بیست و هفتم اردیبهشت ماه روز جهانی روابط عمومی و ارتباطات است. امروزه ارتباطات نقشی حیاتی در دوام و بقای سازمان ها داشته و سازمانی موفق تر است که با استفاده از ابزار و فنون نوینِ ارتباطی و اطلاعاتی، نقش خود را در جامعه پررنگ تر کند روابط عمومی ها به عنوان یک ابزار مدیریتی، حلقه ارتباط بین مدیران، کارکنان و جامعه هستند.
کار روابط عمومی کار دل است. سرفصلی است از تعهد، تخصص، علم و هنر. مراسمی که برپا می شود وقتی همه آرام روی صندلی هایشان به چیزی جز برنامه ها توجهی ندارند، قلب توست که با سرعتی مضاعف در سینه می تپد و نگران لحظه لحظه اجرای برنامه هستی، وقتی همه در حال ترک محل برگزاری برنامه هستند، این تو هستی که در ذهنت نقاط ضعف را یادآوری می کنی؛ داشتن دغدغه ی برگزاری گردهمایی ها، شرکت در نمایشگاه و یا برپایی مراسم مختلف، مرور کنداکتور، استرس دریافت به موقع بروشورهای چاپی، بنر و استند و نصب به موقع در محل مناسب مراسم، پیگیری های تلفنی ایاب و ذهاب میهمانان، تنظیم صورتجلسات گزارش های مدیریتی، تولید و ارسال به موقع خبر و دریافت بازتاب آنها، به روزرسانی وب سایت و رصد ایمیل ها، شرکت در مراسم سوگواری یا خوشحالی از دریافت خبری خوش و بسیاری نمونه های دیگر از این دست است که روابط عمومی ها سکانداری آن را برعهده دارند.
اینجاست که اگر عشق به کار نباشد تعهد و تخصص نباشد، نمی توان در این حوزه وارد شد. روابط عمومی ها نقش حیاتی و ارزنده ای را در پاسخگویی به اذهان عمومی و شفاف سازی افکار جامعه نسبت به رخدادهای درون سازمانی و آشکار ساختن سیاست ها و موضع گیری های سازمان بازی می کنند که موفقیت در این عرصه بی شک وامدار علم، تخصص و تعهد کارکنان روابط عمومی است.
روز ارتباطات و روابط عمومی بهانه ای است تا بار دیگر یادآور شویم، نمادهای توسعه یک جامعه در گرو توزیع عادلانه اطلاعات، روشن گری افکارعمومی، مردم داری و احترام به حقوق انسان ها به منظور افزایش سطح مشارکت مردم است که مأموریت انجام آن برعهده روابط عمومی سازمان ها است. امروزه نقش روابط عمومی ها در کمک به تصمیم گیری های مدیریتی و استراتژیک یک سازمان نقشی قابل توجه است. نقش روابط عمومی به عنوان ابزار مدیریتی برای فعالیت های حرفه ای، علمی و الکترونیکی، از مشخصه های جدید روابط عمومی در عصر ارتباطات است. اهمیت جایگاه روابط عمومی در عصر ارتباطات و در دورانی که اطلاع رسانی در همه عرصه ها پیشتاز است، دوچندان شده است به گونه ای که موفقیت سازمان ها، ادارات و شرکت ها و دوام شان در عرصه ها و فعالیت های تخصصی به عملکرد روابط عمومی های آنها وابسته است. روابط عمومی مدون و برنامه ریزی شده یکی از ابزارهای قوی مدیریت افکار است، روابط عمومی به عنوان اصلی ترین حلقه ارتباط بین مدیران و کارکنان، مسئولیت خطیری در فرآیند دسترسی مدیران و افکار جمعی دارند به همین دلیل توجه ویژه به روابط عمومی، به عنوان نهادی که می تواند به صورت نظام مند، برنامه ریزی شده و سنجیده در جهت ایجاد، حفظ و گسترش تعامل و تفاهم مدیران با کارکنان اقدام کند، بسیار حائز اهمیت است. آنچه اهمیت دارد این است که کار روابط عمومی تسهیل و خدمت به مدیریت است نه مدیر. برای آنکه محور اساسی کار روابط عمومی کسب منافع برای کل سازمان است نه برای شخصی که در رأس هرم سازمانی قرار گرفته است. بنابراین باید به روابط عمومی و کارکردهای آن، بهتر و منطقی تر نگاه کرد. در این صورت است که روابط عمومی می تواند در سازمان موفق عمل کند. زمانی که از ارتباطات سخن به میان می آید، این بخش به طور کلی حمل و نقل و مخابرات، رسانه ها و روابط عمومی ها را نیز شامل می شود. در این زمینه دولت تدبیر و امید با وجود تنگناهای اقتصادی توانسته است در بخش حمل و نقل ریلی و جاده ای فعالیت های قابل توجهی داشته باشد. در این دولت رسانه های مکتوب توسعه یافت و بستر استفاده آزاد از تکنولوژی های نوین ارتباطی ایجاد شد. تلاش و فعالیت های دولت تدبیر در زمینه توسعه ارتباطات الکترونیک در سال های گذشته موفقیت آمیز بوده است. در این دوره دسترسی مردم جامعه به فناوری های نوین که خود نمادی از دموکراسی و مردم سالاری محسوب می شود، افزایش یافت که این امر به صورت محسوس و مشهود در فضای سیاسی و اجتماعی قابل لمس است. مردم و سازمان ها از خدمات الکترونیک با کیفیت تری بهره مند شده اند و بستر توسعه تجارت الکترونیک به وجود آمد اما هنوز روابط عمومی ها نتوانسته اند آنطور که باید از این بستر استفاده کنند. بسیاری از اداره های کل روابط عمومی وزراتخانه ها به اندازه تلاش دولت و مسوولان وزارتخانه نتوانسته اند اطلاع رسانی، فرهنگ سازی و دولت الکترونیک را مستقر کنند. این امر موجب شده است که هنوز مردم برای کارهای بسیار کوچک و پیش پاافتاده در خیابان ها و سازمان ها سرگردان شوند. روابط عمومی علم است و بایستی به کارکردهای حرفه ای و علمی آن توجه شود و مشاوران روابط عمومی و ارتباطات در سازمان ها به کار گرفته شوند.
برای بهبود و ارتقای کیفی روابط عمومی نخستین گام، حمایت مادی و معنوی تولید کنندگان علمی حوزه ارتباطات و روابط عمومی به شمار می رود که البته در این زمینه هنوز هیچ ساز و کار مناسبی از طرف دانشگاه ها و دیگر نهادهای اجرایی طراحی نشده است. اقدام دوم، انتخاب و انتصاب مدیران تخصصی در عرصه کار حرفه ای روابط عمومی و ارتباطات محسوب می شود، مدیرانی که از نظر اخلاقی بیش از منافع شخصی و سازمانی به منافع مردم توجه کنند و به دنبال احقاق حقوق جامعه باشند و در آخر، انتخاب راهبرد دولت الکترونیک است. در این صورت روابط عمومی هم کار مردم را بهتر انجام خواهد داد و هم به پیشبرد امور اقتصادی و اجتماعی جامعه بیشتر و بهتر کمک خواهد شد. به هر حال نگاه حاضر به روابط عمومی و جایگاه روابط عمومی در کشور با اجرایی شدن این توجهات می تواند گام های بلندی را در حرکت رو به رشد نظام ارتباطی و روابط عمومی در کشور بردارد و این حرفه و فن تخصصی را در جایگاه و مرتبه و منزلت واقعی خویش قرار دهد. در واقع می توان گفت روز ملی ارتباطات و روابط عمومی می تواند نقطه عطفی را در توسعه و تحول واحدهای روابط عمومی در ایران ایجاد نماید.
فرارسیدن این روز را صمیمانه به تمامی دست اندرکارانِ سختکوشِ حوزه ی روابط عمومی تبریک و تهنیت می گوییم و برای آنان در این مسیر دشوار، حساس و مسئولیت آفرین آرزوی توفیق روزافزون داریم.
3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.