمترین این بیماری ها است.
اصغرزاده افزود: بیماری‌ طاعون با تب، ریزش ترشحات چشم و بینی، زخم دهان، تنگی نفس، اسهال بدبو و سرفه بروز می‌کند و دام مبتلا به شدت لاغر شده و در صورت عدم درمان به موقع، تلف می‌شود.
وی گفت: این ویروس به راحتی از طریق مدفوع، ترشحات دهان و بزاق دام آلوده به دام سالم منتقل می‌شود و از این ترشحات و تراوشات‌ به ویژه وقتی که دام سرفه و عطسه می‌کند، ریز قطره ‌های عفونت‌زا در هوا منتشر شده و ممکن است توسط سایر دام‌ها استنشاق و منجر به آلودگی آنها‌ شود.
3215*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.